Pagina 1 van 2
EX30 - range teleurstellend ?
Geplaatst: 16.04.2024 - 18:13
door fvschep
ben nu 3 weken in het bezit va een EX30, een extended range model dus op papier een range van 475km.
Prettige auto om te rijden, wel wat onwennig met het controle scherm in het midden maar ben daar inmiddels aan gewend.
Ondanks goede bril vind ik de teksten niet altijd goed leesbaar. Ik mis een goed afleesbare klok en denk maar een extra klokje op het dashboard te gaan plakken.
Wifi werkt nog steeds niet en wacht op de aangekondigde update (1.3) die in week 16 verwacht wordt, overigens officieel kan ik hier niets over terug vinden.
Erger (en zorgelijker) is het ontbreken van de volledige range van 475 km. Volgens de verkoper zou dat door rijstijl vanzelf verbeteren.....
Nou nee dus, laatste 100% lading gaf slechts 321km aan, ik mis dus gewoon 154 km!
Ik heb nog geen duidelijk antwoord van volvo over hoe zij denken dit te gaan oplossen, vermoedelijk wachten zij ook op de de 1.3 update.
Zijn dit bekende problemen of ben ik de enige......?
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 18:56
door C30BlackStone
De maximale range halen met elektrisch rijden is een utopie. Dan zou je airco en alle overbodige systemen moeten uitschakelen en niet harder dan 50 km/u moeten rijden. Je zal gedurende de tijd wellicht nog wat range extra krijgen, afhankelijk van jouw rijstijl. Met 90% lading, wat door Volvo wordt geadviseerd, en met een buitentemperatuur van onder de 10 graden vermoed ik zelfs een maximale range van ongeveer de 300km.
Mijn XC40 Recharche ER 2024 heb ik vanaf oktober 2023. Veel snelweg kilometers, rustige rijstijl (max 100km/u) en systemen aan zoals ik ook met een benzine variant zou doen. Ik wil niet op comfort inleveren. De range van de XC40 staat op 575km. In de praktijk? 420 km met een te,p van 15 graden of meer. Rond de 0 graden was het 320km.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 19:06
door Kick
Die 'beweerde' te halen kilometers zijn natuurlijk kul en alleen bedoeld als verkooppraatje. Ik denk ook niet dat Volvo hier iets aan kan/gaat doen. Je kunt hoogstens wat hiervoor ook gezegd wordt zoveel mogelijk stroomslurpende zaken niet gebruiken maar ja, hoe luxe is het dan nog...
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 19:15
door lint
Ach het is niet anders, de opgeven actieradius is in de normale dagelijkse praktijk niet haalbaar.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 19:47
door iHansz
Wat natuurlijk ook meetelt, je rijdt een BEV nooit van vol naar leeg.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 20:18
door Mack82
Ik merk wel dat inschakelen van de verbruiksoptimalisatie (xc40) wat scheelt. Ik heb deze eigenlijk altijd aan staan. Dan werkt de verwarming niet zo snel geloof ik, maar ik merk hier tijdens het rijden eigenlijk niks van.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 16.04.2024 - 22:29
door VolvoRijder81
Bij mij staat de verwachte actieradius (dynamische variant) met 90% sinds vandaag op 342 km, daarmee lijkt een theoretische afstand van 380 km mogelijk met een volle accu. Maar zoals iHansz hierboven al aangeeft ga je je accu nooit van 100 tot 0% leeg rijden.
De lagere temperatuur van de laatste dagen hebben een behoorlijke invloed. Ook afgelopen zaterdagavond nog stukken op de snelweg met 130 km/h gereden. Dat telt allemaal mee in de verwachte actieradius.
Wanneer ik met een gemiddelde snelheid van 70/80 km/h rijd (combinatie van stadsverkeer en snelwegen), dan haal ik verbruik van 16 tot 17 kWh en dat vind ik prima.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 00:16
door Tukker999
fvschep schreef: ↑16.04.2024 - 18:13
Erger (en zorgelijker) is het ontbreken van de volledige range van 475 km. Volgens de verkoper zou dat door rijstijl vanzelf verbeteren.....
Nou nee dus, laatste 100% lading gaf slechts 321km aan, ik mis dus gewoon 154 km!
Nou ja dus, dat is netjes hoor.
Reken grofweg 2/3 van de WLTP waarde, dan zit je aardig goed.
Bij andere merken halen ze soms wel 82% van de WLTP waarde.
Bovendien: Wie rijdt de accu van 100% naar 0%? Niemand dus.
VolvoRijder81 schreef: ↑16.04.2024 - 22:29
Wanneer ik met een gemiddelde snelheid van 70/80 km/h rijd (combinatie van stadsverkeer en snelwegen), dan haal ik verbruik van 16 tot 17 kWh en dat vind ik prima.
Controleer het volgende:
In de app zie je een verbruik dat geflatteerd is.(het gemiddelde van de afgelopen week)
Op het scherm in de auto zie je een verbruik dat geflatteerd is. (het gemiddelde van de afgelopen dag of zo)
Wil je het werkeleijke verbruik weten, schakel dan de rittenregistratie in de app in en reken aan de hand van gereden kilometers en gebruikte kWh het werkelijke verbruik uit. (is bij mij nagenoeg gelijk aan het aantal geladen en gemeten aantal kWh)
Mijn ervaring (XC40 recharge) is dat het verbruik op de display in de auto ongeveer 80% aangeeft van het werkelijke verbruik.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 06:01
door VolvoRijder81
Ik ga bij bovengenoemde getallen al uit van de rittenregistratie vanuit de EX30 app. Daar wordt het verbruik per rit in kWh getoond.
De rit van afgelopen zaterdagavond (met stukken van 130 km/h):
Afstand: 93 km
Tijd: 1 uur en 6 minuten
Verbruik: 16,1 kWh (0,17 kWh/km)
Gemiddelde snelheid: 84,55 km/h
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 08:56
door Paul
Ja sorry, maar dit komt elke keer terug bij mensen die net een EV kopen, mensen (zeg niet dat de TS dat doet) denken echt dat WLTP de echte stand is.
Alles ligt aan temperatuur, rijstijl en nog veel meer dingen.
Mijn C30 1.6D zou 1300km rijden op een tank diesel, maar volgens mij heb ik ooit maar 1050km gehaald.

EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 10:48
door Tukker999
VolvoRijder81 schreef: ↑17.04.2024 - 06:01
Afstand: 93 km
Tijd: 1 uur en 6 minuten
Verbruik: 16,1 kWh (0,17 kWh/km)
17,3 kWh/100 km, dat is toch een keurig getal, niet?
HeinvdW schreef: ↑17.04.2024 - 00:16
Mijn ervaring (XC40 recharge) is dat het verbruik op de display in de auto ongeveer 80% aangeeft van het werkelijke verbruik.
Wat was het verbruik na die rit dat op de display werd aangegeven? Ook 17,3 kWh/100 km?
Paul schreef: ↑17.04.2024 - 08:56
Ja sorry, maar dit komt elke keer terug bij mensen die net een EV kopen, mensen (zeg niet dat de TS dat doet) denken echt dat WLTP de echte stand is.
Dat ben ik met je eens Paul
HeinvdW schreef: ↑17.04.2024 - 00:16
Nou ja dus, dat is netjes hoor.
Reken grofweg 2/3 van de WLTP waarde, dan zit je aardig goed.
HeinvdW schreef: ↑17.04.2024 - 00:16
In de app zie je een verbruik dat geflatteerd is.(het gemiddelde van de afgelopen week)
Op het scherm in de auto zie je een verbruik dat geflatteerd is. (het gemiddelde van de afgelopen dag of zo)
Wil je het werkeleijke verbruik weten, schakel dan de rittenregistratie in de app in en reken aan de hand van gereden kilometers en gebruikte kWh het werkelijke verbruik uit. (is bij mij nagenoeg gelijk aan het aantal geladen en gemeten aantal kWh)
De reden van mijn post was enerzijds om TS gerust te stellen en anderzijds om te weten te komen of er bij anderen ook zo'n discrepantie bestaat tussen de weergave op de display en het werkelijk verbruik volgens de rittenregistratie.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 11:09
door raspaardje
Paul schreef: ↑17.04.2024 - 08:56
Ja sorry, maar dit komt elke keer terug bij mensen die net een EV kopen, mensen (zeg niet dat de TS dat doet) denken echt dat WLTP de echte stand is.
Alles ligt aan temperatuur, rijstijl en nog veel meer dingen.
Mijn C30 1.6D zou 1300km rijden op een tank diesel, maar volgens mij heb ik ooit maar 1050km gehaald.
Sommigen doen aan wisful thinking, anderen zijn totaal onwetend. En worden niet geïnformeerd door een dealer.
En sommigen rekenen gewoon met 2/3 of 3/5 van de WLTP-waarde...

EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 17.04.2024 - 13:55
door Philbert
WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, dus ik denk dat de test procedure onder ideale laboratorium omstandigheden wordt uitgevoerd zodat de uitkomst vergeleken kan worden tussen verschillende automerken. Bij een test eenvoudig op de weg zouden omgevingsfactoren heel veel invloed hebben.
En het hoge getal komt automerken ook goed uit natuurlijk.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 18.04.2024 - 10:36
door Bra1n
Kijk anders hier even in de instellingen. Certified = volledige WLTP range, Dynamic = range volgens laatste rijstijl / rijomstandigheden.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 19.04.2024 - 17:43
door Bra1n
Bra1n schreef: ↑18.04.2024 - 10:36
Kijk anders hier even in de instellingen. Certified = volledige WLTP range, Dynamic = range volgens laatste rijstijl / rijomstandigheden.
kleine update; Bij 100% is mijn range estimate nu 476km (Certified geselecteerd)
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 19.04.2024 - 18:43
door NielsPHEV
Bra1n schreef: ↑19.04.2024 - 17:43
Bra1n schreef: ↑18.04.2024 - 10:36
Kijk anders hier even in de instellingen. Certified = volledige WLTP range, Dynamic = range volgens laatste rijstijl / rijomstandigheden.
kleine update; Bij 100% is mijn range estimate nu 476km (Certified geselecteerd)
Nu nog even die range zien te halen...
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 20.04.2024 - 08:50
door Paul
Goede reden om even naar Spanje ofzo te rijden

EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 20.04.2024 - 10:20
door lint
Wij gaan volgende week op vakantie naar Zuid Frankrijk met de XC40. Er zijn genoeg snelladers langs de tolwegen.
Hebben villa gehuurd met een oplaadpunt dus dat gaat helemaal goed komen.
EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 20.04.2024 - 12:53
door Paul
Je moet mijn huis een keer huren in Spanje, daar heb ik over 2 weken ook een laadpaal. Wel 1 fase maar toch geen haast

EX30 - range teleurstellend
Geplaatst: 20.04.2024 - 13:32
door Bart
TS post zijn eerste bericht met een hoop geklaag en meld zich vervolgens niet meer. WLTP range is net als het "officieel" verbruik van een benzineauto een utopie.