N of P stand volvo xc 60

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Rein4volvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.03.2024 - 19:40

Vraagje als ik met de auto rijd en en stop om even wat in of uit te laden zet ik de auto in de N stand incl handrem, of is het beter de auto in de P stand te zetten eventueel met handrem.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maakt niet uit zolang de auto vlak staat.
Is het hellend zou ik ervoor kiezen om de neutraal en handrem te gebruiken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12283
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waarom niet gewoon in P?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40696
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik zet 'm altijd in P
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19502
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hier idem in P.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

OGA244 schreef: 14.04.2024 - 17:07 Waarom niet gewoon in P?
Op een hellende ondergrond druk je hem in de vergrendeling van de bak.
In dat geval dus de handrem erbij om te voorkomen dat dat niet gebeurt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12283
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je kunt hem in N toch ook niet afzetten?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27765
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik altijd de P-stand. Bij onze XC40 schakelt de parkeerrem daarna automatisch in.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2055
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

fredhead schreef: 14.04.2024 - 18:58 Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.
Dat ligt maar net aan het model auto/type automaat.
Ik kan onze V90 CC toch echt niet afzetten in N, dan moet of eerst de P-knop ingedrukt worden of de handrem worden geactiveerd. (Afzetten in D of R kan dan weer wel maar dan wordt automatisch de P geactiveerd)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maar dat was ook precies de vraag, N met handrem of P-stand.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2055
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Dat is waar😁. Hier dus bijna altijd alleen de patkeerstand (P), behalve op een helling, dan ook de handrem (zoals ook in instructieboekje staat)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Rein4volvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.03.2024 - 19:40

fredhead schreef: 14.04.2024 - 18:58 Afzetten kan zeker wel.
Je kan in het geval van een niet keyless alleen niet altijd de sleutel uit het contact halen als ie niet in z'n P staat.
Uit het verhaal van de TS gok ik dat het om stilstaan met draaiende motor gaat.
Gaat idd om met draaiende motor al is dus dan elektrisch staat in hybride stand
Rein4volvo
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25.03.2024 - 19:40

Uit de reacties moet ik concluderen dat het eigenlijk niets uitmaakt in welke stand hij staat in P of N wel rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Is dus maar net wat je zelf het makkelijkst vind.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rein4volvo schreef: 14.04.2024 - 21:39 rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Rollen doet ie in de P ook niet, ja een klein stukje totdat de bak tegen de vergrendeling aan loopt(wat afhankelijk van de snelheid waarin dat gebeurt schadelijk voor de bak kan zijn).
Om dat te voorkomen zou je dus op hellend vlak de handrem gebruiken en al dan niet de N of P stand.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12283
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt een normale voetrem om tot stilstand te komen, waarom dan een handrem of de P van een automatische bak rijdend gebruiken?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4639
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Rein4volvo schreef: 14.04.2024 - 21:39 Uit de reacties moet ik concluderen dat het eigenlijk niets uitmaakt in welke stand hij staat in P of N wel rekening houdend dat je beter in de N stand wel de handrem gebruikt om eventueel rollen tegen te gaan.
Is dus maar net wat je zelf het makkelijkst vind.
Je zal de eerste niet zijn die de handrem vergeet met alle mogelijke gevolgen voor jou en de overige verkeersdeelnemers. Dus mijn oprechte advies, zet hem altijd in P (en zoals in het instructieboekje staat: op een helling aangevuld met de handrem).
Bovendien is de P veel makkelijker, zeker met een hybride zoals jij dus kennelijk hebt, gewoon knopje P indrukken en klaar of nog makkelijker, gewoon je deur open en de Volvo zet hem voor jou in P.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27701
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

OGA244 schreef: 15.04.2024 - 07:09 Je hebt een normale voetrem om tot stilstand te komen, waarom dan een handrem of de P van een automatische bak rijdend gebruiken?
Dat zegt niemand toch?
Op een hellende ondergrond waar de auto gaat rollen, dat is het enige waarover wordt gesproken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12283
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

fredhead schreef: 14.04.2024 - 22:00
Rollen doet ie in de P ook niet, ja een klein stukje totdat de bak tegen de vergrendeling aan loopt(wat afhankelijk van de snelheid waarin dat gebeurt schadelijk voor de bak kan zijn).


met de voetrem sta je stil, het ding dan nog bewegend in p klappen is dom
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3386
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Altijd in P, dan is het niet mogelijk om de automaat vanuit N per ongeluk in D te tikken.

Procedure:
Vanuit stilstand met bediende voetrem, eerst handrem bedienen en vastzetten, daarna automaat in P. Dan wordt de bak nooit belast op een helling.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”