Banden slijtage en Haldex AWD

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

fredhead schreef: ↑17.03.2024 - 18:51 Maar een Pilot Sport is niet echt wat Bob zoekt met zijn gebruik 🤷
Daarom zeg ik ook dat Michelin iets van een HP tourer in het gamma heeft.
Die Conti dingen zaten onder onze XC60 toen we hem kochten, die zijn er na een eerste rit in de regen vanaf gegaan want dat gleed alle kanten op in de sporen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tom ik heb een beetje band nodig die wat steviger is op de grevvel en zandwegen met beetje tractie en tegen een stootje kan.. De Michelin Cross zoals gezegd niet in de goede maat. De HP Tourer is een goede weg band, echter niet gebouwd zoals de Conti Cross HT en Michiin Cross voor een beetje meer Off road.

De Continentel spreekt me aan omdat een band is die ook voldoende zou presteren op de stenige zandwegen en onverharde bospaden en daar rij ik best regelmatig hier. Eerlijk gezegd ga ik ook met de XC teveel off road maar ja dat had ik niet helemaal voorzien.

Continental adverteert met de volgende tekst en vertaalt uit Franse tekst:
quote:
De nieuwe CrossContact H/T van Continental is een zomerband die is afgestemd op de behoeften van chauffeurs die op verharde en onverharde wegen reizen, evenals grindbanen. De nieuwe zomerband is ontwikkeld met een bijzonder robuust, krachtig en comfortabel ontwerp en draagt de M + S- classificatie als bewijs van zijn off-road geschiktheid. De band heeft een dubbele beschermlaag aan de binnenzijde loopvalk en wangen.

De winterband RA is ook aan de binnenkant profiel iets meer afgesleten op profiel. In november was profiel gelijkmatig 5,9 Dus het heeft vermoedelijk te maken (zoals Johan suggereerde) met de stabilisatie stang achterzijde van de zomer '23 die rechts helemaal los was geraakt na de uitlijning bij de dealert en ik toen stabilisatie nieuwe stab rubbers in heb gemonteerd.

Ik ga binnenkort de Continental CrossContact H/T 235/50/18 97 V bestellen en dan gelijk uitlijnen begin april en de verplichte tweejaarlijkse CT keuring half mei staat de XC70 op mooie nieuwe sloffen. :) De band kost 157,- incl tva en verzending en de garage vraagt 15- per band montage/uitlijnen "zo betalen"....
De Geometrie/parallélisme stellen van de vier velgen kost 50-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DE VERSLETEN BANDEN TEST 2023

Tja en nu we toch bezig zijn eens kijken wanneer je banden moet verwisselen en welke profieldiepte veilig is, dus niet de wettelijke toegestane profieldiepte.
De Nederlandse ANWB heeft daar een belangwekkend stukje over gepost en de conclusies zijn op toepassing voor winter en zomersloffen.
ANWB Aanbevelingen en tips:

Het is belangrijk dat banden gelijkmatig slijten. Bij onregelmatige slijtage een vakman raadplegen en de wielstanden van het voertuig laten controleren

Controleer regelmatig de bandenspanning en hanteer de door de voertuigfabrikant voorgeschreven spanning (raadpleeg het instructieboekje).

Zijn de lamellen van een winterband vanwege slijtage niet meer als zodanig herkenbaar, dan zijn de prestaties in de sneeuw zo sterk gereduceerd dat het tijd is de band te vervangen.

Bij aquaplaning (veel water op de weg) en bij natte sneeuw pap (die na strooi of dooi ontstaat) is de profieldiepte van wezenlijk belang om veilig te kunnen rijden.

De ANWB adviseert winterbanden te vervangen bij een restprofiel van 4 mm. Winterbanden met minder profiel kunnen lastig overweg met de natte sneeuwpap. Bovendien is 4 mm de minimale wettelijke grens in Oostenrijk (de bestemming van veel Nederlanders in de winter) voor winterbanden.

In Nederland hebben we vlakke wegen met over het algemeen goed asfalt (zoab), waardoor er zelden een waterlaag van meer dan 1 mm diep op de weg komt te liggen. Vanuit die gedachte adviseert de ANWB om zomerbanden te vervangen bij 2 mm restprofiel.

ATTENTIE: Echter in veel andere landen is de weg kwaliteit minder en/of stroomt bij regen het water van een berg af naar beneden, waardoor er veel water of een diepe plas na een afdaling op de weg kan liggen. Om die reden adviseren we zomerbanden bij 3 MM te vervangen als er een buitenlandse reis op de rol staat.

Het hele artikel is te lezen on de volgende link:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... anden-test
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Met winterbanden met minder dan 4mm ben je in sommige landen (o.a. Oostenrijk) qua regelgeving ook niet met winterbanden onderweg. Dan wordt ze gezien als zomerband….
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5646
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Jers3n schreef: ↑18.03.2024 - 19:00 Met winterbanden met minder dan 4mm ben je in sommige landen (o.a. Oostenrijk) qua regelgeving ook niet met winterbanden onderweg. Dan wordt ze gezien als zomerband….
Hier in Zweden gelden daar ook regels voor. En je bent dik de sjaak als je jezelf er niet aan houdt.

Ik baseer oa mijn bandenkeuze op wat hier in het land waar ikzelf woon meest effectief is.
Het is leuk om aannames van anderen aan te nemen terwijl die in Nederland wonen. Net als als die testen. Leuk, maar deze zijn van toepassing op de Nederlandse wegen. Ander asfalt, andere infrastructuur, vlak enz enz.
Hier gaan we bij de lokale bandenboer naar binnen en geven onze wensen kenbaar. Aan de hand daarvan rolt er een band uit welk het overwegen waard is om te laten monteren.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat of kijken naar de ervaringen van anderen die in dezelfde omstandigheden onderweg zijn.
Zo heb ik de banden van de Pajero ook gekozen op de wensen die ik destijds had, deel van de tijd zijn ze totale overkill maar de andere helft van de tijd doen ze precies waar ze voor bedoelt zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ferdi zo heb ik ook gedaan vanmiddag bij de locale sleutellocatie, ziet er uit als een garage ha ha, repareert voornamelijk voertuigen echte 4x4 zoals de Pajero s Landrovers en ander vooral ouder en heel oud spul;

Garage man vertelde dat ik wel de goede band had gekozen want de voorganger Conti Cros LH zit onder andere bij veel Dacia s AWD ( voor 70% weg en 30% terrein ) en voor de tracks die ik paar keer per week rij, hij weet waar ik woon en kent als jager de weg hier. Hij benadrukte dat mijn auto geen Landrover was, maar voor het grevvel en ruigere bospaden werk zou deze band het goed doen. Hij gaat ze ergens komende maand er ook opleggen... moet ze eerst bestellen en op de brug staat nu een versnellingsbak te wisselen;

Toen ik vroeg waar ik het beste naar de uitlijning kon wees die naar zijn mobiele uitlijn mechaniek. Voorlopig voelt de werkplaats goed, al ziet het eruit als een rommelige landbouw mechanisatie werkplaats No nonsens werkplaats, repareren wat kan, uitermate redelijk tarief...

In mn blog ga ik met de banden wissel foto s maken en een praatje en daar komt dan wel een verhaal uit, echter nu al foto s vanmiddag dat vond ik niet gepast met velgen winter/zomer wisselen..;tijd en tijd nemen hier..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27637
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: ↑18.03.2024 - 21:01 Toen ik vroeg waar ik het beste naar de uitlijning kon wees die naar zijn mobiele uitlijn mechaniek
Uiteraard :D
Neemt niet weg dat je in dat soort plekken nog de oude vakmensen tegen komt die in een moderne werkplaats niet meer te vinden zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”