EVAP, wat en hoe!?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
mfschotanus
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.03.2024 - 13:48

SInds een weekje in bezit van een V50 2.0i 2008. Mooi ding. Zonnedak.. gelijk feest.. gelukkig mag ik graag problemen oplossen :x wie weet zal ik hier nog een klein topic aan wijden.

Hoe dan ook.. ik loop net als meerdere mensen op het forum alswel het internet in zijn breedte op tegen het fenomeen je tank vol willen gooien, maar geen dorst! (dit laatste is mij vreemd)
Na een aantal andere reacties te hebben gelezen en mogelijke oplossingen in vogelvlucht te hebben gescand, blijft mij bij dat er onvoldoende hapklare info tot onze beschikking is op dit forum en daarom deze...

Een aantal gepasseerde items

gesprek overdruk tank V50
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=44677

ook de c30 afdeling van volvodioten hebben er last van
viewtopic.php?p=1842318&hilit

Spinnen mogelijk de schuld


Iets meer uitleg EVAP systeem, wederom spinnen de boosdoener


Het lijkt me haalbaar om een soort basis neer te zetten over dit fenomeen. EVAP, wat en hoe!? (zijn spinnen echt onze ergste vijand?)

Als hier geen interesse voor is en ik iets totaal over het hoofd zie hoor ik het ook graag.

Apen samen sterk.
werkpaard v70 1999 bifuel 730k
plezier v50 2008 mazda 300k
mfschotanus
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.03.2024 - 13:48

EVAP, lekker duidelijke.....taaal en daarom kijk dit...... filmpje.
Betere infovideo later.... misschien
werkpaard v70 1999 bifuel 730k
plezier v50 2008 mazda 300k
mfschotanus
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.03.2024 - 13:48

Alles synthetiserend kom ik tot de conclusie dat een mogelijke boosdoener (naast een teveelheid aan spinnen) een te volle opslag is van de koolstofbuffer (koolstof is mogelijk uitgewerkt en een nieuw filter is nodig?)

of dat de regeling van desbetreffende koolstoffilter, namelijk een regelklep (solonoid) niet meer correct werkt.

https://www.volvowholesalepartsdirect.c ... 202.html#7

naast spinnen (de meest voordehandliggende optie) klinkt dit toch best aannemelijk?
werkpaard v70 1999 bifuel 730k
plezier v50 2008 mazda 300k
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”