Pagina 1 van 1

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 25.06.2024 - 20:39
door Willy.VdW
Mocht er iemand weten waar de vermogen/koppelcurve van de T2 motor te vinden is dan zou ik graag weten waar dat is :)
We hebben er een proefgereden en de die voldeed, mede dankzij de goed gekozen spreiding van de geartronic versnellingsbak.
Maar ik vind het altijd interessant om de curveste bekijken en ze eventueel te vergelijken met andere types, vandaar de vraag.

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 25.06.2024 - 21:54
door mees
...als het klopt. (ik geef het 99,99999% kans bij die firma)
https://rica.nl/nl/chiptuning-opties/
Scherm­afbeelding 2024-06-25 om 21.53.26.png

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 26.06.2024 - 08:37
door Willy.VdW
Bedankt!

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 26.06.2024 - 14:08
door redracer
Hier nog eentje .
De afgeknepen varianten rijden vaak niet minder vooral omdat het zelfde blok betreft . Onderin 1000 - 3500 rpm normaal werkgebied heb je dus zelfde kracht en daarna blijft hij vlak in opbouw ( geknepen dus ) wat je met dagelijks rijden en automaat ( lage toeren ) dus aardig kan maskeren .
Ook goed kijken bij welk toerental hij de kracht levert want de T2 piekt al bij 4500rpm ipv 5500 of 6000rpm en je raad het al die T3 156 of 163pk versies hebben dat extra vermogen dus pas bij 5500 rpm 😉

Als je gaat chiptunen zie je dat alle andere 1.5 3cil. krachtbronnen op dezelfde max. waarde uitkomen =190pk 305nm
en dat de T2 dan bij 4500rpm een goeie 170pk heeft wat bij de standaard T3 dan 160pk is en ook 170pk gechipt .

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 26.06.2024 - 20:47
door Willy.VdW
Toen ik indertijd de T5 met de T6 vergeleek kwam ik tot een gelijkaardig besluit, de T6 haalt zijn hoger maximumvermogen uit een hoger toerental.
Maar als ik me goed herinner dan heeft de T6 ook wel een hoger koppel dan de T5 waardoor hij op een lager toerental ook al een hoger vermogen
levert, waardoor hij sneller van 0 - tot 100Km/h gaat. Voor ons is de T5 in de XC90 echter (meer dan) snel genoeg :)
En ook daar doet de geartronic bak het naar ons aanvoelen erg goed.

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 27.06.2024 - 00:10
door redracer
omdat de T6 turbo en compressor heeft .

in het 1.5 geval is hij exact hetzelfde. Je mist alleen de remmen van de echte 190pk versie

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 27.06.2024 - 14:43
door Willy.VdW
Van remmen gesproken, het gebrek aan enige motorrem van betekenis vind ik jammer.
Het bederft de pret niet echt, maar ik heb het liever anders.
Eén van de redenen dat ik mijn BMW motorfiets met boxermotor leuk vind is net de motorrem,
't is soms een beetje alsof je een anker(tje) uitgooit. :lol:

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 27.06.2024 - 15:01
door mees
Bedoel je met motorrem: het 'afremmen op de motor'?

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 27.06.2024 - 22:10
door redracer
jup nadeel van die kleine blokkies , terugschakelen en afremmen op de motor doet weinig

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 27.06.2024 - 22:39
door Willy.VdW
mees schreef: 27.06.2024 - 15:01 Bedoel je met motorrem: het 'afremmen op de motor'?
Ja, dat bedoel ik.
De "one pedal drive" zou ik mogelijk wel op prijs stellen, maar met enkel een benzinemotor zal dat niet lukken :)
Of het enkel met kleine blokken te maken heeft weet ik niet, mijn motorfiets is een 1200CC.
Die heeft weliswaar slechts 2 cylinders.

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 28.06.2024 - 08:33
door Edgecrusher
redracer schreef: 26.06.2024 - 14:08 Hier nog eentje .
De afgeknepen varianten rijden vaak niet minder vooral omdat het zelfde blok betreft . Onderin 1000 - 3500 rpm normaal werkgebied heb je dus zelfde kracht en daarna blijft hij vlak in opbouw ( geknepen dus ) wat je met dagelijks rijden en automaat ( lage toeren ) dus aardig kan maskeren .
Tussen 2000-3500 vind ik er anders wel een redelijk groot verschil in zitten.

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 28.06.2024 - 11:21
door redracer
de T2 en T3 156pk hebben beide
60pk en 225nm bij 2000rpm

T2 ~115pk 240nm bij 3500rpm
T3 ~130pk 260nm bij 3500rpm

daartussen zit dus nog minder verschil dus knappe kerel die dat ( 5pk 15nm ) merkt

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 29.06.2024 - 00:03
door Cris71
Als de motor gechipt is wordt deze dan ook iets zuiniger? Tenminste dat hoor je wel eens?

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 29.06.2024 - 08:29
door redracer
Daar wordt je meestal wel mee overgehaald maar moet je exact dezelfde rijstijl behouden.
In de praktijk mag je blij zijn als het gelijk blijft als je de tuning af en toe eens even test .

Wel is het vaak zo dat als je een zelfde blok hebt in 3 versies zeg 120pk 150pk 180pk dat 120 en 150pk gewoon hetzelfde verbruik hebben.

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 29.06.2024 - 22:23
door kawaman
Willy.VdW schreef: 27.06.2024 - 22:39 Of het enkel met kleine blokken te maken heeft weet ik niet, mijn motorfiets is een 1200CC.
Die heeft weliswaar slechts 2 cylinders.
En heeft 5x minder massa

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 29.06.2024 - 22:35
door Willy.VdW
kawaman schreef: 29.06.2024 - 22:23
Willy.VdW schreef: 27.06.2024 - 22:39 Of het enkel met kleine blokken te maken heeft weet ik niet, mijn motorfiets is een 1200CC.
Die heeft weliswaar slechts 2 cylinders.
En heeft 5x minder massa
Ja, gelukkig wel :)

Vermogen/koppelcurve van de T2

Geplaatst: 30.06.2024 - 21:19
door kawaman
Dat begrijp ik :-D
Maar dat maakt ook dat er (gevoelsmatig) meer op de motor afgeremd word