Pagina 1 van 2
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 16:18
door Bover
Ik heb net de zomerbanden nagekeken en schoongemaakt met huis en tuin middelen.
Maandag op een brug gaan de banden op de XC70 van winter en zomer wisselen.
Deze zomer in Terneuzen nog laten uitlijnen via de Volvo , ( dat bleek Euro master te zijn)...
De gemiddelde midden groef is 4mm en de zijkant binnenkant van elke band gemeten op 3.5 en de anderen 3,2 , 2,9 en helaas een op 2,2.
1. Ik houd voor nu maar de midden profiel groef maar even aan, isdat juist ?
2. Ik weet nu niet goed hoe deze band profielen effect hebben op het AWD Haldex systeem.
Mijn gewoonte is om banden te vervangen als ze de 2.9 aanraken dus de 3mm passeren...
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 16:49
door slagschip-s60
En de bandjes paar tiende bar harder op pompen zodat de midden kant wat harder slijt ? . uit je blaadje blijkt dat de zijkant harder slijt.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 17:00
door Urbexpeditie
Je rijd met een te lage bandenspanning.
En de uitlijning schort ook eea aan (camber)
Linksachter is het verschil mbt de Haldex zelfs kritiek.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 17:42
door Fredhead
Ik sluit me bij de bovenstaande heren aan.
0,2 of 0,3 bar erbij voor een gelijkmatige slijtage.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 18:22
door Bover
Slagschip en Ferdi het iets harder oppompen kan ik doen maar vind ik niet plezierig. Het stuitert echt met 2.8-2.9 mij teveel op de bonkige harde en grevvel binnenwegen hier. Daarnaast ik heb ook al iets stevige Monroe schokbrekers eronder, Als ik echt een dag autobaan heb bijv naar Holland dan zet ik ze op 2.8 anders hier op max 2.5... Uiteindelijk kies ik dan voor comfort en iets meer slijtage of eerder banden wisselen. Banden zitten er nu 60.000km op door de vorige eigenaar met 125.000
Helemaal lekker lijkt mij niet dat de zijkanten iets minder profiel hebben qua waterafvoer...
Tja dan zou de AWD deze verschillen wel technisch aankunnen neem ik aan.
Ik ben al op zoektocht alternatieve band en dacht aan de Lattitude Cros van Micheilin maar die is er niet in mijn maat... Ik wil een iets grovere zomerband om goed op de grevvel matig verharde wegen te kunne rijden.
De velgen nog even nabehandeld met commandore poets en ze zijn weer klaar voor de zomer..
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 16.03.2024 - 19:58
door Jers3n
Is 2.5 ook niet minder dan de advies spanning?
Bij de vorige generatie was dat nl. 2,6bar. Maar goed dat kan voor deze generatie natuurlijk anders zijn.
En weet niet of ze nog geleverd worden, en zo ja ook in de juiste maat, maar wij hebben op onze XC70 ruim 100K km afgelegd met Michelin Latitude Tour HP banden (toen nog niet op, maar auto ingeruild). Wel altijd op 2,7-2,8bar en elke zomer-/winterwielen wissel voor en achter gewisseld (en zelfs een keer links/rechts, dat kan bij die band)
Haldex is veel minder gevoelig voor profielverschil (daar was voorganger Visco-koppeling wel gevoelig voor), deze verschillen zouden geen probleem moeten zijn voor Haldex.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 10:45
door Bover
Nee de gewone spanning staat op 2.3 gemeld eco op 2.6
Ik ben een nieuwe band aan het zoeken en dacht de Michelin Lattitude Cross te monteren. Alle banden die een beetje grip hebben off road en goed performen op de weg zijn niet in de bandenmaat 235/50/18.
Als ik mogelijk toch moet uitlijnen dan kan ik net zo goed even wachten totdat de nieuwe sloffen eronder komen en misschien maar gewoon weer de Pirelli Scorpion Veder eronder. Zitten er al dik 60 K onder en kan geen goed band alternatief vinden op moment..
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 12:02
door Bover
CrossContact H/T van Continental
Het zou zomaar de volgende kunnen worden 155ex montage
Hannover, Duitsland, 23 februari 2023. De nieuwe CrossContact H/T van Continental is een zomerband die is afgestemd op de behoeften van chauffeurs die op verharde en onverharde wegen reizen, evenals grindbanen. De nieuwe zomerband is ontwikkeld met een bijzonder robuust, krachtig en comfortabel ontwerp en draagt de M + S-classificatie als bewijs van zijn off-road geschiktheid en kan worden gemonteerd op voertuigen met conventionele en elektrische aandrijfsystemen.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 12:04
door Fredhead
Yokohama Geolander, geen idee of die maat beschikbaar is maar daar hoor ik ook veel goede verhalen over en zou goed bij jouw wensen passen.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 12:44
door Bover
fredhead schreef: ↑17.03.2024 - 12:04
Yokohama Geolander, geen idee of die maat beschikbaar is maar daar hoor ik ook veel goede verhalen over en zou goed bij jouw wensen passen.
Helaas niet in de banden maat beschikbaar en ik wil liever niet de bandenmaat 235/50/18 en H 97 veranderen met al die veiligheid systemen die aan ABS sensor hangen
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 13:10
door Fredhead
Enige afwijking zal niet direct problemen geven, ken genoeg mensen die zonder enige aanpassing ook met flink grotere banden zijn gaan rijden en daar nul problemen mee hebben.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 14:12
door Urbexpeditie
fredhead schreef: ↑17.03.2024 - 13:10
Enige afwijking zal niet direct problemen geven, ken genoeg mensen die zonder enige aanpassing ook met flink grotere banden zijn gaan rijden en daar nul problemen mee hebben.
Gewoon een 55% pakken. Maakt voor de Haldex inderdaad geen moer uit.
Rij hier al jarenlang met 5% meer. En voor de klokkenwinkel achter het stuur maakt het verschil ook niet uit omdat de afwijking van de teller groter is dan de afwijking van de band.
Het is voor de Haldex een issue wanneer er verschillende hoogtes gebruikt wordt. Bv voor 50% en achter 55%.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 16:45
door Gouwe
En ik zou ook rustig een V, W of Y (snelheidscodering) band eronder leggen of een 100 ipv een 97 (draagkracht). Dat is echt geen probleem.
Vind deze ook wel stoer onder een XC70:
https://www.pirelli.com/tyres/nl-nl/aut ... rrain-plus
Misschien een beetje teveel van het goede, maar wel stoer....
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 16:54
door Urbexpeditie
Gouwe schreef: ↑17.03.2024 - 16:45
En ik zou ook rustig een V, W of Y (snelheidscodering) band eronder leggen of een 100 ipv een 97 (draagkracht). Dat is echt geen probleem.
Vind deze ook wel stoer onder een XC70:
https://www.pirelli.com/tyres/nl-nl/aut ... rrain-plus
Misschien een beetje teveel van het goede, maar wel stoer....
Veebruik toename met deze band is ook niet echt schokkend te noemen.
Vaak is men gewoon te bang en te voorzichtig. Op het Overland forum rijden nagenoeg alle XC70's met dit soort en te grote banden. Waaronder ikzelf.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 17:57
door Fredhead
Ik kom op de Goodrich AT2 banden ongeveer 1,5 kilometer minder ver op een liter ten opzichte van de Nokian winterbanden waar de auto op stond toen ik hem kocht.
Zou de keuze zo weer maken, nu na 90.000 kilometer zit er nog altijd een hoop profiel op, ze brengen je overal en daarnaast staat het wel leuk voor wat het waard is.
Nadeel is iets meer brandstofverbruik en ze maken wat meer afrol geluid.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 18:45
door diesel01
Met deze mm rest profiel en awd gaan er bij 4 nieuwe banden op, Pilot sport voor de zomer en voor de winter ga ik naar Conti kijken.
Michelin heeft iets met profiel wat redelijk naar een winterband neigt, ligt er bij jullie sneeuw dan heb je gewoon een winterband nodig.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 18:51
door Fredhead
Maar een Pilot Sport is niet echt wat Bob zoekt met zijn gebruik

Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 17.03.2024 - 19:11
door Bover
Gouwe
inderdaad zeg erg stoer die Scorpions, maar niet in mijn maat beschikbaar. Ik denk dat ik de Continental CrossContact H/T ga bestellen.
En de uitlijning nog een keertje doen komende weken omdat een band achter afwijkt. Aanname: dat die afwijking te maken heeft mogelijk met de stabilisatiestang die niet goed gemonteerd is geweest bij de dealert en die ik zelf met nieuwe rubbers weer heb hersteld.
Een hogere snelheids codering is voor mij geen probleem en 99/100 draagkracht voor een 2500 kg max draag gewicht auto dat kan.
Met meer dan 100 ga ik teveel comfort missen, ik heb al stuggere schokbrekers rondom dus al redelijk strak voor dit soort auto.
Tom
ik wissel normaal met 3mm dus deze wissel past in het schema . Mijn eerste keuze was Michelin Cros Lattidude, maar die hebben ze niet in mijn maat. Reifen de en reifen test komt dan met deze band op de proppen die beoordelen ze goed voor ook 30% off road en dat is goed voor hier "achterlangs...
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 18.03.2024 - 07:00
door WillyWortel2
Kijk eens bij oponeo.com welke banden leverbaar zijn in de voorgeschreven maat.
Soms is hoogte 55 ipv 50 een gangbaardere maat.
Meer keus en gunstigere prijs.
APK wettelijk 1,6 mm over 75% van het oppervlak van de band. Randen tellen niet mee.
Wat eerder vervangen bij 2,5 - 3 mm is verstandig.
Banden slijtage en Haldex AWD
Geplaatst: 18.03.2024 - 10:30
door Bover
Hi WW dank je voor de tip e nOPONEO heb ik gisteren geraadpleegd. Die ken ik en hebben uitgebreide uitleg inderdaad. Ik wil best naar een iets hogere band..
Maarrrr als ik de banden calculator pak dan zie je bij de telling het volgende namelijk de fabrieksmaat is deze 235/50/18 en dan nieuwe band naar de 235/55/18 .
ik begrijp dan dat een iets hogere band niet gunstig zou zijn? weet gewoon niet goed of ik gewoon de 55 erop kan plakken want dat inderdaad een gunstiger maat
Voor mij telt elke mm bodemvrijheid pure winst hier...
wat wèl kan is een andere bredere band kiezen, maar of ik daar nu op vooruit ga...245/50/18
Schermafbeelding 2024-03-18 om 10.45.33.png