Pagina 1 van 2
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in NL - verkeerd bericht in de krant
Geplaatst: 10.04.2024 - 17:05
door Rogier64
Eigenaren van elektrische auto's kunnen langer blijven genieten van korting op de wegenbelasting. Dat wil het demissionaire kabinet bekendmaken bij het verschijnen van de voorjaarsnota, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Wel wordt de belastingkorting de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal. Omdat de korting op de wegenbelasting deels blijft bestaan, blijft de schatkist geld mislopen. Om dat gat te vullen, zal de belasting voor zogenoemde plug-in hybride auto's (met een brandstofmotor en een stekker) worden verhoogd. Zij gaan vanaf volgend jaar al de volledige wegenbelasting betalen. Nu is dat maar 50 procent.
bron: RTL nieuws
Mods edit: titel aangepast
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 17:51
door Msuidgeest
Lijkt mij prima dat iedereen MRB betaalt. Of juist niemand en dat het MRB verwerkt wordt in de benzineprijs. Wie onzuinig rijdt betaalt dan meer dan een ander die wel een zuinige auto heeft.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 18:07
door OGA244
Veel particuliere plug in rijders rijden om de lagere uitstoot cq het lagere verbruik, die zijn een stuk gemotiveerder dan zakelijke die uitsluitend voor de bijtelling gingen (en mogelijk zelfs nooit geladen hebben) de suggestie wordt nu ook gedaan dat de plug in rijder extra gestraft wordt om de voorlopige lasten verlichting van de ev rijders te financieren.
In de brandstof wordt in Nederland met de hoogste brandstof prijzen van Europa ook wel weer een dingetje
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 18:19
door michelm1978
Het batterijpakket van onze V60 D6 is dood verklaard door de dealer, sinds afgelopen maandag storing op het dashboard. Auto heeft 325.000km gereden, vanaf nieuw altijd dealer onderhoud. We stonden op het punt om een refurbished batterij te laten plaatsen of de auto verkopen. Doordat we vanaf volgend jaar volle pond gaan betalen, nu maar definitef afscheid nemen van deze fijne auto... Jammer, maar het is niet anders.
Een gelukje.. had de auto eigenlijk verkocht aan een particulier. Dit ging door omstandigheden niet door. Blij voor hem (en mij, had deze discusie niet willen voeren).
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 18:31
door OGA244
Dat de mrb op een PHEV omhoog ging was toch al veel langer bekend?
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 18:34
door Frits V70
michelm1978 schreef: ↑10.04.2024 - 18:19
Het batterijpakket van onze V60 D6 is dood verklaard door de dealer, sinds afgelopen maandag storing op het dashboard. Auto heeft 325.000km gereden, vanaf nieuw altijd dealer onderhoud. We stonden op het punt om een refurbished batterij te laten plaatsen of de auto verkopen. Doordat we vanaf volgend jaar volle pond gaan betalen, nu maar definitef afscheid nemen van deze fijne auto... Jammer, maar het is niet anders.
Een gelukje.. had de auto eigenlijk verkocht aan een particulier. Dit ging door omstandigheden niet door. Blij voor hem (en mij, had deze discusie niet willen voeren).
En wat krijg je dan voor een dood verklaarde auto? 6.000,- minder i.v.m. nieuw accu pakket?
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 19:09
door lint
Wanneer wordt het rekeningrijden ingevoerd, 2030?
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 19:16
door Frits V70
lint schreef: ↑10.04.2024 - 19:09
Wanneer wordt het rekeningrijden ingevoerd, 2030?
Niet. Levert niet genoeg op. De melkkoe van jou en mij wordt zo lang mogelijk levend gehouden. Geen MRB op elektrische auto's geeft nu al een probleem voor de overheid Met uitsmeren proberen ze het te verzachten, maar je hebt de kans dat dat nog een groter probleem gaat geven. De aanschaf van E wordt dan mogelijk door jou en mij nog langer uitgesteld, want wie vertrouwt er nou op dat over 2 jaar het uitsmeren alsnog gestopt wordt? Het kan maar zo in de tegenwoordige politiek.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 20:07
door Gouwe
Het gewenste effect is dat iedereen nu een BEV koopt, het daadwerkelijke effect is dat veel mensen door de wispelturigheid (of noem het onbetrouwbaarheid van de politiek) gaan afwachten en ondertussen dus niet gaan investeren.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 21:06
door Volvort
Ik heb het nieuwsbericht op RTL4 gezien zojuist, daar werd met geen woord gerept over een eerdere afschaffing van de MRB-korting voor PHEV’s. Er was een BBB-woordvoerder die zich afvroeg hoe het later afbouwen van de MRB-korting voor EV’s betaald zou worden. Daar volgde geen antwoord of suggestie op in het nieuwsitem.
Men maakte wel de kanttekening dat de uitvoer hiervan aan het nieuwe kabinet zou worden gelaten. Dus ja… Ik heb nog geen PHEV, of überhaupt een Volvo maar reken wel met het volle pond MRB met de maandelijkse lasten.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 21:11
door michelm1978
Frits V70 schreef: ↑10.04.2024 - 18:34
michelm1978 schreef: ↑10.04.2024 - 18:19
Het batterijpakket van onze V60 D6 is dood verklaard door de dealer, sinds afgelopen maandag storing op het dashboard. Auto heeft 325.000km gereden, vanaf nieuw altijd dealer onderhoud. We stonden op het punt om een refurbished batterij te laten plaatsen of de auto verkopen. Doordat we vanaf volgend jaar volle pond gaan betalen, nu maar definitef afscheid nemen van deze fijne auto... Jammer, maar het is niet anders.
Een gelukje.. had de auto eigenlijk verkocht aan een particulier. Dit ging door omstandigheden niet door. Blij voor hem (en mij, had deze discusie niet willen voeren).
En wat krijg je dan voor een dood verklaarde auto? 6.000,- minder i.v.m. nieuw accu pakket?
Rond de 4.500 euro. Met een gezond pakket rond de 6.500 euro (particuliere verkoop).
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 10.04.2024 - 21:12
door michelm1978
OGA244 schreef: ↑10.04.2024 - 18:31
Dat de mrb op een PHEV omhoog ging was toch al veel langer bekend?
Dat klopt.. met een kwart korting was het voor ons nog wel rond te rekenen, nu is het dus vanaf 2025 215 euro per maand aan wegenbelasting.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 11.04.2024 - 08:56
door fmulders
Rogier64 schreef: ↑10.04.2024 - 17:05
Eigenaren van elektrische auto's kunnen langer blijven genieten van korting op de wegenbelasting. Dat wil het demissionaire kabinet bekendmaken bij het verschijnen van de voorjaarsnota, melden bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. Wel wordt de belastingkorting de komende jaren alsnog langzaam afgebouwd. Vanaf 2026 gaan elektrische rijders 60 procent wegenbelasting betalen, vanaf 2029 wordt dat 65 procent en vanaf 2031 verdwijnt de korting dan alsnog helemaal. Omdat de korting op de wegenbelasting deels blijft bestaan, blijft de schatkist geld mislopen. Om dat gat te vullen, zal de belasting voor zogenoemde plug-in hybride auto's (met een brandstofmotor en een stekker) worden verhoogd. Zij gaan vanaf volgend jaar al de volledige wegenbelasting betalen. Nu is dat maar 50 procent.
bron: RTL nieuws
Dit is helemaal niet correct! Lees:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-klimaat
Volgend jaar krijg je nog steeds de geplande 25% korting, het verschil is dat we dit jaar nog steeds 50 % kregen. Het voordeel met afbouw is dus een jaar verschoven!
En ja alle nieuwssites kopiëren dit foutieve bericht zonder check bij de overheid,....
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:11
door raspaardje
Het zijn allemaal nog plannen, er is nog niks definitiefs.
Inclusief de MRB korting voor PHEVs die voor volgend jaar naar 0% zou gaan ipv de nu bekende 25%.
Wel goed lezen en opletten.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:16
door BlackcurrantV70
michelm1978 schreef: ↑10.04.2024 - 21:12
OGA244 schreef: ↑10.04.2024 - 18:31
Dat de mrb op een PHEV omhoog ging was toch al veel langer bekend?
Dat klopt.. met een kwart korting was het voor ons nog wel rond te rekenen, nu is het dus vanaf 2025 215 euro per maand aan wegenbelasting.
Woow dan hebben we in Belgie nog niet te klagen, ik betaal 540€/jaar wegenbelasting voor een S90 D4 zonder adblue.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:36
door michelm1978
Ja.. jullie hebben daar in de bourgondische lage landen nog niet zoveel te klagen...
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in NL - verkeerd bericht in de krant
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:52
door diesel01
BlackcurrantV70 schreef: ↑11.04.2024 - 09:16
michelm1978 schreef: ↑10.04.2024 - 21:12
OGA244 schreef: ↑10.04.2024 - 18:31
Dat de mrb op een PHEV omhoog ging was toch al veel langer bekend?
Dat klopt.. met een kwart korting was het voor ons nog wel rond te rekenen, nu is het dus vanaf 2025 215 euro per maand aan wegenbelasting.
Woow dan hebben we in Belgie nog niet te klagen, ik betaal 540€/jaar wegenbelasting voor een S90 D4 zonder adblue.
Hier 185 per maand voor een D5, X12 en je snapt waarom dit wel de laatste diesel word, neem ik voor het gemak niet het onderhoud mee.
Er staan hele strakke E300e T te koop voor nette prijzen, daar zit ik een beetje naar te kijken.
Nadeel is de verhoogde vloer bij de Benz.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in NL - verkeerd bericht in de krant
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:53
door OGA244
In Zweden betaalde men voor een xc90 diesel €90 in de maand, een relatief lichte V40D2 was hier al €130 p/mnd..
De Nederlandse overheid durft wel..
Nu schaamteloos (en eerder dan verwacht) de rekening dan maar presenteren aan PHEV rijders die waarschijnlijk zomaar stukken zuiniger en schoner rijden dan om het even welke ice rijder..
Belast auto's met meer dan 200 gr co2 uitstoot met een mrb verhoging van 100% of meer wil je qua terug dringen van uitstoot iets doen (of vliegtuigen en schepen...)
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in Nederland
Geplaatst: 11.04.2024 - 09:54
door Ben
Mods break
En ik maar denken dat dit topic over MRB op hybride Volvo's gaat.
Heren, we dwalen weer af.
Wegenbelasting op Plug In Hybrid in NL - verkeerd bericht in de krant
Geplaatst: 11.04.2024 - 10:23
door OGA244
Mrb is op zich prima maar die 50 % korting was om het extra accugewicht wat te compenseren, met 25% korting ben je net zo duur uit als voor de niet PHEV variant.