Pagina 1 van 1
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 09.07.2024 - 20:23
door fami
Hallo,
Probleem met onze XC70 D3 van 2012 is dat de wagen na enige kilometers in veilighedsmodus gaat met vermelding "DSTC en Transmissie Service vereist".
Motor draait dan op 4 cylinders ipv 5.
Er werden al verschillende interventies op verricht (intercooler, Injector vervangen, kabels, fiches, ....) maar zonder oplossing.
De garagist denkt nu dat het de ECM module (31336983) is die het laat afweten.
Zou er iemand een adres hebben van waar ik die module eventueel zou kunnen laten herstellen?
Graag jullie mening hieromtrent (diagnose in bijlage).
xc70e.pdf
xc70d.pdf
xc70c.pdf
xc70b.pdf
xc70a.pdf
thx
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 09.07.2024 - 20:50
door toppertje
misschien je probleem hier eens voorleggen.
https://problemcar.nl/
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 11.07.2024 - 08:11
door waal70
Zou ECM kunnen zijn, maar de combinatie van deze componenten + het storingsbeeld uit de pdf'jes zou mij toch eerder naar een "mechanische" kabelfout doen denken. De ECM praat zowel CAN als LIN met de TCM (CAN is twee draadjes, LIN is één draad). Een vlugge blik op het bedradingsschema levert de connector uit het plaatje op: die verbindt zowel ECM als TCM als de injectoren (maar ook de ventilator, bijvoorbeeld). Het plaatje is niet heel duidelijk maar hij zit dus rechtsvoor ergens. Hoeft natuurlijk niet de connector zelf te zijn, kan ook in de kabels eromheen zitten.
Ik zou beginnen met zelf eens kijken naar het CAN-signaal. Je ziet snel genoeg of het aan de waardes ligt (normaal CAN-signaal, dus "inhoud" van het bericht niet goed) of dat het hele CAN-signaal verstoord is (elektrische storing op signaal/abnormaal). Maar dat moet je wel liggen en je moet de juiste spullen hebben.
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 26.07.2024 - 08:53
door fami
Bedankt voor de reacties.
waal70 schreef: ↑11.07.2024 - 08:11
Zou ECM kunnen zijn, maar de combinatie van deze componenten + het storingsbeeld uit de pdf'jes zou mij toch eerder naar een "mechanische" kabelfout doen denken. De ECM praat zowel CAN als LIN met de TCM (CAN is twee draadjes, LIN is één draad). Een vlugge blik op het bedradingsschema levert de connector uit het plaatje op: die verbindt zowel ECM als TCM als de injectoren (maar ook de ventilator, bijvoorbeeld). Het plaatje is niet heel duidelijk maar hij zit dus rechtsvoor ergens. Hoeft natuurlijk niet de connector zelf te zijn, kan ook in de kabels eromheen zitten.
Ik zou beginnen met zelf eens kijken naar het CAN-signaal. Je ziet snel genoeg of het aan de waardes ligt (normaal CAN-signaal, dus "inhoud" van het bericht niet goed) of dat het hele CAN-signaal verstoord is (elektrische storing op signaal/abnormaal). Maar dat moet je wel liggen en je moet de juiste spullen hebben.
De ECM werd vervagen door een cloon maar zonder resultaat, probleem blijft.
Bovenstaande controle heb ik laten checken door de garagist maar dit zou in orde zijn.
Na wat extra testen denk de garagist dat het waarschijnlijk de schakelstandsensor van de automatische versnellingsbak zou kunnen zijn of de bekabeling naar dit onderdeel. Het is Volvo-onderdeel 31312609, regeleenheid van de automaat.
Zou deze kunnen hersteld worden volgens u want dit is ook alweer een heel kostelijk onderdeel als we niet weten dat het dan opgelost zou zijn?
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 26.07.2024 - 09:35
door volvo440special
Ik zou een andere garagist zoeken. Een garagist die alleen maar denkt dat het... is, vuurt enkel het parts cannon af.
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 26.07.2024 - 09:52
door lint
Is de auto al eens uitgelezen voor een juiste storingsdiagnose?
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 29.07.2024 - 19:41
door fami
lint schreef: ↑26.07.2024 - 09:52
Is de auto al eens uitgelezen voor een juiste storingsdiagnose?
ja zeker, zie pdf's in mijn eerste bericht
DSTC en Transmissie Service vereist
Geplaatst: 04.11.2024 - 15:26
door fami
Wagen rijdt ondertussen weer. Na lang zoekwerk heeft de garagist ontdekt dat er een e -bus kabel geschonden was, die gaf door aan de massa.
Is een tijdje goed geweest maar nu voel ik een lichte schok bij het schakelen naar drive. Dit heb ik vroeger ook al gehad maar dit is dan opeens verdwenen.
Iemand enig idee of ervaring mee. De software werd bij mijn weten al gereset. Mss een flush van de versnellingsbak overwegen?