Pagina 1 van 2
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 09:26
door janvdr
Na mijn 2024 PHEV T6 nu iets meer dan 3 maanden/5000km in mijn bezit te hebben, hzijn er toch wel enkele frustratiepunten.
Ik was van mening dat de aankop van een XC60, een 'established' model, mij zou beschermen van allerlei kleine hick-ups tov nieuwe modellen, maar helaas is dit tot op heden niet volledig het geval...
Laat me eerst stellen dat de auto zeer leuk rijdt, de versie is een ultimate black met luchtvering - bijna full option dus.
Hierbij de frustratiepunten:
- één van de ruitenwissers bleef sporen nalaten, tijdens het tweede bezoek aan de deéaler heeft men de ruitenwisserarm vervangen, wat het probleem heeft opgelost
- de bezinetank indicator ging alle kanten op, het probleem schijnt een oude euvel te zijn waarbij de tank vaccum trekt. Ze hebben ook dit inmiddels vervangen
- de airco is niet automatisch.. het is te zeggen, de ventialtiesnelheid wordt niet automatisch aangepast als deze in auto staat... volgens de dealer is dit ook bij andere XC60's het geval (in tegenstelling tot XC90, V60, etc). Zijn er nog mensen met dit probleem? Als de ventilatiesnelheid niet autmostisch is, moet je toch niet adverteren dat het een auto airco is, lijkt me?
- de modem is 'hit or miss' - dikwijls komt de internetverbinding pas na 10'-15' rijden online, dit terwijl er perfecte ontvangst is... de dealer weet niet wat het probleem is, behalve dat Volvo veel problemen met internet schijnt te hebben (ben ik vet mee...)
- de adaptieve cruise control is de meest frustrerende waarmee ik reeds gereden heb.. zo jammer dat deze niet non-adaptatief gebruikt kan worden. Ik vind het nu net gevaarlijker rijden...
- verkeersbordherkenning is in mijn buurt toch wel zeer dikzijls foutief... laat ons zeggen een accuracy van 50%...
- verder vind ik het ook frusterend dat je het open dak niet meer kan bedienen van zodra je de auto uitgeschakeld hebt

MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 09:40
door mees
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 09:26
- de airco is niet automatisch.. het is te zeggen, de ventialtiesnelheid wordt niet automatisch aangepast als deze in auto staat... volgens de dealer is dit ook bij andere XC60's het geval (in tegenstelling tot XC90, V60, etc). Zijn er nog mensen met dit probleem? Als de ventilatiesnelheid niet autmostisch is, moet je toch niet adverteren dat het een auto airco is, lijkt me?
Bij mijn XC40 '18 is dit ook zo. Geen auto-variatiesnelheid.
Koelt verder goed en snel. Maar niet even kort een hoge fan-snelheid, zoals ik gewend was.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 10:33
door Gouwe
mees schreef: ↑01.07.2024 - 09:40
Bij mijn XC40 '18 is dit ook zo. Geen auto-variatiesnelheid.
Koelt verder goed en snel. Maar niet even kort een hoge fan-snelheid, zoals ik gewend was.
Dat doet bij mijn mijn XC90 ook bijna niet (alleen als het heel extreem warm is buiten) en daar ben ik heel blij mee. Ik vind het een takke herrie.
Een hogere ventilatorsnelheid betekent verder niet zonder meer dat hij dan ook beter koelt, kan zelfs precies andersom zijn.
En met een adaptieve cruise control moet je gewoon leren rijden en je rijstijl aanpassen: eerder naar links of de laatste 100 meter even zelf gas bijgeven als je nog niet naar links kunt. Alles went (als je wil).
Ik hoop dat TS toch kan geniete van zijn XC60.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 13:11
door David_O
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 09:26
- verder vind ik het ook frusterend dat je het open dak niet meer kan bedienen van zodra je de auto uitgeschakeld hebt
Heb ik zo en dan ook nog wel eens last van dat ik het vergeet, scheelt dat je de verbrandingsmotor niet (opnieuw) aan gaat als je de auto weer aanzet.
Wat je ook kunt doen (tenminste, als je het dak helemaal wilt sluiten) is de knop 'op slot' op de afstandsbediening een paar seconden ingedrukt houden. Gaat het dak alsnog dicht.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 14:30
door janvdr
mees schreef: ↑01.07.2024 - 09:40
En met een adaptieve cruise control moet je gewoon leren rijden en je rijstijl aanpassen: eerder naar links of de laatste 100 meter even zelf gas bijgeven als je nog niet naar links kunt. Alles went (als je wil).
Ja, dat dacht ik ook.. daarom dat ik even de tijd heb genomen... ik kan het echter niet behelpen dat het systeem waarschijnlijk op een autostrade wel zou kunnen werken, maar op lokale wegen vind ik het toch moeilijk... Bruusk afremmen voor een fietser op de fietsstrook, veel te laat terug optrekken wanneer jouw voorligger reeds afgeslagen is, etc
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 14:31
door janvdr
David_O schreef: ↑01.07.2024 - 13:11
Wat je ook kunt doen (tenminste, als je het dak helemaal wilt sluiten) is de knop 'op slot' op de afstandsbediening een paar seconden ingedrukt houden. Gaat het dak alsnog dicht.
Klopt

Zeker niet onoverkomelijk, enkel licht irritant

MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 19:48
door Rogier64
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 14:30
Bruusk afremmen voor een fietser op de fietsstrook, veel te laat terug optrekken wanneer jouw voorligger reeds afgeslagen is
Ik vind ACC juist wel goed en prettig werken, als de fietser iets rechts van het midden zit vind ik het prima dat ACC gaat remmen, je kan er zonder bijsturen niet langsheen. Zit die fietser ruim rechts dan grijpt ACC bij mij niet in en wordt veilig ingehaald. Optrekken vanuit ACC naar ingestelde cruisesnelheid mag soms wat sneller. Al wordt het dan wel wat onrustiger. Verkeersborden gaat in het algemeen best goed al is daar soms wel eens een misser, problemen zijn er wel op NL snelwegen met de matrixborden, die voldoen eigenlijk niet aan de standaard snelheidsborden
viewtopic.php?p=1820515#p1820515 Geen idee hoe dat in België is. In Duitsland is het systeem bijna perfect te noemen.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 01.07.2024 - 22:09
door BIS
Interessant dat jij ook een streep op je ruit had. Bij mijn V60 is het een waas welke achterblijft, heel vervelend. Want de nieuwe druppels reageren er anders op. Wordt er gek van! De dealer heeft eerst gepoetst, dat hielp niks. Toen nieuwe ruitenwisserbladen, het was heel even weg. Maar helaas weer terug. Vorige week nieuwe wisserarm gekregen met weer nieuwe wissers. We gaan het zien.
En ja, ook ik vind de ACC helemaal ruk. Op de snelweg, alleen maar remmen voor auto‘s op de andere banen. En als je op een auto afrijd, waarom kan ie er niet rustig op afrijden (gas los laten), nee er wordt merkbaar geremd.
Bij m‘n good old Superb kon je het hele ACC gedrag naar wens instellen.
Ook ik heb nog niet het premium Volvo gevoel.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 02.07.2024 - 09:06
door janvdr
BIS schreef: ↑01.07.2024 - 22:09
Interessant dat jij ook een streep op je ruit had. Bij mijn V60 is het een waas welke achterblijft, heel vervelend. Want de nieuwe druppels reageren er anders op. Wordt er gek van! De dealer heeft eerst gepoetst, dat hielp niks. Toen nieuwe ruitenwisserbladen, het was heel even weg. Maar helaas weer terug. Vorige week nieuwe wisserarm gekregen met weer nieuwe wissers. We gaan het zien.
De foto die je laat zien was exact ook mijn ervaring.. De procedure van de dealer ook

Het vervangen van de ruitenwisser arm heeft het euvel (althans voorlopig...) wel opgelost voor mij.
BIS schreef: ↑01.07.2024 - 22:09
Ook ik heb nog niet het premium Volvo gevoel.
Tja, ik vind dit ergens wel spijtig.. Let op, ik ben tevreden over de rij-ervaring en binnen geeft de auto (zeker in de ultimate black uitvoering) echt wel een mooi afgewerkt premium gevoel.
Ik was er toch wel vanuit gegaan dat het kiezen voor een 'ouder' model, tevens ervor zorgde dat alles goed 'door-engineered' was vs het kiezen voor een nieuw model, waarbij er toch wel dikwijls kinderziektes zijn.
Ik heb weloverwogen de XC60 gekozen boven de Mazda CX60 (nieuw model met kinderziektes).
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 02.07.2024 - 11:21
door Bart
BIS schreef: ↑01.07.2024 - 22:09
Interessant dat jij ook een streep op je ruit had. Bij mijn V60 is het een waas welke achterblijft, heel vervelend. Want de nieuwe druppels reageren er anders op. Wordt er gek van! De dealer heeft eerst gepoetst, dat hielp niks. Toen nieuwe ruitenwisserbladen, het was heel even weg. Maar helaas weer terug. Vorige week nieuwe wisserarm gekregen met weer nieuwe wissers. We gaan het zien.
En ja, ook ik vind de ACC helemaal ruk. Op de snelweg, alleen maar remmen voor auto‘s op de andere banen. En als je op een auto afrijd, waarom kan ie er niet rustig op afrijden (gas los laten), nee er wordt merkbaar geremd.
Bij m‘n good old Superb kon je het hele ACC gedrag naar wens instellen.
Ook ik heb nog niet het premium Volvo gevoel.
Heel herkenbaar, die waas had ik ook bij mijn V60. Ruit behandelen met Rain-X of soortgelijke materialen hielp wel degelijk, nieuwe ruitenwisserbladen niet. Ligt toch denk aan de druk op het wisserblad op die plek. En de ACC: je kunt eraan wennen is mijn ervaring. Ik vind de ACC van VAG-modellen soepeler, de Volvo is (logischerwijs) erg op veiligheid ingesteld. En je kunt idd zelf gas bijgeven oud, maar dat wil ik nou juist niet doen als ik ACC heb

MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 02.07.2024 - 20:33
door nielsvo
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 09:26
- de adaptieve cruise control is de meest frustrerende waarmee ik reeds gereden heb.. zo jammer dat deze niet non-adaptatief gebruikt kan worden. Ik vind het nu net gevaarlijker rijden...
Je kunt toch wisselen tussen adaptive cruise control en 'gewone' cruise control? Check je handleiding.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 02.07.2024 - 23:26
door David_O
nielsvo schreef: ↑02.07.2024 - 20:33
Je kunt toch wisselen tussen adaptive cruise control en 'gewone' cruise control? Check je handleiding.
Nee, sinds de facelift (helaas) niet meer. Check de diverse topics hier op het (sub)forum maar eens.
Edit: heb het een tijdje terug zelf gevraagd hier op het forum, ondanks dat het idd nog wel in het boekje staat:
viewtopic.php?t=93665#p1817412
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 03.07.2024 - 08:18
door v60dude
Ventilatiesnelheid is op mijn v60 2023 ook niet automatisch. Vind dit ook inderdaad heel vreemd voor een automatische airco dat je die altijd manueel moet aanpassen ipv dat dit vanzelf gebeurt ifv temperatuur...
Die modem is bij mij gelukkig wel heel stabiel. Soms duurt het wel 2 a 3 min tot hij online is, wat vervelend is als je snel wilt vertrekken.
Verkeersbordherkenning... inderdaad rampzalig en is veel slechter geworden sinds laatste update. Vorig jaar werkte die veel accurater. Schandalig dat Volvo hier niets aan doet eigenlijk. Zeker nu nieuwe modellen constant piepen bij 1 km/u te snel rijden. Dan moet het gewoon 95% accuraat zijn (100% bestaat niet). Nu inderdaad helft van de tijd fout. 120 km/u weergave in bebouwde kom, 30 km/u op weg van 90km/u enz... gekend probleem maar er wordt niets aan gedaan
Toont de arrogantie van de support afdeling.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 03.07.2024 - 08:35
door Almerev70
Het is pas link als je (per ongeluk) je speed limiter aanzet.....
Bijv je rijdt op een 50km weg over een viaductje en een onderliggende weg is bijv 30km dan remt de auto schrikbarend af naar 30km...
Heb dit 3x geprobeerd maar is niks in mijn ogen.
Van de airco is wel heel vreemd, het is toch een climate control? Gaan Volvo weer terug naar standaard airco?
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 12.07.2024 - 10:56
door Risrael
BIS schreef: ↑01.07.2024 - 22:09
Interessant dat jij ook een streep op je ruit had. Bij mijn V60 is het een waas welke achterblijft, heel vervelend. Want de nieuwe druppels reageren er anders op. Wordt er gek van! De dealer heeft eerst gepoetst, dat hielp niks. Toen nieuwe ruitenwisserbladen, het was heel even weg. Maar helaas weer terug. Vorige week nieuwe wisserarm gekregen met weer nieuwe wissers. We gaan het zien.
En ja, ook ik vind de ACC helemaal ruk. Op de snelweg, alleen maar remmen voor auto‘s op de andere banen. En als je op een auto afrijd, waarom kan ie er niet rustig op afrijden (gas los laten), nee er wordt merkbaar geremd.
Bij m‘n good old Superb kon je het hele ACC gedrag naar wens instellen.
Ook ik heb nog niet het premium Volvo gevoel.
Nu je het zegt. Dat van die ruitenwisser herken ik ook. Ik dacht eerst dat de druk van de ruitenwisserarm te laag is. Het vreemde is echter dat als je stil staat hij dit niet doet. (bij mij althans)
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 13.07.2024 - 11:39
door Corsat
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 09:26
Na mijn 2024 PHEV T6 nu iets meer dan 3 maanden/5000km in mijn bezit te hebben, hzijn er toch wel enkele frustratiepunten.
Ik was van mening dat de aankop van een XC60, een 'established' model, mij zou beschermen van allerlei kleine hick-ups tov nieuwe modellen, maar helaas is dit tot op heden niet volledig het geval...
Laat me eerst stellen dat de auto zeer leuk rijdt, de versie is een ultimate black met luchtvering - bijna full option dus.
Hierbij de frustratiepunten:
- de airco is niet automatisch.. het is te zeggen, de ventialtiesnelheid wordt niet automatisch aangepast als deze in auto staat... volgens de dealer is dit ook bij andere XC60's het geval (in tegenstelling tot XC90, V60, etc). Zijn er nog mensen met dit probleem? Als de ventilatiesnelheid niet autmostisch is, moet je toch niet adverteren dat het een auto airco is, lijkt me?
- de modem is 'hit or miss' - dikwijls komt de internetverbinding pas na 10'-15' rijden online, dit terwijl er perfecte ontvangst is... de dealer weet niet wat het probleem is, behalve dat Volvo veel problemen met internet schijnt te hebben (ben ik vet mee...)
- de adaptieve cruise control is de meest frustrerende waarmee ik reeds gereden heb.. zo jammer dat deze niet non-adaptatief gebruikt kan worden. Ik vind het nu net gevaarlijker rijden...
- verkeersbordherkenning is in mijn buurt toch wel zeer dikzijls foutief... laat ons zeggen een accuracy van 50%...
- verder vind ik het ook frusterend dat je het open dak niet meer kan bedienen van zodra je de auto uitgeschakeld hebt
Ik heb de punten laten staan die ik ook herken.
- ventilatiesnelheid moet je idd zelf aanpassen, waardeloos voor een premium auto, snap de reden niet.
- adaptieve cruisecontrol, rijd er inmiddels al jaren mee en weet inmiddels het maximale eruit te halen zonder dat het frustreert, als je toegang tot de software hebt kun je dit uitzetten en ik dacht in het menu toch ook?
- nummerbord herkenning faalt regelmatig, ben blij dat de cruise hier nog niet aan gekoppeld zit, is sinds 1/1/2023 wel standaard maar kun je ook handmatig uitzetten.
- je moet idd het dak handmatig dicht doen want via de app kan het niet, ik dacht dat dit wel via de sleutel door portieren dicht lang ingedrukt te houden kon.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 13.07.2024 - 12:30
door jalex_h
De ergernis van de ventilatorsnelheid herken ik wel Vooral hinderlijk omdat de auto bij het starten dan niet even snel de warme lucht eruit blaast. Kennelijk kijken die Zweden niet verder dan hun koude neus lang is.
En ook de adaptieve cruisecontrheeft zo zijn nukken. Ga je naar rechts en ruim voor je gaat een langzamer rijdend voertuig ook naar rechts, dan nog klapt’ie vol op de rem.
Zelfs als die nadere auto nog maar 10 cm in jouw rijbaan zit. Mijn V90 (nog met de Sesnsus) had dit absoluut niet. Maar volgens Europa schijnt dit veiliger te zijn, vandaar dat je het adaptieve niet uit kunt schakelen.
En ook de verkeersbordenherkenningn is prut. Geeft op een 70km-weg doodleuk aan dat je 130 mag rijden. Overdag. En nee, geen snelweg in de buurt.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 14.07.2024 - 00:17
door giso
Ik kan bevestigen dat:
- Panoramadak en zonnegordijn automatisch dicht gaan als je de vergrendelknop van je afstandbediening langer ingedrukt houdt.
- Ook de ramen sluiten dan.
- Dit werkt ook met keyless. De vinger wat langer op de zoneplek houden van de deurgreep. Als Pano beweegt kun je de knop al los laten.
Volgens de manual zou het zonnegordijn ook zelf moeten sluiten bij een afgesloten en de interne temperatuur te hoog oploopt. Maar dat kan ik dan weer niet bevestigen.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 14.07.2024 - 08:00
door Paul
Ik kon ook mijn panodak zo vaak niet dicht doen in mijn XC60 en V90 als de spanning er al af was. Idd lang de deurknop in drukken en alles gaat dicht.
Zonnegordijn gaat idd zelf dicht als hij te veel zon / warmte ziet.
Adaptieve cruisecontrol, heb het nu al een hele tijd in al mijn Volvo's en ook in de Polestar en ik begrijp nog steeds niet wat het probleem is bij iedereen. Adapatieve Cruise Controle is zoveel relaxter, maar misschien hou ik meer afstand van mijn voorgangers of iets... Gebruik het natuurlik vooral op de trajectcontrole wegen en op de Route de Soleil als ik even mijn voeten wil stretchen.
MY2024 T6 Black - 5000km ervaring
Geplaatst: 14.07.2024 - 09:23
door Willy.VdW
nielsvo schreef: ↑02.07.2024 - 20:33
janvdr schreef: ↑01.07.2024 - 09:26
- de adaptieve cruise control is de meest frustrerende waarmee ik reeds gereden heb.. zo jammer dat deze niet non-adaptatief gebruikt kan worden. Ik vind het nu net gevaarlijker rijden...
Je kunt toch wisselen tussen adaptive cruise control en 'gewone' cruise control? Check je handleiding.
Inderdaad.
Bovendien vraag ik me af of er situaties zijn waarbij ACC niet geschikt is en CC.
Ik vind van niet, voor mij heeft ACC duidelijk een meerwaarde tov CC.