Achteruitrijcamera installeren

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Potosi
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.07.2008 - 10:59
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Best lastig om een achteruitrijcamera te plaatsen, misschien hebben jullie wat aan mijn ervaringen met een Parkvision HD van (nu) 32 euro:

foto 1: 8 mm gat boren juist boven de nummerplaat achter. Beetje prutsen maar moertje erop aan de achterkant en hij zit.
foto2: de tulpstekker krijg je met geen mogelijkheid netjes naar binnen in de auto dus alles weggeplakt tegen de achterklep. Je moet de camarakabel (zit ook een 'trigger' kabel bij voor het automatisch inschakelen van de camera bij achteruit) dus doorknippen (haal er 50 cm af bijvoorbeeld). De massa voor de camera zelf heb ik boven aan de achterklep aan een bestaande bout vastgemaakt (zie rode cirkel).
foto 3: het echte bloed, zweet en tranen... In de rode cirkels staan de beide 8 mm gaten die ik moest boren. Gebruik wel doorvoerrubbers anders sliuit de kabel zo door en omwikkel de kabel met tape. Zet de zaak vast (en hou de gasveer vrij) met tie-wraps.
foto 4: de trigger kabel maak je vast aan de achteruitrijlamp, als die aangaat dan schakelt je radio automatisch naar de camera. De camerakabel (inclusief de trigger) en de + van de camera weer met tape samengenomen (je kan de + van de camera ook op het achterlicht zetten maar dan kan je hem niet gefordeerd aandoen - voorzover je radio dat toestaat). Dat geheel door een gat in de auto gestopt, zie de cirkel.
foto 5: dan zittting van de achterbank verwijderen (trek fors uiterst links en rechts omhoog). Met een beetje zoeken (ik gebruikte daarvoor een installatiedraad) kom je via dat gat in foto 4 ergens bij deze rode cirkel uit. Gebruik die installatiedraad als trekdraad. Onder de zitting is plek genoeg (in de knik) om je kabels naar de middenconsole te leiden. Boor een gaatje aan de achterkant (naast de boutjes) en zonder klemmen kunnen de kabels dan richting het dashboard. Daarna de tulpstekker van de camera in de radio pluggen (eerst weer aan elkaar solderen!, de 'trigger' kabel vastmaken zoals in de instructie van de radio en de + van de camera op een geschakelde + zetten, bijvoorbeeld aftappen van de radiostekker (een camera gebruikt nauwelijks stroom).
foto 6: je bent dan een paar uur en wat krachttermen verder en dan is dit het resultaat!

Opmerking 1: mijn radio had een aansluiting op de VSS (vehicle speed sensor) nodig. Vraag gesteld op het forum en het blijkt de geel/zwarte draad op de radiostekker voor de luidsprekers te zijn (dus niet dat grotere blok).
Opmerking 2: onderschat deze klus niet, boor bijvoorbeeld voorzichtig in de achterklep (doorschieten geeft een lelijke bult, is me niet overkomen trouwens). En meet die gaten goed uit: als je dat niet doet loopt het of klem onder de achterklep en krijgt de kabel ruzie met de gasveer achter.
Opmerking 3: over demontage van de tunnelconsole heb ik ook een post gemaakt.
Opmerking 4: foto's staan in de omgekeerde volgorde :-( en de laatste zet ik apart hieronder want dat lukte niet meer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Potosi op 11.04.2024 - 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C70 coupe 2.4T 2002 automaat
Gebruikersavatar
Potosi
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.07.2008 - 10:59
Locatie: Den Hoorn (ZH)

En de laatste!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo C70 coupe 2.4T 2002 automaat
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ik werd even op het verkeerde been gezet omdat de foto's in omgekeerde volgorde staan. Klinkt als een pittig klusje maar het resultaat mag er wezen :-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27717
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het was even werk maar met erg fraai resultaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”