Pagina 1 van 1
Kromme voor remschijven Volvo V50 2.4 automaat
Geplaatst: 03.12.2006 - 23:01
door pverhaar
Ben sinds een jaar in het bezit van een V50 2.4 geartronic. Bij 14000 km had ik kromme remschijven voor. Remschijven zijn door de dealer afgedraaid en er zijn nieuwe remblokken geplaatst dit viel allemaal nog binnen de garantie. Oorzaak was volgens de dealer het rijgedrag in combinatie met een automaat. Ik vond dit een verklaring waar ik niet veel mee kon en vertelde hem dat ik in een 440 Automaat, 760 automaat, 850 automaat, V40 automaat, V70 automaat en een XC 90 geartronic heb gereden en nooit deze ervaring met remschijven heb gehad.....
Nu bij 23000 km heb ik weer last van kromme remschijven (stuur gaat trillen bij remmen)
Als ik weer bij de dealer kom ben ik bang dat weer de remschijven worden afgedraaid. Alleen is mijn vraag nu is dit wenselijk of moet ik nieuwe remschijven hebben of is er iets anders aan de hand met de auto of met de kwaliteit van de remschijven....?
Geplaatst: 04.12.2006 - 07:38
door J
Om te beginnen, ik ooit ook zoiets gehad, alleen dat was met een Peugeot. Daar zijn de 2e keer inderdaad andere remschijven onder gezet.
Alleen ik verwacht een andere kwaliteit van een nieuwe Volvo, persoonlijk.
Volgens mij kunnen remschijven niet tot in het oneindige worden afgedraaid, dus ik zou vragen naar schijven van een ander merk.
Geplaatst: 04.12.2006 - 07:48
door V50 Edition Sport
nou ik ben benieuwd ik heb ook een V50 2.4 automaat met nog maar 5000 km op de teller
Geplaatst: 04.12.2006 - 08:52
door hollander
Ik zou zeker niet tevreden zijn als de schijven weer afgedraaid zouden worden.
Leg dit probleem weg bij de importeur met de vraag of er meerdere gevallen zijn als dit.
Volgens mij is een andere kwaliteit schijf een betere optie.
succes Peter
Geplaatst: 04.12.2006 - 16:09
door Gast
Schijven afdraaien voor garantie? Oke. Aan de auto?
Kromme schijven kunnen onstaan door rijgedrag, maar meestal niet.
Ik kan elke schijf krom krijgen, maar dat wordt hier volgens mij niet bedoeld.
Meestal ligt het aan het materiaal van de schijf en soms in combinatie met bevestiging van de schijf.
Ook remblokken kunnen een oorzaak zijn, maar in mindere mate.
Als bij de bevestiging een tolleratie aanwezig is, dan kom je dit ter zijner tijd tegen. TRILLEN.
Als je het goed wil doen, zal je de schijf en astap moeten controleren op slingerringen met een micrometer.
succes
Geplaatst: 04.12.2006 - 16:42
door V70ORD5
Misshien ligt het wel aan je rij- c.q. stop-gedrag.
Als je een bochtige weg rijdt waar je wel snelheid maakt, maar ook veel moet remmen, kunnen je schijfen behoorlijk warm worden.
Sta je vervolgens met hete schijfen stil bij een stoplicht met je voet op de rem (wat meestal het geval is bij een automaat) koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Advies.
Na veel remwerk zet je automaat in neutraal en gebruik je rem niet.
Kan je een boel ellende besparen.
Geplaatst: 04.12.2006 - 16:53
door IkeV70
V70ORD5 schreef:...koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Even min of meer off-topic:
Zou het nu zo zijn dat de schijven heter blijven op de plek waar de remblokken aangrijpen, of dat ze op die plaats juist koeler worden omdat de remblokken de warmte veel sneller afvoeren dan de lucht om de rest van de schijf?
Geplaatst: 04.12.2006 - 17:21
door Remon
Op de plaats van de remblokken koelt de schijf niet. De remblokken werken dan als een soort van isolatiemateriaal.
Ontopic
Ik denk dat het toch wel met je rijgedrag te maken heeft. Dat je het met je andere auto`s niet gehad hebt, hoeft nog niet direct aan deze v50 te liggen. Misschien zit hier een kleinere velg of dichtere velg op gemonteerd waardoor de schijf niet genoeg de warmte kwijt kan.
Geplaatst: 04.12.2006 - 19:19
door Gast
V70ORD5 schreef:Misshien ligt het wel aan je rij- c.q. stop-gedrag.
Als je een bochtige weg rijdt waar je wel snelheid maakt, maar ook veel moet remmen, kunnen je schijfen behoorlijk warm worden.
Sta je vervolgens met hete schijfen stil bij een stoplicht met je voet op de rem (wat meestal het geval is bij een automaat) koelen je schijfen plaatselijk af.
Dus op de plek waar je blokken zitten blijft de schijf warm.
Dit resulteert in een ongelijke warmteverdeling en dus kromtrekken.
Advies.
Na veel remwerk zet je automaat in neutraal en gebruik je rem niet.
Kan je een boel ellende besparen.
Het is een automaat, dus is het dan niet de bedoeling om niet te schakelen?
Toch moeten de schijven er tegen kunnen.
Of je moet ze er net rood gloeiend onder hebben geremd.
Geplaatst: 04.12.2006 - 20:01
door V70ORD5
@AlexV70.
Het gaat idd over meer dan normaal gebruik van de remmen. Of ze rood/wit/blauw van de hitten zijn wil ik in het midden laten, ik neem aan dat je niet bij elk stoplicht uit gaat stappen om te kijken wat voor kleur ze hebben?
En met een automaat is het wel degelijk verstandig om eens te schakelen.
Bijvoorbeeld naar beneden in de bergen/heuvels.
Want als je dan niet schakelt en alleen je remmen gebruikt om vaart te minderen worden je schijven zeker wel
red hot :hothot: :hothot: :hothot: :hothot: :hothot:
Geplaatst: 04.12.2006 - 20:13
door Ludo
de meest voorkomende oorzaak is denk ik toch nog altijd de voet op de rem bij een stoplicht.
schijven inremmen is ook belangrijk.
hier staat er enige uitleg over hoe je dit alles kan voorkomen.
Geplaatst: 04.12.2006 - 20:36
door Gast
V70ORD5 schreef:@AlexV70.
Het gaat idd over meer dan normaal gebruik van de remmen. Of ze rood/wit/blauw van de hitten zijn wil ik in het midden laten, ik neem aan dat je niet bij elk stoplicht uit gaat stappen om te kijken wat voor kleur ze hebben?
En met een automaat is het wel degelijk verstandig om eens te schakelen.
Bijvoorbeeld naar beneden in de bergen/heuvels.
Want als je dan niet schakelt en alleen je remmen gebruikt om vaart te minderen worden je schijven zeker wel
red hot :hothot: :hothot: :hothot: :hothot: :hothot:
Je hebt gelijk, (in de bergen rijden, had ik even niet aan gedacht) maar wat ik bedoel;
Als je normaal rijdt mag dit niet voorkomen.
Of je moet net even wat dijkjes genomen hebben, op hardst van de snede.
Tja, dan moet je toch even uitkijken, met de voet op de rem.