Betrouwbaarheid/aankoopadvies 2e gen XC90's

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

fredhead schreef: 10.04.2024 - 18:15 EGR geeft vrijwel op iedere auto op een x moment problemen.
Wil je dat risico niet moet je voor een benzine uitvoering gaan.
Wat voor risico loop je er mee? is het dan niet beter om hem uit te programmeren? Ik heb het destijds niet gedaan bij mijn transporter, maar heb er nog steeds spijt van ..... Ik weet ook niet of het effect zal hebben op APK eisen
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27689
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb de EGR bij de laatste 3 diesels dicht zitten, ook met de nieuwe eisen geen probleem.
Dat het niet mag is bekend maar in dit geval bespaar je jezelf ellende en is het een stuk gezonder voor het motorblok.

Risico is dat ze vaak vol lopen met roet waardoor de klep blijft hangen, zit het mee dan is het met reinigen opgelost en als je pech hebt mag er een nieuwe EGR op.
Zijn soms ook problemen met de koelers maar dat is tegenwoordig wel opgelost.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Ik heb vandaag ook een t8 bekeken en reed zijde zacht en het deels elektrisch rijden spreekt mij ook wel aan met straks overcapaciteit op mijn dak. Nu geeft de eigenaar wel aan 5 jaar lang weinig te hebben gestekkerd, wat heeft dit voor effect op de accu ? Is dit ook meetbaar qua effect?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat dat op zich een positief effect heeft omdat de accu dus nooit echt is belast maar wel regelmatig geladen/ontladen wordt door opslag en gebruik van regeneratie energie. Maar dat is een aanname van mij, geen wetenschap.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Gouwe schreef: 13.04.2024 - 10:45 Ik denk dat dat op zich een positief effect heeft omdat de accu dus nooit echt is belast maar wel regelmatig geladen/ontladen wordt door opslag en gebruik van regeneratie energie. Maar dat is een aanname van mij, geen wetenschap.
Ik vind dat opzich ook wel weer een plausibel idee, maar misschien ik wil sowieso een aankoopkeuring laten doen bij Volvo en daar checken ze dan geloof ik ook de State of health van de accus.

Wat is trouwens jouw degradatie van de accu's met 280.000km? En stekker je veel? Ik krijg binnenkort zonnepanelen en hoop +/- 1500-2000kwh over te houden dus die komen dan mooi van pas in de auto. Ik las ook dat een Polestar chip ook nog wel goede dingen doet met een t8 qua verbruik en rijeigenschappen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo werkt met een volle accu met een zogenaamde eDTE waarde: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4
Mijn eDTE waarde in Pure bedraagt 31 km na 285K en 8 jaren. Ik hoe het er maar op dat dat mijn degradatie 20% bedraagt. Ik stekker waar ik kan en soms meerdere keren per dag. Geen idee of Polestar wat doet voor het verbruik, maar reken je niet rijk zou ik zeggen. Veel stekkeren en optimaal gebruik maken van de hybride mogelijkheid levert meer winst op. Ik verbruik gemiddeld 1:18.
Ook ik heb zonnepanelen en mijn verbruik na aftrek van terug levering bedraagt zo'n 500kWh per jaar. Voor de auto gebruik ik thuis een 2 a 2,5K kWh. Zou ik die terug leveren dan krijg ik daar 6 cent voor. Ik reken dan ook met 6 cent per kWh aan kosten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Gouwe schreef: 13.04.2024 - 17:30 Volvo werkt met een volle accu met een zogenaamde eDTE waarde: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51310787c4
Mijn eDTE waarde in Pure bedraagt 31 km na 285K en 8 jaren. Ik hoe het er maar op dat dat mijn degradatie 20% bedraagt. Ik stekker waar ik kan en soms meerdere keren per dag. Geen idee of Polestar wat doet voor het verbruik, maar reken je niet rijk zou ik zeggen. Veel stekkeren en optimaal gebruik maken van de hybride mogelijkheid levert meer winst op. Ik verbruik gemiddeld 1:18.
Ook ik heb zonnepanelen en mijn verbruik na aftrek van terug levering bedraagt zo'n 500kWh per jaar. Voor de auto gebruik ik thuis een 2 a 2,5K kWh. Zou ik die terug leveren dan krijg ik daar 6 cent voor. Ik reken dan ook met 6 cent per kWh aan kosten.
helaas is de t8 die ik voor ogen had weer net voor de deal weggereden 😮‍💨 search is continuing
Volvo77
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.04.2024 - 10:41

Zou zelf vooral naar het aantal te rijden kilometers per jaar en per dag kijken om een goed vergelijk te kunnen maken tussen de plug-in hybrid en de diesel: Rijd je op veel dagen niet meer dan 35 km, dan is de PIH een prima keuze, omdat je dan veel km's elektrisch kunt rijden. Rijd je over het algemeen meer kilometers per dag en meer dan 25.000 per jaar, dan ben je met de diesel beter af omdat die 2.0 motor een stuk zuiniger is dan de 2.0 van de PIH. Een andere invalshoek: met 2 aandrijvingen (elektrisch en brandstof) kan er meer stuk gaan dan met 1 motor. En je moet er rekening mee houden dat je met een PIH komend jaar al over het volle gewicht houderschapsbelasting moet betalen. Dus met een relatief kleine accu zoals de PIH modellen tot 2022 is zo'n auto eigenlijk alleen interessant als je heel veel elektrisch kunt rijden op zelf opgewekte stroom.
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

toppertje schreef: 09.04.2024 - 22:19 sowieso zou ik een aankoopkeuring doen,en de garantie dat het geen schade auto is.
Met een aankoop keuring bij een volvo dealer schiet je niks op. Enige dat je weet is dat je een factuur van 100 euro krijgt. Ze gaan er zelfs niet eens een rondje mee rijden.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo77 schreef: 18.04.2024 - 14:37 Zou zelf vooral naar het aantal te rijden kilometers per jaar en per dag kijken om een goed vergelijk te kunnen maken tussen de plug-in hybrid en de diesel: Rijd je op veel dagen niet meer dan 35 km, dan is de PIH een prima keuze, omdat je dan veel km's elektrisch kunt rijden. Rijd je over het algemeen meer kilometers per dag en meer dan 25.000 per jaar, dan ben je met de diesel beter af omdat die 2.0 motor een stuk zuiniger is dan de 2.0 van de PIH. Een andere invalshoek: met 2 aandrijvingen (elektrisch en brandstof) kan er meer stuk gaan dan met 1 motor. En je moet er rekening mee houden dat je met een PIH komend jaar al over het volle gewicht houderschapsbelasting moet betalen. Dus met een relatief kleine accu zoals de PIH modellen tot 2022 is zo'n auto eigenlijk alleen interessant als je heel veel elektrisch kunt rijden op zelf opgewekte stroom.
Op zich wel eens met de strekking van je verhaal, maar het aantal km jaar is m.i. niet relevant. Relevant(er) met een PIH is vooral of je veel (tussen de ritten door) kunt en wilt laden. Ik rijd zelf 30K per jaar en mijn gemiddelde verbruik ligt op 1:18. Met een diesel zal je de 1:13 a 1:14 halen denk ik en juist met veel kleine stukjes mag je blij zijn als je de 1:11/12 al gemiddeld haalt. MRB regeling is alleen nog maar een plan en een diesel is ook dan echt nog een kleine 1000 euro duurder per jaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volvo77
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.04.2024 - 10:41

Eens: als je vooral kleine stukjes rijdt en tussen de ritten door kunt laden, dan is een PIH top. Heb zelf een XC90 diesel en rijd met de caravan erachter 1 op 11 gemiddeld en zonder caravan 1 op 19 (zonder stroom ;) ). Relatief weinig in de stad idd. Maar als je het gros van de km's wel in de stad rijdt en telkens kunt laden: PIH!
Naar Z-Frankrijk met de sleurhut of op wintersport naar Oostenrijk gaat er voor mij niets boven een diesel. Op 1 tank naar Oostenrijk :-D.
De MRB korting voor PIH is dit jaar 50%, zou volgend jaar 25% zijn en vanaf 2026 is het feest sowieso voorbij. Het plan is om dat een jaar naar voren te trekken idd. Denk dat het verschil in wegenbelasting op jaarbasis dan (vanaf 2026 of als de plannen doorgaan vanaf komend jaar) wat kleiner is dan 1000 Euro, omdat een diesel in de categorie 1850-1950 kg valt en de PIH tussen 2150 en 2250 kg. Komt volgens mij op zo'n 800 uit in het nadeel van diesel. Staat een lager verbruik tegenover + minder hoge kosten per liter brandstof.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik rijd niet vooral kleine stukjes, althans, ik vind ritten van 100 tot 240 enkele reis niet een klein stukje. Zoals je zelf al zegt het is een plan om het een jaar eerder af te schaffen. Een plan is nog geen feit en ook nog niet gepubliceerd in de staatscourant.
Verder vind ik het waanzinnig knap dat jij met een bijna 2 ton zware auto met een frontaal oppervlak van een zeecontainer 1:19 haalt, waar de gemiddelde leaserijder niet verder komt dan 1:14 (bron: https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx). Echt petje af. Ik haalde met mijn vorige XC90 D5 (MY2007) i.i.g. niet beter dan 1:14 en dat was al niet heel onzuinig. Heb het net maar even opgezocht (bron RDW en Belastingdienst): Voor mijn T8 (gewicht 2187) betaal ik nu 808,- euro MRB per jaar. In ieder geval vanaf 2026, dus 1616 per jaar. Voor een D5 (gewicht 1938) zou ik uitkomen op 2800 euro. Bijna 1200 euro per jaar dus. Voor 1200 euro kun je wel 600 liter benzine kopen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Zelf heb ik twee gebruikte XC60 D5 gehad en met de eerste bouwjaar 2009 FWD handgeschakeld tot 299.000 mee gereden en de tweede bouwjaar 2012 AWD tot 259.000 km mee gereden en het enige wat daar aan vervangen is buiten de slijtage delen is bij de eerste een turboslang en bij de tweede rubbers van de achter ophanging.

Mijn droom was ook een XC90 II en alles afwegend ben ik toen voor een D5 gedaan omdat AWD een harde eis was viel de D4 af.

Bij een Volvo dealer gekocht MY2017 met een jaar garantie en daar ben ik achteraf blij mee. (auto was dealer onderhouden) en ik kocht deze anderhalf jaar geleden met 193.000 km.
Ben veel minder gaan rijden met de XC90 door ander werk en aanschaf van een cabrio. Inmiddels staat de auto op 209.000 km.

Om een beeld te geven, natuurlijk zitten hier ook slijtagedelen bij, maar toch als ik terugkijk op mijn vorige Volvo' s toch wel veel extra dingen:

Hij is perfect afgeleverd na onderhandeling:

4 nieuwe banden 275/40/21
Rondom nieuwe schijven en blokken
Nieuwe startaccu
Automaatbak spoelen
AWD storing oplossen (was bij proefrit aanwezig)
Krukaskering vervangen
Door olielekkage ook de nieuwe D-riem weer vervangen
Pakking klepdeksel vervangen
Verlichte dorpellijst vervangen
Remklauw achter vervangen
Storing schokdempers/luchtvering verhelpen
Uitlaatspruitstuk lek

Daarna kwamen de garantieproblemen:

Hulpaccu vervangen

4 uur lang storing zoeken met twee monteurs wegens opnieuw olielekkage.
Inlaatspuitstuk vervangen wegens motorstoring.
Klepdeksel vervangen (zat klein scheurtje in en veroorzaakte de lekkage)
(dit was reparatie van 2018,92 euro!)

Gasveer kofferklep, elektrische eenheid vervangen (elektrische zuiger)

Dan zou je denken dat hij nu perfect is, maar er is nu al sprake van een kleine speling op de draagarmen voor (bekend probleem) dus die komen er waarschijnlijk de volgende beurt aan als ik pech heb en is ook een duurdere repartie.

Ik blijf het een geweldige auto vinden, maar met wat pech kan het financieel aardig uit de hand lopen en heb ik het of slecht getroffen of waren de 5 cilinders D5 en de onderdelen eromheen toch wel wat duurzamer.

Ik hoop dat je wat aan deze review hebt, veel succes met je keuze.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is in alle opzichten dan wel een hele dure auto zo. 10K per jaar aan kilometers en dan zulke rekeningen én 2800 per jaar aan MRB.......
Wat bedoel je precies met "bekend probleem" als je het hebt over speling op de draagarmen trouwens?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
DouweS40
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
Locatie: Juliandorp

Financieel bekeken is het een dure hobby inderdaad.
Draagarmen had ik misschien duidelijker moeten verwoorden. Dat zijn de fusee kogels, wat wel betekend de hele draagarm vervangen moet worden. Dit gaf mijn vorige Volvo dealer aan als aandachtspunt bij deze autos door hoge gewicht en vermogen. In mijn zoektocht kwam ik dit ook vaak tegen. Je ziet het vaak terug in de APK historie via Finnik.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo77
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.04.2024 - 10:41

Gouwe schreef: 18.04.2024 - 21:42 Ik rijd niet vooral kleine stukjes, althans, ik vind ritten van 100 tot 240 enkele reis niet een klein stukje. Zoals je zelf al zegt het is een plan om het een jaar eerder af te schaffen. Een plan is nog geen feit en ook nog niet gepubliceerd in de staatscourant.
Verder vind ik het waanzinnig knap dat jij met een bijna 2 ton zware auto met een frontaal oppervlak van een zeecontainer 1:19 haalt, waar de gemiddelde leaserijder niet verder komt dan 1:14 (bron: https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx). Echt petje af. Ik haalde met mijn vorige XC90 D5 (MY2007) i.i.g. niet beter dan 1:14 en dat was al niet heel onzuinig. Heb het net maar even opgezocht (bron RDW en Belastingdienst): Voor mijn T8 (gewicht 2187) betaal ik nu 808,- euro MRB per jaar. In ieder geval vanaf 2026, dus 1616 per jaar. Voor een D5 (gewicht 1938) zou ik uitkomen op 2800 euro. Bijna 1200 euro per jaar dus. Voor 1200 euro kun je wel 600 liter benzine kopen :-)
Thanks voor het compliment Gouwe O) . Eindelijk erkenning haha! Ik ben dan ook geen leaserijder met tankpas van de zaak, maar een particulier met een D4. FWD ipv AWD en 1850 kg ipv bijna 2 ton. In de wegenbelasting kom ik op 2600. Dan is het idd toch 1000 verschil ipv 800 vanaf 2026 (en mogelijk al vanaf 2025). Het omslagpunt ligt dan rond de 20.000 km/jaar (7,5 liter op 100 km x 2 Euro per liter benzine= 3000 Euro-1000 voordeel MRB= 2000 vs 5,5 liter op 100 km x 1,80 Euro per liter diesel= 1980 Euro. Ik reken de eventuele gratis stroom van zonnepanelen en (vooral) de salderingsregeling dan niet mee, die gebruik ik voor mijn BEV.

Mijn D4 staat nu bijna op 140.000 km en is al die tijd probleemloos. Enkel het matje van de stoelverwarming is 3 jaar geleden vervangen. Ook geen olieverbruik. Ik rijd de auto wel altijd netjes warm en gebruik hem relatief weinig voor kleine ritjes. Zoals bij de meeste auto's geldt: als hij netjes is/wordt bereden en netjes wordt onderhouden, dan is de kans veel kleiner dat je tegen dure reparaties aanloopt.
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Morgen ga ik opnieuw bij een XC90 t8 kijken uit 2015 . Ik ben erg benieuwd hoe deze zal bevallen.

Wat ik wel zie is dat de prijzen echt sky high zijn bij ook de dealers en ze varrieren van 25.000-40.000 voor exemplaren van 2015 met een kmstand tussen de 150-250.000 km. Hoe kan je met deze range een eerlijke prijs bepalen? want ook qua opties zie ik bijna de verschillen niet
. De belangrijkste verschillen die ik zie zijn in o.a.

- luchtvering
- Bowers en wilkens audio
- wel of geen geventileerde stoelen

maar verder kom ik eigenlijk niet, wat zijn nog de verschillen die ik kan tegenkomen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt drie uitvoeringen in dat bouwjaar: Momentum (basis voor de T8), Inscription (meer luxe) en R-design. Ik zelf heb de R-design omdat ik die het mooiste vind.
Naast die basis trim had je veel optie pakketten. Ik vond zelf een XC90 zonder luchtvering te veel overhellen op rotondes en ben dus voor een uitvoering gegaan met luchtvering. Zie in de de prijslijsten de verschillen: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/ ... _year:2015
En ja de prijzen zijn de afgelopen 4 jaren redelijk stabiel gebleven terwijl de leeftijd en kilometerstand wel opliepen.
Succes morgen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RBA
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29

Gouwe schreef: 25.04.2024 - 20:07 Succes morgen.
Thanks,

De auto waar ik morgen bij ga kijken is deze

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo ... roid-share

Er staat inscription in de advertentie, maar dit hoort dan toch ook in de hoofdsteun te staan?

De r-design vind ik ook erg mooi maar in deze markt is het wel een beetje net wat er boven budget voorbij komt helaas 😮‍💨
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4638
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is een import. Kan natuurlijk zijn dat e.e.a. in andere landen afwijkt. ZItten in ieder geval geen stoelen in zoals in NL geleverd met nappa en ventilatie.
Kan dus best een Inscriptie zijn maar niet volgens NL specs.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”