Ervaringen XC40 T3 met caravan
Geplaatst: 19.06.2024 - 10:20
Hallo,
Hier en daar al wel e.e.a. gelezen, maar ik wilde mijn ervaringen ook met jullie delen. Deze week mijn eerste 1000+ km met de caravan gereden.
Voorheen reed ik een 2011 V60 D3. Dat was een beer van een motor. Beetje lui onderin, maar eenmaal op gang trok hij onze 1200 kg zware Burstner met speels gemak. Deze heb ik in het voorjaar omgeruild voor een 2018 XC40 T3. Benzine dus. Vooral omdat de diesel in wegenbelasting een vermogen kostte en ik de kilometers niet meer rijd daarvoor.
Ik had me er bij neergelegd dat deze wagen een pak minder koppel had. Dat zou wennen worden. Inderdaad: bij Luik kom ik niet meer als eerste boven. Komt-ie echt tekort? Nee, het gaat wat trager, maar alleszins boven verwachting. Een echte min vind ik het dan ook niet. Misschien ook de mindset die ik vooraf al flink had bijgesteld.
Wat me zeker positief is opgevallen: de stabiliteit van de combi. Ik rijd al erg lang met caravans, dus weet wat goede belading en kogeldruk kan doen. Bij de V60 was dat aardig, maar bij wat langere hobbels kwam er snel deining in. Bij de XC40 valt me op dat die veel strakker rijdt. Ik denk dat dat komt door de geringe overhang achter de as. Al met al echt prettig gereden. Het viel mijn wederhelft ook op.
Nog een pluspunt vind ik de rust aan boord. Ondanks het harde werk in het vooronder bleef het behoorlijk stil. De D3 was dan sneller, de roffel was wel nadrukkelijk aanwezig (wel leuk overigens). Als reisauto wint de XC40 het daar wel.
Het verbruik. Dat was wel even wennen. Ik ben enigszins een statistiek-freak, dus kon ik nazien wat de D3 deed. Dat was ongeveer 1:9,5 over de jaren heen (13000 km). Bij de XC40 is het nu bij 1:8,5 wel zo'n beetje klaar. Samen met de 54 liter tank is dat wel een minnetje. Veel tanken onderweg. Het eerste deel van de reis reed ik 100-105. Later 95-100. Ik zie dat bij >100 het verbruik echt fors toeneemt. Ik lees ook verhalen van mensen die op 1:10 uitkomen, maar dan moet het tempo toch echt flink zakken.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze combi. Ook nu geen spijt van de switch.
Groeten,
Jan
Hier en daar al wel e.e.a. gelezen, maar ik wilde mijn ervaringen ook met jullie delen. Deze week mijn eerste 1000+ km met de caravan gereden.
Voorheen reed ik een 2011 V60 D3. Dat was een beer van een motor. Beetje lui onderin, maar eenmaal op gang trok hij onze 1200 kg zware Burstner met speels gemak. Deze heb ik in het voorjaar omgeruild voor een 2018 XC40 T3. Benzine dus. Vooral omdat de diesel in wegenbelasting een vermogen kostte en ik de kilometers niet meer rijd daarvoor.
Ik had me er bij neergelegd dat deze wagen een pak minder koppel had. Dat zou wennen worden. Inderdaad: bij Luik kom ik niet meer als eerste boven. Komt-ie echt tekort? Nee, het gaat wat trager, maar alleszins boven verwachting. Een echte min vind ik het dan ook niet. Misschien ook de mindset die ik vooraf al flink had bijgesteld.
Wat me zeker positief is opgevallen: de stabiliteit van de combi. Ik rijd al erg lang met caravans, dus weet wat goede belading en kogeldruk kan doen. Bij de V60 was dat aardig, maar bij wat langere hobbels kwam er snel deining in. Bij de XC40 valt me op dat die veel strakker rijdt. Ik denk dat dat komt door de geringe overhang achter de as. Al met al echt prettig gereden. Het viel mijn wederhelft ook op.
Nog een pluspunt vind ik de rust aan boord. Ondanks het harde werk in het vooronder bleef het behoorlijk stil. De D3 was dan sneller, de roffel was wel nadrukkelijk aanwezig (wel leuk overigens). Als reisauto wint de XC40 het daar wel.
Het verbruik. Dat was wel even wennen. Ik ben enigszins een statistiek-freak, dus kon ik nazien wat de D3 deed. Dat was ongeveer 1:9,5 over de jaren heen (13000 km). Bij de XC40 is het nu bij 1:8,5 wel zo'n beetje klaar. Samen met de 54 liter tank is dat wel een minnetje. Veel tanken onderweg. Het eerste deel van de reis reed ik 100-105. Later 95-100. Ik zie dat bij >100 het verbruik echt fors toeneemt. Ik lees ook verhalen van mensen die op 1:10 uitkomen, maar dan moet het tempo toch echt flink zakken.
Al met al ben ik zeer tevreden over deze combi. Ook nu geen spijt van de switch.
Groeten,
Jan