Vage sturing, is dit normaal?
Geplaatst: 26.03.2024 - 16:52
Hi allen,
dit weekend heb ik voor het eerst een eigen auto gekocht ipv van de leasebakken die ik altijd reed. Hierover ook meteen mijn vraag. Mijn nieuwe aanwinst is een v60 plugin hybrid uit 2014 D6 met pas 300.000 op de teller. Ik ben vanuit mijn leaseautos, die nieuwer in bouwjaar en kmstand waren, dat de sturing scherp was.
Nu merk ik dat de sturing in deze wagen een beetje vaag is. Als ik langzaam rij heb ik op 'dead center' wat speling zonder dat de auto echt stuurt. Dat is volgens mij niet echt een probleem. Waar ik me wel enigszins zorgen om maar, is flauwe bochten op hogere snelheid (snelweg en 80 wegen). Hier merk ik dat het stuur in de bocht correcties nodig heeft. Als ik hem in dezelfde stand houd, voel ik af en toe alsof de druk wegvalt en dan moet ik hem weer een heel klein beetje corrigeren. De auto zelf zwabbert zeker niet, maar ik voel het alleen in het stuur.
Nu moet ik zeggen dat ik ook wel een mega mierenneuker ben met dit soort dingen. Het stoort me niet per se, maar voor de veiligheid wil ik wel weten of dit normaal is.
Is dit gewoon normaal bij oudere auto's of moet hier naar gekeken worden?
dit weekend heb ik voor het eerst een eigen auto gekocht ipv van de leasebakken die ik altijd reed. Hierover ook meteen mijn vraag. Mijn nieuwe aanwinst is een v60 plugin hybrid uit 2014 D6 met pas 300.000 op de teller. Ik ben vanuit mijn leaseautos, die nieuwer in bouwjaar en kmstand waren, dat de sturing scherp was.
Nu merk ik dat de sturing in deze wagen een beetje vaag is. Als ik langzaam rij heb ik op 'dead center' wat speling zonder dat de auto echt stuurt. Dat is volgens mij niet echt een probleem. Waar ik me wel enigszins zorgen om maar, is flauwe bochten op hogere snelheid (snelweg en 80 wegen). Hier merk ik dat het stuur in de bocht correcties nodig heeft. Als ik hem in dezelfde stand houd, voel ik af en toe alsof de druk wegvalt en dan moet ik hem weer een heel klein beetje corrigeren. De auto zelf zwabbert zeker niet, maar ik voel het alleen in het stuur.
Nu moet ik zeggen dat ik ook wel een mega mierenneuker ben met dit soort dingen. Het stoort me niet per se, maar voor de veiligheid wil ik wel weten of dit normaal is.
Is dit gewoon normaal bij oudere auto's of moet hier naar gekeken worden?