Mijn S60 heeft sinds kort motorproblemen waarbij de auto in eerste instantie normaal rijdt en dan tijdens het rijden of nadat de motor is uitgezet en weer gestart, onregelmatig gaat lopen en geen vermogen meer lijkt te hebben.
Krijg dan ook de melding “motorservice vereist” en het motorblok symbool gaat branden. Ik heb de bobines vernieuwd nadat bij de garage werd gezegd dat dit mogelijk de oorzaak kon zijn en het leek opgelost te zijn maar kwam vorige week toch weer terug. Ik denk nu dat het mogelijk de Luchtmassameter kan zijn. Ik wil deze gaan vervangen en ook een OBD II meter aanschaffen.
Weet iemand of je met deze meter de werking van de LMM kunt uitlezen en kan deze storing door een defecte LMM worden veroorzaakt. Zo niet, wat zou dan een oorzaak kunnen zijn. Het vreemde is dat als de motor koud is, hij wel normaal reageert. BVD voor de reacties
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 00:56
door JeroenSpock
De sticker op het gasklephuis, welke kleur heeft die? Wit of geel?
Auto ook al even uitgelezen met Vida? Die zal je in ieder geval in de goede richting wijzen.
Waar woon je ongeveer?
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 08:02
door wisaga84volvofan
JeroenSpock schreef: ↑02.04.2024 - 00:56
De sticker op het gasklephuis, welke kleur heeft die? Wit of geel?
Auto ook al even uitgelezen met Vida? Die zal je in ieder geval in de goede richting wijzen.
Waar woon je ongeveer?
Hi Jeroen, bedankt voor je reactie. Ik zie geen sticker op het gasklephuis! Ik woon in Huizen.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 11:44
door JeroenSpock
Oke dat is me te ver weg om uit te lezen.
Sticker moet er op zitten, vast aan de meest verstopte zijde van het ding.
Maar er is een update geweest van die dingen omdat ze vaak kapot gingen. Oude had een gele en nieuwe een witte sticker, of andersom dat weet ik even niet.
Is ook niet gezegd dat dit het probleem is hoor, maar een S60 van 2001.. Waarschijnlijk is hij dan al eens vervangen maar het kan.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 13:17
door wisaga84volvofan
Er zit inderdaad een gele sticker op!
Staan nummers op maar kan hier niet uit opmaken of hij vernieuwd is!
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 13:37
door Urbexpeditie
Tip:
Met een OBD2 kan je niet specifiek de werking van een sensor uitlezen. Een OBD2 registreert een storing, of een afwijking en kan gegevens uitlezen van de motor algemeen.
Je kan dus niet zien of de LMM wel of niet werkt.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 14:06
door JeroenSpock
Gele sticker, is vast te vinden op het forum of Google of dat al die nieuwe is.
Maar als je motormanagement lampje aan is geweest heeft de CEM de storing waarschijnlijk opgeslagen, en kan Vida dat terug vinden door de auto uit te lezen.
Of zoals hierboven gezegd, zo'n OBD scanner kan dat vaak ook voor je doen. Kosten geen drol in China.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 14:49
door Fredhead
De witte is het gereviseerde gasklephuis.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 19:48
door wisaga84volvofan
Bedankt voor de reacties. Ben vandaag even langs de garage geweest. Was inderdaad de gasklep. Dit is een Magnet marelli. Is nu even gereset door stekker los te halen en een paar tikken op het gasklephuis. Motor liep daarna weer als vanouds. Gasklephuis schijnt niet meer nieuw leverbaar te zijn en alleen nog 2e hands te verkrijgen. Ik zag op YouTube ook filmpjes over het reinigen van het gasklephuis. Ik weet niet of dit een optie is maar mijn garage gaf aan dat de storing terug kan komen. Heeft iemand ervaring met het reinigen?
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 21:26
door JeroenSpock
Volgens mij zat er echt een fout in die eerste serie ETM's, vandaar ook een nieuw onderdeel met andere sticker.
Maar bij een 2.4 pak je hem er zo af, schoonmaken valt altijd te proberen.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 02.04.2024 - 21:47
door Fredhead
De dealer heeft ook lange tijd (en misschien nog steeds) gereviseerde exemplaren verkocht.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 03.04.2024 - 15:38
door Jiska
Ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn V70 D5. Bijna geen vermogen meer en motor management storing. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was bij mij uitlezen genoeg.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 15.11.2024 - 22:43
door wisaga84volvofan
Opnieuw heb ik hetzelfde motorprobleem.
Eerder heb ik de gasklep gereinigd zonder demontage van het gasklephuis en liep de motor weer als een zonnetje. Nu heb ik weer hetzelfde probleem waarbij de ene dag niets aan de hand lijkt en de volgende dag weer een drama is. Ik wilde nu toch maar overgaan tot demontage van het gasklephuis maar krijg de stekker van de ETM niet los. Hier zal ongetwijfeld een trukje voor zijn.
Is er iemand bekend met het losmaken van deze stekker?
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 15.11.2024 - 23:58
door JeroenSpock
Palletje open drukken en los trekken, meer hoort het niet te zijn, niets bijzonders.
Proberen met een schroevendraaier er tussen te komen voor dat palletje, andere schroevendraaier om de 2 delen uit elkaar te drukken met gepast geweld.
Er zit in mijn S60 1 bijzondere stekker, dat was een grijs/rood ding die op een speciale/andere manier los moest. Verder door de hele motor ruimte het idee van palletje en trekken.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 16.11.2024 - 08:57
door wisaga84volvofan
Deze stekker is grijs en het stekkerblokje is op een bruggetje geschoven. Ik heb gezocht naar een palletje maar kon het niet vinden.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 16.11.2024 - 09:05
door Fredhead
Kan je er een foto van maken?
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 16.11.2024 - 10:09
door wisaga84volvofan
Bijgaand een foto van de stekker. Is het ook noodzakelijk om de pakking te vernieuwen bij demontage van de ETM?
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 16.11.2024 - 19:06
door JeroenSpock
Ja echt zoals ik zei, schroevendraaier aan de rechter kant voorzichtig in prikken, linker deel er af trekken.
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 17.11.2024 - 15:17
door Gerrit850GLT
Die stekkers zijn echt een waardeloze constructie.
Mijn specialist is er toen ook een half uur mee bezig geweest om het ding eraf te krijgen.
Laten we zo zeggen, echt Zweedse logica/engineering
Je moet boven op die linker zijde van de stekker flink drukken daar waar die 2 plastic uitstulpingen zitten.
Nog een video om het duidelijk te maken;
Motorstoring S60 170pk 2001, benzine
Geplaatst: 17.11.2024 - 18:04
door wisaga84volvofan
Bedankt voor de video. Ik ga nog een poging wagen. Grote kans dat de achterkant van de ETM ook vervuild is. Als ik het goed heb begrepen is de ETM met de gele sticker (die ik heb), de gemodificeerde uitvoering! Ik begrijp alleen niet dat de motor prima kan lopen en de volgende dag bij het starten weer waardeloos. Ik hoop echt dat het aan vervuiling van de ETM ligt. LMM, bobines en bougies heb ik inmiddels allemaal vervangen en ik loop nog te denken over vervanging van de koppelingssensor.