ABL verlichting lijkt niet te werken!

Plaats reactie
Wilfredvanderlaan
Starter

Sinds kort ben ik opnieuw eigenaar van een Volvo XC90 3.2 Sport uit 2008!

We hadden hiervoor een hele nette 2.5t alleen helaas kon hij er niet tegen als er te weinig olie in zat...

Bij aanschaf van de "nieuwe" heb ik er bewust op gelet dat deze xenon had ivm het fijne licht wat dit altijd geeft. Nu lijkt daar alleen een "storing" in te zitten.
Bij het starten gaan ze wel aan alleen blijven ze helemaal naar beneden gericht staan. Bij de garage is de foutmelding uitgelezen en dit bleek een storing in de rechter koplampunit te zijn. Deze is gewist alleen omdat het toen overdag was kon ik het niet goed controleren. Inderdaad heeft hij het toen s avonds even goed gedaan. Daarna was het alleen weer over en uit.

Nu de vraag:

- Auto is uitgerust met ABL dus bochtenverlichting etc. Als het systeem uitgezet wordt (op dashboard) moeten de koplampen dan wel naar normale hoogte gaan?
- Licht vindt ik zoiezo ook aan de weinige kant (wat is de levensduur van Xenon)
- Wat is de standaard lichtkleur Xenon als ik deze moet vervangen?
- Iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen proberen om het wel weer werkend te krijgen?
redracer
4th Gear member

Xenon heeft altijd automatische niveauregeling voor de hoogte . Die ABL functie is volgens mij alleen het meedraaien naar links en rechts .
Wat je nog zou kunnen checken is de hoogte regelaar zelf ( zie foto ) mocht dit op een xc90 ook zo zitten .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
OGA244
8th Gear member

En dat werkt bij mijn weten alleen in donker
Wilfredvanderlaan
Starter

Klopt inderdaad dat het alleen in het donker werkt. Maar de keren dat hij helemaal naar beneden bleef staan was het echt goed donker. En dan is een zicht van een paar meter voor je wel erg weinig… Zoiezo maar even nieuwe xenon lampen bestellen. Zit alleen dus nog te twijfelen over de lichtkleur en of de nightbreaker van Osram ook echt meer licht geven.
Wilfredvanderlaan
Starter

redracer schreef: 26.06.2024 - 15:24 Xenon heeft altijd automatische niveauregeling voor de hoogte . Die ABL functie is volgens mij alleen het meedraaien naar links en rechts .
Wat je nog zou kunnen checken is de hoogte regelaar zelf ( zie foto ) mocht dit op een xc90 ook zo zitten .
Ga ik eens even nakijken inderdaad. Is dit alleen op de achterassen? Of ook voor?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Nee, ook op de vooras.
Mark

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures/
Wilfredvanderlaan
Starter

Weet iemand hier toevallig een typenummer/onderdeelnummer van? Dan kan even inventariseren wat dit kost. Per as gewoon 1 stuks?
HGV
2nd Gear member

Op de foto van redracer staat nummer 80559018. Ga ervan uit dat voor en achter gelijk is...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
redracer
4th Gear member

als je kijkt kan je het zien , en als je zoekt kan je het vinden 😅

https://www.rendcarparts.nl/onderdelen- ... D30782822A

50€ huismerk of 100€ origineel . sloop ( elferink ) 25 -50€

Daar staan 3 origineel nummers bij : 30782822, 31300198, 8622446
die even in google gegooid :
https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... 11167.html

38€ 👍🏻
1-wiel
4th Gear member

Abl xenon heeft maar 1 sensor, op de achteras aan de linkerkant.
2 sensoren bij auto’s met 4c onderstel…

Koplampen in de laagste stand is inderdaad door storing, vaak hoogteregelsensor op achteras, of hardware in de koplamp die defect, is niet los te verkrijgbaar.

Weinig licht kan ook veroorzaakt worden door een ingebrande/doffe reflector.. deze zijn te vernieuwen, moet wel de koplamp open..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Wilfredvanderlaan
Starter

Ga maar even proberen om eerst eens de sensor op de achteras te vervangen. Ik hoop dat het probleem van de hoogte dan opgelost is. Daarna ga ik eens kijken of ik dan voldoende verlichting heb. Vandaag wel een setje nieuwe lampjes binnengekregen. Deze moet iets meer lichtopbrengst geven (Osram Night Breaker). Als dat niet werkt dan maar eens de koplampen verder inspecteren.
Is er trouwens een uitleg van het restaureren van de koplampen? Ben benieuwd of dit zelf te doen is.
Jiska
4th Gear member

Wilfredvanderlaan schreef: 27.06.2024 - 22:49 Ga maar even proberen om eerst eens de sensor op de achteras te vervangen. Ik hoop dat het probleem van de hoogte dan opgelost is. Daarna ga ik eens kijken of ik dan voldoende verlichting heb. Vandaag wel een setje nieuwe lampjes binnengekregen. Deze moet iets meer lichtopbrengst geven (Osram Night Breaker). Als dat niet werkt dan maar eens de koplampen verder inspecteren.
Is er trouwens een uitleg van het restaureren van de koplampen? Ben benieuwd of dit zelf te doen is.
Slim! Toen ik je vraag las, dacht ik net als de rest ook aan een defecte sensor op de achteras. Denk ook dat dat het probleem is.
Wat betreft de lichtopbrengst. ik had op mijn vorige v70 ook ABL koplampen. Het licht was R U K. Mijn stadsfiets gaf nog meer licht. Emiel reviseert idd dit soort setjes! Binnenkort gaat hij de lens van mijn koplamp vervangen zodat deze weer helder door zijn oogjes kijkt en hij weer vloeiend door de apk komt! Zou er zelf eerlijk gezegd niet aan beginnen als je niet handig bent. Je kunt zoveel dingen verkl0ten. Die ABL lampen zijn mega duur en als er iets mis gaat, dan heb je echt een probleem.. Je moet ze verwarmen, daar moet je al mee oppassen, kitnaad lossnijden, nieuwe lens plaatsen etc etc.. 1 wiel kan je dit 10x beter uitleggen, maar ik heb een poging gewaagd!😉

Ben trouwens geswitcht van een v70 naar een v70! Diesel naar benzine..😉 Huidige v70 heeft D2R reflector ipv D1S. Vorige zagen er wel netter uit kwa looks met projector, maar van deze is het licht zeer aangenaam dus ben al lang tevreden. De lichtopbrengst word natuurlijk alleen maar beter wanneer hij heldere lenzen heeft. Zal binnenkort een topic aanmaken wanneer mijn lamp is gedaan. Dan kun je zien hoe het eruit ziet wanneer de lampen 100 procent helder zijn! Dan heb je bij de reflector variant ook minder last van strooilicht.
Opgegroeid met Volvo's en heb altijd volvo gereden.

Huidige auto:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 | aanschaf: 330.000km. | 2024/Heden
Orestes velgen, 2.5T motor, AWD, HU850 / High Performance audio, Geartronic, Bi Xenon (helder), Centerspeaker

Vorige Auto:
Volvo V70 2.4 D5 Edition Sport 2007 | 267.000km/420.000km | 2018/2024 | Export : 17-6-2024
Sentinels velgen, D5 motor, HU650 / Performance audio, Navigatie, Adaptieve Xenon, Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”