Pagina 1 van 4

to AWD or not to AWD thats the question

Geplaatst: 04.12.2006 - 16:19
door wimwerf
Ik begrijp dat een AWD systeem van Volvo niet permanent is..
Is zo'n systeem een ding om te hebben...
Rijd de Volvo hier beter mee/door...

Mvg

Geplaatst: 04.12.2006 - 16:30
door liquid_force
het AWD systeem wat ik in mijn S60 hebt heeft bij standaard gebruik een verhouding van 95% voor en 5% achter, bij rijden op gladden oppervlakten, snelle bochten, snel optrekken etc etc kan dit maximaal 50% - 50% worden ... ik moet zeggen dat ik het persoonlijk heel prettig vind rijden, zeker in de bochten van op- en afritten zie je dat je ze makkelijker kunt nemen :p

Geplaatst: 05.12.2006 - 17:22
door wimwerf
thanks liquid...

verder weinig mensen hier met awd ervaring..

Geplaatst: 05.12.2006 - 23:25
door bernhard
wat vinden jullie hier van:
als je twee exact identieke auto's een bocht laat nemen ( ik bedoel de zelfde motor, hetzelfde onderstel, dezelfde banden en velgen en tijdens dezelfde weersomstandigheden) en de eene auto heeft 2 wielaandr. en de andere auto heeft 4 wielaandrijving. welke kan dan harder door de bocht?
ik denk dat het de 2 wielaangedr. auto is, omdat deze minder gewicht hoeft mee te slepen.

wat jullie?

Geplaatst: 05.12.2006 - 23:36
door liquid_force
ik denk de AWD, veel meer grip dan de 2 wiel aangedreven, ik zie het regelmatig bij het nemen van rotondes :)

Geplaatst: 05.12.2006 - 23:42
door Barry (Grillmeister)
de awd drive omdat die beter zijn krachten over het wegdek kan verspreiden, de auto mag dan wel zwaarder zijn maar het bochten gedrag zal altijd beter zijn dan van een 2wd

Geplaatst: 05.12.2006 - 23:52
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 06.12.2006 - 07:19
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:Mijn XC70 wordt qua snelheid beperkt door het overhellen/wegglijden. Als ik m'n BMW Mini pak dan smijt ik die 2 keer zo hard door de bocht...

Een XC is in elk geval geen bochtenridder, ongeacht de 4wd
Probeer datzelfde dan eens op het epoxyrondje op die baan waar Paul Maaskant op werkt in Lelystad, hoor ik je daarna graag weer eens.

Geplaatst: 06.12.2006 - 08:57
door J
subaru gaat al tijden sneller door de bocht , mede door dit systeem.
Heb dit zelf mogen ervaren, ten opzuchte van een volvo 850.


gewoon een proefrit maken, gewicht weegt niet op tegen effecten.
wel hoger brandstofverbruik maar dat zou ik op de koop toe nemen als ik de keus had

Geplaatst: 07.12.2006 - 08:57
door Barry (Grillmeister)
Het verschil tussen een xc of een v op awd ligt natuurlijk ook aan het doel van de wagen, ik hoop dat ik dat niet hoef te motiveren. Dat een subaru sneller door een bocht te smijten is lijkt me ook logisch die auto's (uiteraard niet alle modellen) zijn immers met het oog op de rally sport ontwikkeld.

Geef ook mij maar awd meer voordelen dan nadelen.

Trouwens zit er nog een hele tijd (mits goed gereden) tussen het overhellen van een auto in een bocht en het omslaan, geloof me ik weet waar ik het over heb.

Geplaatst: 07.12.2006 - 09:21
door Gideon_XC90
Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft, maar wat is het meerverbruik tov een 2WD.

Geplaatst: 07.12.2006 - 14:00
door bart simpson
V70_Bifuel schreef:Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft, maar wat is het meerverbruik tov een 2WD.
In principe vrijwel nihil, hij rijdt 98%van de tijd namelijk als gewone FWD en op dat moment dat de achterwielen mee moeten doen schakelen ze pas bij, 1 op 10 moet gewoon haalbaar zijn met een XC70 2.5T aut.

Geplaatst: 07.12.2006 - 14:27
door J
ga lekker proefrijden, vandaag is een perfecte dag ervoor!

Geplaatst: 07.12.2006 - 16:15
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 07.12.2006 - 17:11
door bart simpson
VolvoXC70 schreef:
bart simpson schreef:
V70_Bifuel schreef:....1 op 10 moet gewoon haalbaar zijn met een XC70 2.5T aut.
Ik haal dat echt niet (gecombineerd verbruik) :(
Na een aantal maanden niet resetten van de gem. verbuiksmeter kom ik op 1 : 8,3
Die 1 op 10 is uit eigen ervaring over grofweg 200.000km's

Geplaatst: 07.12.2006 - 19:07
door bernhard
Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft
maar wat is de definitie van grip? een band heeft dezelfde hoeveelheid grip, of hij nou op een s60 met fwd zit of dat die band gemonteerd is op een s60 met awd.. mee eens? hierboven wordt een vergelijking genoemd met een 850 vs subaru... geen wonder toch dat die subaru wint? is een totaal andere auto...
ik ga er dus nog steeds voor dat een fwd harder door een bocht gaat...
wie geeft mij ongelijk?:)

Geplaatst: 07.12.2006 - 19:19
door bart simpson
bernhard schreef:
Lijkt mij duidelijk dat een AWD meer grip heeft
maar wat is de definitie van grip? een band heeft dezelfde hoeveelheid grip, of hij nou op een s60 met fwd zit of dat die band gemonteerd is op een s60 met awd.. mee eens? hierboven wordt een vergelijking genoemd met een 850 vs subaru... geen wonder toch dat die subaru wint? is een totaal andere auto...
ik ga er dus nog steeds voor dat een fwd harder door een bocht gaat...
wie geeft mij ongelijk?:)
Misschien dat we het beter over tractie dan over grip kunnen hebben (dat is ook wel een soort grip maar dan net even anders) een FWD wordt de bocht door getrokken door zijn aangedreven wielen en de achterbanden volgen daarbij volgzaam en onbelast draaiend, een AWD wordt enerzijds de bocht door getrokken maar anderszijds ook de bocht doorgeduwd door 4 aangedreven wielen die alle 4 optimale tractie hebben danwel zoeken, een mogelijk uitbreken of wielspin wordt daardoor geminimaliseert en het kan mogelijk net een tandje harder maar zeker een stuk beheersbaarder.
Dat laatste is zeker onder slechtere weersomstandigheden nu net het verschil.

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:02
door Maurice Pierik
Een AWD auto verbruikt te allen tijde meer brandstof als gevolg van het meergewicht (+50 tot +120kg).
Bij permanente vierwielaandrijving heb je ook extra wrijving door de vele extra koppelingen en aandrijfassen. Iedere overbrenging geeft verlies.
Met AWD heb je echter meer grip en is het mogelijk om verhoudingsgewijs sneller door de bocht te gaan. Mits het zwaartepunt niet hoger ligt.

De invloed van sperdifferentiëlen neem ik uiteraard niet mee.

Als ik mag kiezen? RWD natuurlijk, de enige juiste plek voor de aangedreven wielen. ;)

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:16
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Als ik mag kiezen? RWD natuurlijk, de enige juiste plek voor de aangedreven wielen. ;)
Al een tijdje terug zeker dat je een nieuwe Volvo gekocht hebt? :wink:

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:17
door Battlecruiser
:tongue: