Pagina 1 van 1

achterlichten

Geplaatst: 02.12.2006 - 15:07
door Rob
Ik heb eindelijk een paar achterlichten voor mijn 440 uit '91. Ik heb ze zelf uit een andere auto gehaald. De reflector zit met 4 boutjes bevestigd, was dus helemaal niet moeilijk. Maar er zit een rand tussen de reflectorplaat en het plaatwerk van de auto. Dat is al oud natuurlijk en in het weer van gisteren ook best wel nat. Het leek heel even op een rubberen rand, in de loop van de jaren danig aangetast door weersinvloeden. Maar het zou ook een of andere kit kunnen zijn. Wie weet wat er echt tussen zit. Wat moet ik kopen om dit weer op mijn auto te kunnen monteren

Geplaatst: 02.12.2006 - 16:18
door Battlecruiser
Van oorsprong zit het nooit gekit. 2 Mogelijkheden:
a) De rubbers kunnen na verloop van kit gaan "versmelten" met de massa eromheen. Dan lijkt het op verharde kit, maar het rubber is gewoon aan het eind van zijn Latijn.

b) Bij een reparatie aan het licht (lekkage) kan een vorige eigenaar kit gebruikt hebben om de zaak goed waterdicht te krijgen. Siliconenkit werkt inderdaad goed in dit opzicht.

Geplaatst: 02.12.2006 - 16:36
door marsm104
Zit er dan aan beide kanten kit? Volgens mij moeten achterlichten makkelijk los zijn te halen..

Geplaatst: 02.12.2006 - 17:00
door Rob
De achterlichten waren idd zeer gemakkelijk los te maken, de afdichting was aan beide zijden identiek. Het materiaal is zeer zacht en valt gemakkelijk uit elkaar. Het lijkt het meeste op kit, maar is wel pikzwart. Blijft de vraag: hoe ga ik nu te werk: kit gebruiken of bij de dealer rubbers bestellen, als die al leverbaar zijn zonder een nieuwe reflector

Geplaatst: 02.12.2006 - 18:14
door Battlecruiser
Kan allebei.

Rubbers zijn duurder dan kit, maar het voordeel is dat je dan de zaak misschien ooit nog eens los kunt halen.

Geplaatst: 02.12.2006 - 18:32
door Rob
Dus wat ik er nu tussen uitgehaald heb zijn dan toch rubbers?

Geplaatst: 03.12.2006 - 04:09
door Caerbannog
Als het hetzelfde is als bij een 480 is het geen kit. Bij een 480 is het namelijk een zacht materiaal (vergelijk met schuim uit een stoelkussen, maar dan een beetje harder).
Het dicht perfect af, totdat de lampen er 1 keer uit geweest zijn. Dan lekt het als de ziekte. Uit voorzorg afkitten is geen overbodige luxe.

Geplaatst: 03.12.2006 - 12:29
door 440GL
Een 440 lekt eigenlijk nooit via de achterlichten. Dit komt omdat de achterlichten veel verticaler staan dan bij eeen 480. als een 440 lekt in de kofferbak komt dit meestal vanuit de rubberafdichtring rond de vulpijp van de benzinetank. Kit zou ik niet gebruiken. origineel zit er een soort foam laag. tussen de reflectorplaat onder de kentekenplaat en de achterklep zit origneel een soort dik dubbelzijdig plakband.

mvg

Geplaatst: 03.12.2006 - 14:50
door Rob
het lijkt idd het meeste op een soort foam laag nu je het zegt

Geplaatst: 04.12.2006 - 08:53
door roever
Ik heb die laag bij mij vervangen voor kit, dicht prima af, maar zoals al gezegd wordt: het gaat NOOIT meer los (nou ja, bijna nooit meer). Het zit echt ontzettend vast. Dus als je die rubbers kunt krijgen is het wellicht de moeite om dat te proberen.

Kijk trouwens dat je de juiste kit koopt, mocht je dat willen doen. Ik had kit die niet uithardde door het koude weer (ik heb ze in de winter vervangen), dus dat bleef lekken. Die heb ik dus weer moeten vervangen voor andere kit, die geschikt was voor montage bij auto's en caravans.

Geplaatst: 05.12.2006 - 23:51
door nielo
ik heb shell dakkit gebruikt,word nooit honderdprocent hard en kan je de achterlichten makkelijker weer loskrijgen.

Geplaatst: 13.02.2007 - 23:09
door Rob
Het juiste antwoord: butyl tape.

ik heb het nog niet in een winkel gevonden, maar wel op internet. De tape is 19 mm breed en te koop in rollen van 5 of 10 meter, kost ongeveer 1 euro per meter.

ik had er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd en ik draag het graag over.....

Geplaatst: 13.02.2007 - 23:33
door Fat Rat
Ik weet niet of het butyl tape is, maar op het werk gebruiken wij op plaatsen waar we geen dragend rubber onder de ruiten kunnen monteren een soort van rubberachtige tape. Siliconenkit kan je over het algemeen heel goed verwijderen met wasbenzine.
Bij interresse kan ik wel kijken of ik een rol kan kopen, dat zal ongetwijfeld minder zijn dan de ongeveer 1 euro per meter die hier genoemd wordt.

Geplaatst: 14.02.2007 - 00:05
door Rob
De tip over de butyltape kreeg ik van de volvo dealer. Ik heb nog niets gekocht, want de verzendkosten zijn ook bijna 7 euro dus ben ik minimaal een euro of 12 kwijt, terwijl ik maar ongeveer anderhalve meter nodig heb om twee achterlichten te monteren. Ik ga nog even bij de Praxis of de Gamma kijken, de locale automaterialenzaak had er nog nooit van gehoord. Ik denk dat een bedrijf dat ruiten plaats het ook wel kent.