aankooptips voor XC40 T4
Geplaatst: 18.03.2024 - 19:22
Beste forumleden, ik ben nieuw hier en zal me eerst kort voorstellen.
Ik ben woonachtig in het oosten van het land en heb sinds ik mijn rijbewijs heb alleen nog maar Alfa Romeo's in bezit gehad en daarnaast voor mijn werk in heel veel huurauto's van andere merken gereden. Naast de huidige Alfa Giulietta zijn we op zoek naar een auto met hogere instap. Van de huurauto's vind ik de nieuwe Nissan Quasqai een fijne auto, maar op aanraden van een goede kennis hebben we afgelopen zaterdag in een Volvo XC40 T4 AWD uit 2019 gereden, een importauto die net een dag bij een grote garage (landelijke keten) in de buurt stond. 's Morgens proefgereden en dat was een zeer aangename rijervaring! We waren beide verrast door de fijne automatische bak, het comfort, de bediening en de wegligging. En natuurlijk zijn er die fantastische stoelen. Verkoper wilde gelijk een deal maken, maar ik wil me eerst verdiepen in deze auto. Verkoper belde 's avonds op dat ie al verkocht was! Blijkbaar is er zeer grote interesse in dit model en deze uitvoering.
Verbruik?
Maar goed, het zal niet allemaal goud zijn wat er blinkt. Want een aantal zaken vielen me wel op, namelijk het extreem hoge gewicht (1610 kg) en het verbruik. Tijdens de testrit over voornamelijk 80 km/h wegen noteerde de boordcomputer 1 op 12. Eigenlijk niet zo gek, met 190 pk. Maar de vraag is dan aan jullie: met welk verbruik moeten we rekening houden? Ik snap uiteraard dat dit erg afhankelijk is van je rechtervoet. Maar is met een rustige rijstijl, meerijden met het overige verkeer en af en toe 'losgaan' een gunstiger verbruik van 1 op 12 realistisch? Of is dit wel het maximale? De verkoper had het over 'gemakkelijk 1 op 15' terwijl de folder '1 op 20' zou verklaren. Beide hou ik voor sprookjes, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Zwakke punten?
Verder ben ik benieuwd naar aankooptips: waar moet ik op letten? Wat zijn de zwakke punten? Ik heb al een YT-filmpje bekeken waarbij allerlei mogelijke storingen en vaak voorkomende reparaties voorbij kwamen, variërend van versleten schokdempers, versleten zittingen, loslatende interieurpanelen, oververhitte motoren, rammels tot (veel) problemen met de elektronica. Maar wat zijn de typisch aandachtspunten voor de T4 en de T4 AWD?
De verkoper, zelf een echte Volvo-liefhebber zo gaf hij aan, verklaarde echter dat deze XC40 geen enkel zwak punt heeft. Ook dat lijkt me stug, als ik zo de commentaren op internet zie. Maar ook hier de vraag: wat zijn jullie ervaringen met de T4 en waar moet ik écht op letten bij een proefrit?
Service?
Tot slot: wat is jullie ervaring met de service van de Volvo-dealers en de Volvo-specialisten? Bij Alfa Romeo is het zo dat je de officiële dealers (nu: verkooppunten) maar beter kunt mijden en beter af bent bij de Italië-specialisten. Is dat bij Volvo net zo? Hebben de Volvo-specialisten dezelfde kennis en apparatuur als de dealers? Ben wel benieuwd, want ik lees ook veel over software updates 'over the air' die mislukken, waardoor je dan alsnog naar de dealer moet. Of kan de specialist of iedere andere garage dat ook?
Lang verhaal, vele vragen, maar ik wil me goed verdiepen in deze mooie auto voordat ik weer een testrit maak.
Dank voor het lezen en ik hoop op jullie reactie. Bij voorbaat dank!
Groet, Bekkie
Ik ben woonachtig in het oosten van het land en heb sinds ik mijn rijbewijs heb alleen nog maar Alfa Romeo's in bezit gehad en daarnaast voor mijn werk in heel veel huurauto's van andere merken gereden. Naast de huidige Alfa Giulietta zijn we op zoek naar een auto met hogere instap. Van de huurauto's vind ik de nieuwe Nissan Quasqai een fijne auto, maar op aanraden van een goede kennis hebben we afgelopen zaterdag in een Volvo XC40 T4 AWD uit 2019 gereden, een importauto die net een dag bij een grote garage (landelijke keten) in de buurt stond. 's Morgens proefgereden en dat was een zeer aangename rijervaring! We waren beide verrast door de fijne automatische bak, het comfort, de bediening en de wegligging. En natuurlijk zijn er die fantastische stoelen. Verkoper wilde gelijk een deal maken, maar ik wil me eerst verdiepen in deze auto. Verkoper belde 's avonds op dat ie al verkocht was! Blijkbaar is er zeer grote interesse in dit model en deze uitvoering.
Verbruik?
Maar goed, het zal niet allemaal goud zijn wat er blinkt. Want een aantal zaken vielen me wel op, namelijk het extreem hoge gewicht (1610 kg) en het verbruik. Tijdens de testrit over voornamelijk 80 km/h wegen noteerde de boordcomputer 1 op 12. Eigenlijk niet zo gek, met 190 pk. Maar de vraag is dan aan jullie: met welk verbruik moeten we rekening houden? Ik snap uiteraard dat dit erg afhankelijk is van je rechtervoet. Maar is met een rustige rijstijl, meerijden met het overige verkeer en af en toe 'losgaan' een gunstiger verbruik van 1 op 12 realistisch? Of is dit wel het maximale? De verkoper had het over 'gemakkelijk 1 op 15' terwijl de folder '1 op 20' zou verklaren. Beide hou ik voor sprookjes, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Zwakke punten?
Verder ben ik benieuwd naar aankooptips: waar moet ik op letten? Wat zijn de zwakke punten? Ik heb al een YT-filmpje bekeken waarbij allerlei mogelijke storingen en vaak voorkomende reparaties voorbij kwamen, variërend van versleten schokdempers, versleten zittingen, loslatende interieurpanelen, oververhitte motoren, rammels tot (veel) problemen met de elektronica. Maar wat zijn de typisch aandachtspunten voor de T4 en de T4 AWD?
De verkoper, zelf een echte Volvo-liefhebber zo gaf hij aan, verklaarde echter dat deze XC40 geen enkel zwak punt heeft. Ook dat lijkt me stug, als ik zo de commentaren op internet zie. Maar ook hier de vraag: wat zijn jullie ervaringen met de T4 en waar moet ik écht op letten bij een proefrit?
Service?
Tot slot: wat is jullie ervaring met de service van de Volvo-dealers en de Volvo-specialisten? Bij Alfa Romeo is het zo dat je de officiële dealers (nu: verkooppunten) maar beter kunt mijden en beter af bent bij de Italië-specialisten. Is dat bij Volvo net zo? Hebben de Volvo-specialisten dezelfde kennis en apparatuur als de dealers? Ben wel benieuwd, want ik lees ook veel over software updates 'over the air' die mislukken, waardoor je dan alsnog naar de dealer moet. Of kan de specialist of iedere andere garage dat ook?
Lang verhaal, vele vragen, maar ik wil me goed verdiepen in deze mooie auto voordat ik weer een testrit maak.
Dank voor het lezen en ik hoop op jullie reactie. Bij voorbaat dank!
Groet, Bekkie