Pagina 1 van 1

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 12.05.2024 - 22:38
door Tien
Als ik (rustig) een scherpe bocht maak of een rotonde afkom en dan bij het uitkomen van de bocht vol gas geef, duurt het echt lang voordat de turbo inkomt. Is dit normaal? Rechtdoor gaat dit wel goed. Is dit euvel bekend? (ik weet meten is weten maar heb geen apparatuur daarvoor en de apk+beurt is pas over twee maanden). De wielen slippen niet en de automaat schakelt verder goed.

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 11:38
door Gompy58
linker bocht of rechter bocht maakt niet uit ?

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 11:52
door Tien
maakt niet uit, en ook niet alijd
(ben nu wel benieuwd wat dat had kunnen uitmaken..)

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 12:15
door Jalu
Is het echt een turbogat? Niet een al te actief ingrijpend ESP?

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 12:25
door Tien
ik zal ESP eens een tijdje uitzetten idd maar dan nog vind ik het wel lang duren als dat het is (en het is echt niet dat ik die bocht om drift ofzo)

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 15:58
door fredhead
Driften met een voorwielaangedreven auto zou ik ook knap vinden :D

Het kan inderdaad de DSTC zijn maar dan begint er ook een lampje te knipperen als dat zo is.

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 16:05
door Kick
"Vol gas de bocht uit na een rotonde".... Waarom vraag ik me af. Een rotonde bevindt zich meestal op provinciale wegen waar je maar 80 en soms maar 60 mag.

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 13.05.2024 - 18:50
door RZA
Ik herken wel wat je zegt van m'n vorige V90 T5 (zeker niet per se met vol gas maar als je gewoon al iets sportiever wil wegrijden), maar heb nooit het idee gehad dat dit door turbogat kwam, maar eerder door automaat die -gevoelsmatig te lang- aan het nadenken was over het juiste verzet. Maar blijft dan vreemd waarom dit met name in bocht is en minder bij rechtuit. Bij de BMW's die ik heb gehad (met rwd en de ZF bak) nooit last van gehad.

T5 enorm turbogat na bocht

Geplaatst: 14.05.2024 - 20:14
door Tien
Kick schreef: 13.05.2024 - 16:05 "Vol gas de bocht uit na een rotonde".... Waarom vraag ik me af. Een rotonde bevindt zich meestal op provinciale wegen waar je maar 80 en soms maar 60 mag.
Een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft... Waarom, vraag ik me af.
Ik geef juist aan dat ik niet als een gek de bocht om sjees. Ik houd me over het algemeen keurig aan de regels en de interpretatie ervan, alsmede wat de weg vraagt qua veiligheid.
Mijn vraag gaat over de turbo en het behoorlijke gat dat ik ervaar na een bocht. Wat ik juist gevaarlijk vind, is dat de turbo ineens en op een onverwacht moment inkomt.

De rotonde was maar een voorbeeld, waar ook bij half gas (van 15km naar 60km) de turbo niet mee doet en heel laat een keer wat (nogal veel ook) gaat doen (daar moet ik dus soms meer gas voor geven om dat te bereiken). Je merkt dat ook aan de automaat die niet weet wat ie moet doen. Het is mij ook niet te doen om volgas de bochten uit te kunnen komen; ik wil graag dat het vermogen beschikbaar is, (technisch) uit principe, maar ook omdat ik voorspelbaarheid van het vermogen belangrijk vind en dat lijkt nu soms Russische roulette. In de praktijk doet dit zich extra voor als ik met een scherpere bocht na een verkeerslicht naar links de oprit van de A2 (dat is een snelweg waar je 100 mag en waar je minimaal met 80+ wilt invoegen) wil opdraaien en dan door het enorme gat niet eens, of althans veel te laat, vaart kan maken (en dan ineens vooruitschiet, wat erg onprettig is).

Ik las hier dat het DSTC-systeem aangeeft op het dashboard als het actief is. Dit heb ik nog niet gezien (een lampje of symbool of zo), ook niet vandaag met wat natter weer toen ik er extra op lette.

Het lijkt wel alsof er even te weinig brandstof wordt ingespoten (misschien is het de turbo niet eens). Ik zal laten weten als de garage er naar gekeken heeft. Er staan verder geen foutmeldingen in het systeem. De tank zit vol (met 98).