Pagina 1 van 2

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 08:34
door K75RT
Hallo iedereen, sinds de introductie van de 2e generatie XC90 is deze auto altijd al een droomauto voor mij geweest. Na eerder drie Volvo's te hebben gehad, waaronder een getunede 2009 V70 2.4d met 225 pk, een volledig uitgeruste 2016 XC70 D5 (die ik nooit had moeten verkopen 😬) en een volledig uitgeruste en prachtige 2017 V90 T5 Polestar, heb ik gisteren mijn vierde Volvo en tevens droomauto in ontvangst mogen nemen - de XC90 T8! Mijn XC90, een modeljaar 2020 met een 11,6 kWh accu, is uitgerust met onder andere gelamineerd glas, stoelventilatie met massagefunctie en een Bowers & Wilkins geluidssysteem, en heeft de prachtige kleur Denim Blue met een Amberkleurig interieur.

Ik ben ontzettend blij met mijn keuze voor de XC90 T8 en het voelt als de kroon op mijn Volvo-ervaringen. De afgelopen maanden heb ik dit forum veelvuldig doorzocht voor informatie en ik wil graag mijn dank uitspreken voor alle interessante bijdragen!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 08:54
door t5power
Zeer mooi, gave velgen ook trouwens.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 09:02
door NielsPHEV
Mooie auto en gelukkig een tank met een 70l tank!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 09:38
door Gouwe
Hele mooie bak en ik snap heel goed dat je hier heel blij mee bent. Ook ik heb in 2015 bij de introductie mijn vrouw aangekeken en gezegd: later koop ik er ook zo een.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 09:42
door bluefreefun
Mooie bak, heel veel veilige kilometers gewenst. Geniet ervan!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 10:16
door kawazxr
Gefeliciteerd met deze hele mooie uitvoering hij staat er TOP bij 8).

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 10:21
door raspaardje
Fraaie machine!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 10:33
door Lupo Volvo
Prachtige auto, en de T8 .... je blijft grijnzen! Overweeg je, net als anderen en ik, ook de Polestar update? Prettiger schakelmomenten, niet echt meer PK (niet nodig) wel wat meer koppel (soms handig met een zware caravan in de bergen). Ik vind het in combi met de T8 eigenlijk dat Volvo het zelf zo had moeten afleveren, het maakt het af. Oh, en bij ons is het verbruik niet toe-, of afgenomen.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 10:41
door lint
Gefeliciteerd met je hele fraaie XC90.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 10:59
door Kick
Gefeliciteerd met de XC90! Daar ga je veel mooie ritten in maken :-)

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 11:13
door RZA
Welkom en van harte met je aankoop, heel fraai! En bij een heel fijne dealer gekocht.

Ik kom ook van een V90 T5 en nu een XC60, rijdt toch wel erg lekker zo'n SUV (nooit gedacht dat een hoge wagen zo goed zou bevallen). Veel plezier ermee!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 13:09
door BraboFrits
Proficiat, je rijdt het vlaggenschip van Volvo. Wat meer kun je je nog wensen op gebied van luxe, comfort, kracht en snelheid.
Erg praktisch met de enorme binnenruimte.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 07.04.2024 - 22:45
door K75RT
Bedankt allemaal voor de aardige woorden! Dit weekend heb ik al bijna 500 km gereden en de auto rijdt heerlijk! ;-) Verbruik met een lege accu viel mij reuze mee op terugweg van Den Bosch naar Amsterdam (7,5L per 100km zonder elektra gebruik).
Lupo Volvo schreef: ↑07.04.2024 - 10:33 Prachtige auto, en de T8 .... je blijft grijnzen! Overweeg je, net als anderen en ik, ook de Polestar update? Prettiger schakelmomenten, niet echt meer PK (niet nodig) wel wat meer koppel (soms handig met een zware caravan in de bergen). Ik vind het in combi met de T8 eigenlijk dat Volvo het zelf zo had moeten afleveren, het maakt het af. Oh, en bij ons is het verbruik niet toe-, of afgenomen.
Polestar zat er al op door de vorige eigenaar, ik heb er wel een stickertje bij laten zetten ;-)

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 08:19
door Gouwe
Tip: zorg er voor dat je de accu nooit helemaal 100% leegrijdt om te voorkomen dat de ICE de accu gaat lopen bijladen. Dat is mega inefficiënt namelijk. Je kunt daarvoor de hold knop gebruiken (naar rechts swipen en dan hold kiezen).

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 10:42
door K75RT
Dank voor de tip. Wat is dan handig? Hold kiezen als er bijvoorbeeld nog maar 2 km elektrische actieradius over is?

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 12:19
door Gouwe
Ik heb destijds toen ik mijn D6 kocht een cursus van Maaskant kado gekregen van Volvo. Belangrijkste take away om zo zuinig mogelijk te rijden was: veel eerder van het gas af dan je gewend was met een ICE. Massa gebruiken om uit te rollen.
Verder heb ik mijn persoonlijke profiel ingesteld op Pure (met aangepast airco, sturen, vering, etc). Ergo ik rijdt dus nooit in de hybride modus.
Ik bepaal op basis van de rit (afstand en kan ik bij de klant laden etc) of ik de hold knop gebruik en wanneer. Maar in beginsel rijd ik in Pure door het dorp, de provinciale weg op en dan schakel ik Hold in en richting de eindbestemming dus omgekeerd.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 16:43
door K75RT
Dank je, Gouwe! Ik zal deze tip straks eens proberen. Wat is precies het voordeel van de Pure-stand? In de Hybrid-stand rijdt de auto de accu ook leeg, toch? Een andere vraag: neem aan dat jij ook de 'B-stand' gebruikt tijdens het rijden?

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 19:18
door Gouwe
De Pure stand wijkt op een aantal punten af van hybrid. Je kunt meer gasgeven/ dieper het pedaal intrappen voordat de ICE aanslaat. Je kunt een kilometer of 5 verder elektrisch rijden. Praktisch gevolg is dat de ICE minder aan/uit schakelt en ik dus ook met ritjes naar de supermarkt heen en terug volledig elektrisch kan rijden zonder het risico dat de benzinemotor aanslaat. Oneerbiedig gezegd is de hybride stand vooral bedoelt voor dummies / mensen die gemakzuchtig zijn.
En nee, ik gebruik de B-stand in beginsel niet (in Nederland, wel in de bergen).Is hier op het forum al een hele discussie over geweest, dus even zoeken, maar mijn stelling is dat elke omzetting van energie leidt tot verlies. Met de B-stand zet je twee keer energie om: eerst van kinetisch naar elektrisch en met gasgeven weer andersom.
Door niet de B-stand te gebruiken maak je optimaal gebruik van de kinetische energie. Laat maar eens het gas los (zonder B-stand) en verbaas je erover hoe lang je auto kan uitrollen........en tijdens dat uitrollen wordt ook weer heel beperkt energie teruggewonnen. Bovendien door licht te remmen (waarbij dus niet de mechanische rem wordt gebruikt) kun je ook energie opladen, gelijk aan de B-stand. Probeer het maar eens uit en doe vooral wat jij prettig vindt.

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 08.04.2024 - 21:24
door K75RT
Dank voor de toelichting, ik ga het allemaal proberen! ;-) Ik zie in het driving journal dat Pure idd een stukje zuiniger is qua brandstof en iets meer Kwh verbruikt heeft. Dank!

XC90 T8 - De tank is er!

Geplaatst: 09.04.2024 - 12:05
door Poolrev
Gefeliciteerd met je prachtige XC90. Het is en blijft een geweldige wagen, om te rijden en om te zien.