Kleine probleempjes..
Geplaatst: 09.05.2024 - 21:28
Sorry alvast voor mijn enorme lap tekst:
Wij rijden nu ruim 3 jaar rond in onze volvo v40 t3 polar+sport uit april 2019 (we hebben hem in bezit sinds dec 2020). Het is een heerlijke auto maar er zijn toch wat kleine probleempjes die mij irriteren en waarvan ik mij afvraag of het voor grotere problemen gaat zorgen in de toekomst. Auto heeft nu 71.000 km gelopen. Sinds de wagen uit de garantie is ga ik niet meer naar de Volvo dealer maar naar een lokale garage in mijn woonplaats. Fijne garage maar zover ik weet geen volvo specialist of iets dergelijks. Bij de laatste onderhoudsbeurt in oktober is de accu vervangen.
Mijn kleine probleempjes in de afgelopen maanden:
-Zomaar opeens op een koude regenachtige dag in februari wilde de auto niet starten, een klik, maar geen startmotor en ook niet aanslaan en lopen. Auto bleef ook op stuurslot. Paar uur later opnieuw proberen en starten. Toen lukte het wel.. Er kwam ook een melding over de startonderbreker maar deze weet ik niet meer exact. Daarna nooit meer voorgekomen.
-Klik die ik hoor als ik de automaat van P naar D zet of van P naar R en terug, kan er altijd al geweest zijn, maar valt me nu op. Auto wordt ook wel wat ouder. Hier heb ik recent een topic voor geopend. Dit vind ik niet zo heel spannend, dit komt vaker voor als ik de reacties lees.
-Na bandenwissel van winter naar zomer steeds op hetzelfde stukje snelweg, bandenspanningslampje wat ging branden, eerst van alle 4 de banden tegelijk. In het scherm van de bandenspanningscontrole 4 gele bolletjes.
Spanning gemeten, deze is goed. Melding gereset. Week later, vrouwlief had hetzelfde euvel, nu van de band alleen rechtsachter. Weer op hetzelfde stuk snelweg, op de A15 naar de a4 waar de weg wat omhoog loopt. Naar de garage, veel storingsmeldingen in de bandenspanning maar niet op de ABS. Deze zijn gewist door de garage. Banden gecontroleerd door garage, zijn goed. 2 weken verder en de melding is tot nu toe weggebleven. Ook op het genoemde stukje snelweg.
-Nu het wat warmer wordt vind ik de fan bij de motor lang blijven draaien. Hij maakt ook best wat lawaai en je hoort het zelfs heel licht als je langzaam rijd. Als je stopt en de auto slaat af via de start/stop is het weg. Vrouwlief klaagde er ook over dat het warm in de auto werd. Maar vrouwlief weet niks van auto’s en kwam met de doodleuke opmerking dat ze misschien de “”auto” knop van de climate control had aangeraakt. Airco nagekeken door de garage en opnieuw gevuld. Voor nu prima.
-Vanmiddag: Komen terug van een wandeling. Auto had een paar uur stilgestaan, dit na een korte rit van enkele kilometers zonder problemen vanaf een vakantiepark. Hier gisteren aangekomen na een rit van 130 kilometer vanaf huis, ook zonder problemen.
We willen terugrijden vanaf de wandeling naar het vakantiepark. Vrouwlief rijdt, wil starten en nog voor de motor loopt zet ze meteen in een automatisme de automaat in D. Startmotor probeert het wel maar auto blijft proberen te starten maar start niet. Melding in het display “proberen te starten.” Hij bleef maar proberen en proberen. Ik dacht dadelijk slopen we de motor of andere onderdelen.
Auto gauw uitgezet, in de haast zonder automaat in P te zetten. Melding op display “zet hendel in P om te starten” we proberen het nogmaals en toen startte de auto wel.
Terugkomst bij het huisje nog paar keer geprobeerd, auto start nu probleemloos. Toeren zijn wel soms wat hoger, zo’n 1300 a 1500 (denk ik) en zakt dan langzaam tot onder het eerste streepje vlak boven de 0, maar dit kan volgens het boekje. Maar normaal zijn die toeren wel lager. Soms is het wel gewoon zoals altijd. Wellicht was vrouwlief wat snel met de automaat in D zetten? En dat daarom de auto niet goed start?
Wat mij ook opvalt, maarja je gaat op alles letten, je ruikt behoorlijk benzine als je de auto uitzet en uit de auto stapt. Nou is het hier windstil en in een bos, dus wellicht dat dat scheelt.. Ik woon zelf aan de kust en daar waait het altijd.. maar toch..
Al met al toch wat dingetjes.. Losstaande dingen? Of een verband met die nieuwe accu of gewoon toeval? Je blijft er toch mee bezig en gaat erop letten.. en eerlijk gezegd vind ik het best wel veel. En eigenlijk dus na de laatste beurt. Maar wel pas na enkele maanden..
Toch maar weer eens langs de volvo zelf? Of een volvo specialist?
Wat is jullie advies? Nog suggesties voor een goede specialist/dealer? Ik woon zelf in omgeving Den Haag/Rotterdam.
Hoor graag.
Gr Danny
Wij rijden nu ruim 3 jaar rond in onze volvo v40 t3 polar+sport uit april 2019 (we hebben hem in bezit sinds dec 2020). Het is een heerlijke auto maar er zijn toch wat kleine probleempjes die mij irriteren en waarvan ik mij afvraag of het voor grotere problemen gaat zorgen in de toekomst. Auto heeft nu 71.000 km gelopen. Sinds de wagen uit de garantie is ga ik niet meer naar de Volvo dealer maar naar een lokale garage in mijn woonplaats. Fijne garage maar zover ik weet geen volvo specialist of iets dergelijks. Bij de laatste onderhoudsbeurt in oktober is de accu vervangen.
Mijn kleine probleempjes in de afgelopen maanden:
-Zomaar opeens op een koude regenachtige dag in februari wilde de auto niet starten, een klik, maar geen startmotor en ook niet aanslaan en lopen. Auto bleef ook op stuurslot. Paar uur later opnieuw proberen en starten. Toen lukte het wel.. Er kwam ook een melding over de startonderbreker maar deze weet ik niet meer exact. Daarna nooit meer voorgekomen.
-Klik die ik hoor als ik de automaat van P naar D zet of van P naar R en terug, kan er altijd al geweest zijn, maar valt me nu op. Auto wordt ook wel wat ouder. Hier heb ik recent een topic voor geopend. Dit vind ik niet zo heel spannend, dit komt vaker voor als ik de reacties lees.
-Na bandenwissel van winter naar zomer steeds op hetzelfde stukje snelweg, bandenspanningslampje wat ging branden, eerst van alle 4 de banden tegelijk. In het scherm van de bandenspanningscontrole 4 gele bolletjes.
Spanning gemeten, deze is goed. Melding gereset. Week later, vrouwlief had hetzelfde euvel, nu van de band alleen rechtsachter. Weer op hetzelfde stuk snelweg, op de A15 naar de a4 waar de weg wat omhoog loopt. Naar de garage, veel storingsmeldingen in de bandenspanning maar niet op de ABS. Deze zijn gewist door de garage. Banden gecontroleerd door garage, zijn goed. 2 weken verder en de melding is tot nu toe weggebleven. Ook op het genoemde stukje snelweg.
-Nu het wat warmer wordt vind ik de fan bij de motor lang blijven draaien. Hij maakt ook best wat lawaai en je hoort het zelfs heel licht als je langzaam rijd. Als je stopt en de auto slaat af via de start/stop is het weg. Vrouwlief klaagde er ook over dat het warm in de auto werd. Maar vrouwlief weet niks van auto’s en kwam met de doodleuke opmerking dat ze misschien de “”auto” knop van de climate control had aangeraakt. Airco nagekeken door de garage en opnieuw gevuld. Voor nu prima.
-Vanmiddag: Komen terug van een wandeling. Auto had een paar uur stilgestaan, dit na een korte rit van enkele kilometers zonder problemen vanaf een vakantiepark. Hier gisteren aangekomen na een rit van 130 kilometer vanaf huis, ook zonder problemen.
We willen terugrijden vanaf de wandeling naar het vakantiepark. Vrouwlief rijdt, wil starten en nog voor de motor loopt zet ze meteen in een automatisme de automaat in D. Startmotor probeert het wel maar auto blijft proberen te starten maar start niet. Melding in het display “proberen te starten.” Hij bleef maar proberen en proberen. Ik dacht dadelijk slopen we de motor of andere onderdelen.
Auto gauw uitgezet, in de haast zonder automaat in P te zetten. Melding op display “zet hendel in P om te starten” we proberen het nogmaals en toen startte de auto wel.
Terugkomst bij het huisje nog paar keer geprobeerd, auto start nu probleemloos. Toeren zijn wel soms wat hoger, zo’n 1300 a 1500 (denk ik) en zakt dan langzaam tot onder het eerste streepje vlak boven de 0, maar dit kan volgens het boekje. Maar normaal zijn die toeren wel lager. Soms is het wel gewoon zoals altijd. Wellicht was vrouwlief wat snel met de automaat in D zetten? En dat daarom de auto niet goed start?
Wat mij ook opvalt, maarja je gaat op alles letten, je ruikt behoorlijk benzine als je de auto uitzet en uit de auto stapt. Nou is het hier windstil en in een bos, dus wellicht dat dat scheelt.. Ik woon zelf aan de kust en daar waait het altijd.. maar toch..
Al met al toch wat dingetjes.. Losstaande dingen? Of een verband met die nieuwe accu of gewoon toeval? Je blijft er toch mee bezig en gaat erop letten.. en eerlijk gezegd vind ik het best wel veel. En eigenlijk dus na de laatste beurt. Maar wel pas na enkele maanden..
Toch maar weer eens langs de volvo zelf? Of een volvo specialist?
Wat is jullie advies? Nog suggesties voor een goede specialist/dealer? Ik woon zelf in omgeving Den Haag/Rotterdam.
Hoor graag.
Gr Danny