Pagina 1 van 1
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 26.03.2024 - 09:22
door pbor
LS,
Rijd sinds kort in mijn 2e Volvo, een 2013 V70 D5 automaat met 209k km ervaring.
Vrijwel direct na wegrijden na ophalen een hoog verbruik (ca. 8 ltr/100km) bij een rustig tempo van 105 km/h op de autobaan. Was ff bang dat dat een indicatie ging zijn van het reguliere verbruik, maar dat viel gelukkig mee, want na pak m beet een kwartier zakte dat naar zo'n 6 ltr/100km. Regeneratie vh roetfilter was dus mijn conclusie.
Ondertussen 1700 km en anderhalve tank (gewone diesel) verder, en voor zover ik weet nog geen 2e regeneratie plaatsgevonden. Rustige km's, dagelijks ca. 50 km heen en 50 terug over de A15. Gemiddeld verbruik volgens de bc ca. 5.6 ltr, wat mij betreft prima.
Ben wel benieuwd naar jullie (zij die eveneens met een D5 met 215 pk onderweg zijn) ervaringen.
Gr
NB. Donderdag gaat Obbe zijn kennis en kunde er op toepassen om eea te optimaliseren.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 26.03.2024 - 15:52
door fredhead
Afhankelijk van het gebruik van de auto zal deze iedere 500 tot 800 kilometer regenereren.
Dit zal in de tussentijd dus wel gebeurd zijn alleen niet opgevallen.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 26.03.2024 - 16:23
door lint
Ik kan mij herinneren uit mijn D5 tijd dat het verbruik iets verandert maar met rijden merkte je er niets van.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 28.03.2024 - 14:03
door SpeedyV50
Mijn V70 D5 2012 regenereert precies elke 2000 km. Het roetfilter zit dan ook ongeveer 20 gram vol.
Ik rij wel alleen 95% snelweg.
Mijn verbruik is ongeveer 1:18.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 28.03.2024 - 15:42
door pbor
Vanmorgen bij Obbe langs geweest met als resultaat een nog wat beter reagerend blok. Benieuwd of ik met deze net zo tevreden ga zijn na 5 jaar als dat ik met de vorige v70 was. Qua comfort is het in ieder geval "no contest"

. Ik denk echter niet dat ik met de huidige ook gemiddeld 1250 km op een tank ga halen, maar alles heeft zijn prijs.
Heb nu bijna 2000 km met deze gereden, en ben er redelijk van overtuigd dat er, sinds de eerste regeneratie direct in het begin, nog geen volgende heeft plaatsgevonden. Dat zou dan redelijk overeenkomen met jouw ervaring, die overigens duidelijk afwijkt van wat zo'n beetje de norm lijkt te zijn, nl. ca. 800 km. Lijkt me een teken van goede verbranding, en dus positief.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 07.10.2024 - 12:41
door pbor
pbor schreef: ↑28.03.2024 - 15:42
Vanmorgen bij Obbe langs geweest met als resultaat een nog wat beter reagerend blok. Benieuwd of ik met deze net zo tevreden ga zijn na 5 jaar als dat ik met de vorige v70 was. Qua comfort is het in ieder geval "no contest"

. Ik denk echter niet dat ik met de huidige ook gemiddeld 1250 km op een tank ga halen, maar alles heeft zijn prijs.
Heb nu bijna 2000 km met deze gereden, en ben er redelijk van overtuigd dat er, sinds de eerste regeneratie direct in het begin, nog geen volgende heeft plaatsgevonden. Dat zou dan redelijk overeenkomen met jouw ervaring, die overigens duidelijk afwijkt van wat zo'n beetje de norm lijkt te zijn, nl. ca. 800 km. Lijkt me een teken van goede verbranding, en dus positief.
Kan inmiddels bevestigen dat ook de mijne om de 2,000 km regenereert, en eveneens tegen de 1 op 18 verbruikt. Uitlaatuiteinden zijn aan de binnenkant ook "mooi"schoon, dus vermoed dat het met de conditie vd motor wel goed zit.
De automatische versnellingsbak is er inderddad een van de ouderwetse soort, veel slip en voelt dus heel soepel/comfortabel aan. Zou van mij echter veel eerder een vaste overbrenging (zonder slip) mogen bewerkstelligen in de diverse versnellingen.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 07.10.2024 - 21:49
door Chrizzle D5
Ook bij mijn XC70 2014 met 215 pk diesel merk ik regeneratie eigenlijk alleen aan een tijdelijk hoger verbruikscijfer op de BC.
Ik heb een handbak met AWD, mijn verbruik schommelt tussen ongeveer 1:15 en 1:16 (met veel rustige snelwegkm overdag).
Ik vind 1:18 dus heel netjes met automaat, ook al is dat bij een V70 en geen XC70.
Tot slot twee eigen ervaringen:
1) boven de 110-120 km/u schiet mijn verbruik (op CC) behoorlijk omhoog richting 1:13, dan wordt het echt een ander feestje
2) mijn BC wijkt toch wel tot 10% wel af van het werkelijke verbruik (met werkelijk gemeten kilometers gedeeld door getankte liters). Dus ik zou zelf niet afgaan op de BC.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 08.10.2024 - 09:38
door pbor
Chrizzle D5 schreef: ↑07.10.2024 - 21:49
Ook bij mijn XC70 2014 met 215 pk diesel merk ik regeneratie eigenlijk alleen aan een tijdelijk hoger verbruikscijfer op de BC.
Ik heb een handbak met AWD, mijn verbruik schommelt tussen ongeveer 1:15 en 1:16 (met veel rustige snelwegkm overdag).
Ik vind 1:18 dus heel netjes met automaat, ook al is dat bij een V70 en geen XC70.
Tot slot twee eigen ervaringen:
1) boven de 110-120 km/u schiet mijn verbruik (op CC) behoorlijk omhoog richting 1:13, dan wordt het echt een ander feestje
2) mijn BC wijkt toch wel tot 10% wel af van het werkelijke verbruik (met werkelijk gemeten kilometers gedeeld door getankte liters). Dus ik zou zelf niet afgaan op de BC.
Die 1 op 18 haal ik omdat ik 90% autosnel(?)weg rijd in de spits (A15 op en neer), en het geen enkele zin heeft om op te willen schieten. Zodoende drukt het nadeel van de automaat niet te zeer zijn stempel, en comfortabel is het wel .
Mijn BC is eigenlijk spot on met 5.6 ltr/100km. Verbruik en overige kosten houd ik bij in een excelletje, beetje autistisch maar zo weet je wel wat je auto doet, en kost

.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 12.10.2024 - 16:10
door Doc R
Die excel heb ik ook
Verbruik 5,6L/100km maar ook hier nagenoeg alleen snelweg waarbij de BC dan rond 4,3 aangeeft.
Mijn D3 blok iets kleiner, ook handgeschakeld aangezien ik dit plezierig vind en het voordeel bij rechtuit rijden op de snelweg niet ervaar.
Als de roetfilter lang over de regeneratie doet of gaat doen, dan een paar keer premium brandstof (Vpower of zo) tanken. Vind ie fijn

. Ook de apk roet meting wordt dan een met twee vingers in de neus hindernisje.
Een hoger verbruik dan dat je nu merkt heeft met name met langere regeneratie te maken, excel laat je dit detail wel weten.
Boven de 116-118km/h gaat het verbruik plots 1-1,5L/100km omhoog. Daarboven weer vrij evenredig met de snelheid omhoog. Wellicht van laminaire flow naar meer turbulente flow langs/over de auto.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 12.10.2024 - 18:11
door Bover
Wat een mooie verbruik cijfers. Ik ben al blij met 1:12.5 in de bergen en tank als mogelijk is Total excellent=Vpower diesel. . Het regeneren heb ik nog nooooit gemerkt en de uitlaat is kurkdroog. Zal wel goed zitten. EGR zit dicht
Pbor: ik rij veel in de S stand met de automaat D5 Heb wel een AWD dat vraagt ook brandstof<; . Het verbruik is dan wel iets hoger door het hoger toerental S stand , echter in mijn omstandigheden heb ik minder slip dan in de gewone D stand. Het rijdt en reageert wat directer allemaal.
Retour Vichy-Nederland haal ik de 1:15,8
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 12.10.2024 - 21:38
door pbor
De Nederlandse omstandigheden (plat als een pannenkoek, en druk) en weinig korte stukjes / stadskilometers zijn wel bevorderlijk voor een lager brandstofverbruik. Tijdens de zomervakantie in de Marche en Piemonte was het verbruik zo’n 1 op 14,5. Wel met 4 à 5 personen en volle kofferbak, dat dan weer wel. De Timmelsjoch heen en Stelvio terug beiden wel leuk overigens.
Vwb de automaatbak, die laat veel slip toe bij lage toeren, en pas vanaf zo’n dikke 1500 rpm krijg je een vaste overbrenging. Dat is wel wat jammer want die twin turbo D5 heeft plenty koppel bij lage toeren, zeker na een Obbe-kuurtje, en draait dan fantastisch rond.
Ervaringen mbt regeneratie roetfilter bij een '13 D5
Geplaatst: 13.10.2024 - 11:41
door Bover
Peter zoals gezegd de S-stand laat eerder een directe verbinding toe meen ik te ervaren..; Tja dat kuurtje zit er hier ook in en die is geweldig maar soms wel erg laag in de rpm hier. De helling 7 procent en meer op met 1300rpm voelt niet geweldig dus daarom de S of met de hand. Op de binnenwegen is 50-60km/u hoogst haalbare veilige snelheid en dat doe je ook in de 4 versnelling handmatig.
Maar elke tuning is een beetje anders ...