XC60 2.4 d5 vermogensverlies bij warme motor
Geplaatst: 18.06.2024 - 15:27
Goedemiddag,
Ik heb een prachtige XC60 d5 van dec. 2008 met 301dkm op de klok met het volgende probleem.
Wanneer de motor goed warm is en ik een tijdje wat meer snelheid heb (zeg maar 140+) dan valt op na een poosje het vermogen ineens weg. Hij geeft geen melding, maar verminderd langzaam snelheid tot ca. 115/120 km per uur. Als ik dan gas geef, schakelt hij wel terug, maar klimt hij niet verder dan ca. 3500 rpm en accelereert niet. Met andere woorden, het lijkt erop alsof de turbo uitschakelt.
Wanneer ik de auto langs stop, en ca. 10 minuten wacht is het weg en heeft de auto weer normaal vol vermogen.
Ik heb al verschillende dingen gelezen:
- vervuilde EGR
- kapotte/gescheurde Turbo slang
- verstuivers
- roetfilter
Echter, zijn de verstuivers in goede staat, want die zijn een paar maanden geleden getest, evenals het roetfilter en sensoren, die zijn vervangen.
Ik lees in meerdere topics dat men hetzelfde probleem heeft gehad, maar niemand post vervolgens de oplossing of de uiteindelijke oorzaak. Ik kan vanwege vakanties en drukte pas over een paar weken bij de garage terecht, maar ik vind het prettig (en leuk) om zelf wat onderzoek te doen en er wat van te leren.
Iemand hier ideeën of ervaring met dit euvel?
Ik heb een prachtige XC60 d5 van dec. 2008 met 301dkm op de klok met het volgende probleem.
Wanneer de motor goed warm is en ik een tijdje wat meer snelheid heb (zeg maar 140+) dan valt op na een poosje het vermogen ineens weg. Hij geeft geen melding, maar verminderd langzaam snelheid tot ca. 115/120 km per uur. Als ik dan gas geef, schakelt hij wel terug, maar klimt hij niet verder dan ca. 3500 rpm en accelereert niet. Met andere woorden, het lijkt erop alsof de turbo uitschakelt.
Wanneer ik de auto langs stop, en ca. 10 minuten wacht is het weg en heeft de auto weer normaal vol vermogen.
Ik heb al verschillende dingen gelezen:
- vervuilde EGR
- kapotte/gescheurde Turbo slang
- verstuivers
- roetfilter
Echter, zijn de verstuivers in goede staat, want die zijn een paar maanden geleden getest, evenals het roetfilter en sensoren, die zijn vervangen.
Ik lees in meerdere topics dat men hetzelfde probleem heeft gehad, maar niemand post vervolgens de oplossing of de uiteindelijke oorzaak. Ik kan vanwege vakanties en drukte pas over een paar weken bij de garage terecht, maar ik vind het prettig (en leuk) om zelf wat onderzoek te doen en er wat van te leren.
Iemand hier ideeën of ervaring met dit euvel?