Pagina 1 van 3

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 08:51
door AdB1955
Ben een rustige rijder. Maar nu lees ik dat het goed is om af en toe de motor even schoon te blazen door een tijdje flink in de toeren te rijden. Bij mijn vorige auto (met versnellingsbak) was dat geen probleem, maar (misschien een domme vraag) hoe doe je dat met een automaat?? Kan toch moeilijk een tijdje met 165 km/u op de A29 rijden?

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 10:35
door S80 Executive
Of even naar Duitsland. Heeft die automaat geen stand (M) waarbij je handmatig kunt schakelen? Ga je een tijdje 100 rijden in de derde versnelling of zoiets.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 10:44
door Gouwe
Of jou automaat ook handmatig kan worden bediend kun je vinden in het instructieboekje. Bij mij werkt het door de pook in D naar achteren te tikken voor een versnelling terug en dan naar voren voor een versnelling omhoog.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 10:47
door Jers3n
Is dat schakelen dan niet pook naar links en rechts?

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 10:54
door AdB1955
OK, had ik nog niet aan gedacht (was vroeger blond he). Bedankt!

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 17:08
door Emmevi
Is dat schoonblazen niet iets van vroeger toen we nog carburateurs hadden? Vraag me af of een modern blok wel heet genoeg wordt om eventuele aanslag te verwijderen, dan zou ik liever voor een flesje Forté gaan.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 17:20
door Emmevi
Het kán dus wel, maar er is ook een behoorlijke kans dat het er alleen maar slechter van wordt:

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 17:27
door Hans Eilander
Ik denk als je 100 km/u rijd, en je gaat naar handmatig en een versnelling terug. In mijn geval van 8 naar 7 dan maakt hij meer toeren. Of je trekt af en toe flink wat sneller op dan normaal. En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet. ;)

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 21:40
door Fredhead
Als de motor maar vooral met enige regelmaat op bedrijfstemperatuur komt.
Dat is veel belangrijker.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 16.03.2024 - 22:50
door Msuidgeest
Ga eens een middagje rijden met een zware aanhanger. Dan belast je de motorvook behoorlijk.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 08:21
door Kick
fredhead schreef: 16.03.2024 - 21:40 Als de motor maar vooral met enige regelmaat op bedrijfstemperatuur komt.
Dat is veel belangrijker.
Dat is ook mijn mening. Gewoon regelmatig een leuke rit maken van een uur of wat en dan is er niks aan de hand. Dat 'schoonblazen' lijkt me op de moderne verbrandingsmotoren helemaal niet meer van toepassing. Maar ik kan het ook mis hebben. Hoe dan ook, ik zelf vind het nergens voor nodig en maak dus geregeld een wat langere rit waardoor de motor door en door goed warm wordt.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 08:32
door S80 Executive
Gisteren maar even gedaan met de V60 CC van mijn vrouw. De 'Oberhausen straight' ligt op een steenworp afstand. Echt schoonblazen was er niet bij want bij 185 op de teller was het echt op :-)

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 09:44
door dimitripb
Los van de vraag of het nodig is om schoon te blazen vraag ik me ook af of je zo’n 3-cylinderblokje daar een plezier mee doet. De slijtage van 3-cylinders bij diverse andere merken is hoog. Ik weet niet hoe die van Volvo zich houden, maar ik houd het toerental beperkt.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 09:46
door dimitripb
Hans Eilander schreef: 16.03.2024 - 17:27 En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet.
Het baat inderdaad niet maar het schaadt vooral de portemonnee. Het is door diverse mensen al een paar keer uitgelegd dat E5 voor deze motoren helemaal geen enkel voordeel heeft, behalve als de auto vaker lang stilstaat.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 10:11
door Frits V70
dimitripb schreef: 17.03.2024 - 09:46
Hans Eilander schreef: 16.03.2024 - 17:27 En daarom tank ik bv óok E5 ipv E10. Baat het niet, dan schaad het niet.
Het baat inderdaad niet maar het schaadt vooral de portemonnee. Het is door diverse mensen al een paar keer uitgelegd dat E5 voor deze motoren helemaal geen enkel voordeel heeft, behalve als de auto vaker lang stilstaat.
Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.

Reactie op de TS: Motor moet sowieso eerst lekker warm worden en dan bv in Duitsland even wat langer op hogere snelheid en ook wat gevarieerd rijden. Zo nu en dan even flink het gas erop en dan weer wat rustiger. Heb je een leuke ochtend of middag.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 10:16
door Fredhead
Ervaring hier was zeker met een iets oudere motor dat die lekkerder op E5 loopt
Wat soepeler/klinkt wat minder rauw.

Maar hier is het makkelijk praten aangezien we tegen de grens wonen en 95 E5 ook gewoon verkrijgbaar is en voor een lagere prijs dan de 95 E10 hier kost.
En er tegenwoordig alleen maar diesels op de oprit staan :bandit:

Maar wat is volgens jou het voordeel van een stukje op hoge snelheid rijden?
Met de huidige technieken maak je er niets mee schoon en is het lol voor de bestuurder.
Dat is uiteraard helemaal prima maar voor de techniek hoeft het niet.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 10:46
door Urbexpeditie
Moderne motor even schoonblazen is het instant houden van een hoax...

Beter is het om de motor geregeld lekker warm te laten lopen.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 11:27
door lint
Precies, het vermijden van korte ritten is de oplossing. Daarom maar lopen, fietsen of een EV voor de korte ritten.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 12:45
door dimitripb
Frits V70 schreef: 17.03.2024 - 10:11 Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.
Ben benieuwd hoe je dat objectiveert met deze moderne driecilinders. Meestal is het meer een legitimering voor jezelf om de duurdere benzine te kopen.

Even schoonblazen..

Geplaatst: 17.03.2024 - 13:26
door Frits V70
dimitripb schreef: 17.03.2024 - 12:45
Frits V70 schreef: 17.03.2024 - 10:11 Klopt, maar hij gaat er wel mooier van lopen, is mijn ervaring.
Ben benieuwd hoe je dat objectiveert met deze moderne driecilinders. Meestal is het meer een legitimering voor jezelf om de duurdere benzine te kopen.
Nee, hoor. Betere brandstof werkt ook beter. Maakt niet uit of het nu een 3 of 4 cilinder is. De 3 wordt juist hoger belast, zou ik de betere brandstof in doen. Tenzij het een leasebak is, dan zal het je een worst wezen. Betaal je zelf de brandstof ook niet. En raggen maar! Ze komen mij vaak genoeg voorbij.