V70 D5 loopt warm
Geplaatst: 18.07.2024 - 10:00
Mijn normaal gesproken oersterke V70 D5, 136 kW versie, loopt warm.
Het is een auto uit 2009, en ik heb 'm sinds 2014. Kenteken 42-HKP-7
Km stand: 480.000
altijd spik-en-span onderhouden; wat er stuk is word altijd gemaakt. Hij Loopt als een jonge hinde en laat nog mening petje-in-een-golf bij de stoplichten lachend achter zich!
Normaal gesproken lach ik iedereen uit, berg op met caravan, en stoom zo die berg op. die motor is fantastisch! Vorig jaar echter liep de motor warm. Natuurlijk hebben we geen temperatuurmeter maar wel uiteindelijk die text van de boordcomputer die je paniekerig zegt dat 'ie warm is en je langzamer moet gaan rijden (ofzoiets). Opvallend was eigenlijk al eerder, zonder caravan, dat de auto na een gewone rit als'ie weer stil stond, stond na te blazen. Warm dus.
Enfin na de vakantie is de auto naar de dealer geweest en die waren er zeker van dat het probleem in "vervuilde radiateur" zat. Ze zouden om schoonmaken. Prima.
Voor de zekerheid kocht ik een odb2 adapter zodat ik de temperatuur kan zien.
Zonder caravan, 100 constant op de snelweg: 94 graden
Met caravan, vlakke weg, 80 km/h: 99 graden
Met caravan, lichte helling, 80 km/h: 112 graden (en nog steeds die waarschuwing niet; wanneer komt die dan?)
Ik denk dat dat echt te warm is. Een kennis heeft ongeveer dezelfde auto en die zit op de snelweg, zonder last en 100 km/h op de 87 graden. Dat lijkt me normaal.
Ik heb bij dit issue een lichte deja-vu naar een geval met een Opel Omega 6cyl diesel die ik ooit had; die liep ook ineens warm en toen bleek dat de plastic schoepen van de waterpomp afgebroken waren. Dus dat legde ik mijn Volvo garage voor en die wisten zeker dat dat niet het geval kon zijn.
Toch denk ik aan deze oorzaken:
- waterpomp pompt te weinig; weinig flow = weinig koeling
- verstopt koelsysteem (?)
- Thermostaat gaat niet helemaal open waardoor niet allle koelwater door het "buitencircuit" gaat.
Wat denken jullie? en hoe zou ik dat kunnen controletoren? Zelf denk ik; fuck it, zet er maar een nieuwe waterpomp op en ook een nieuwe thermostaat! Natuurlijk is dat duur maar op zich is de auto me dat wel waard hoor.
Het is een auto uit 2009, en ik heb 'm sinds 2014. Kenteken 42-HKP-7
Km stand: 480.000
altijd spik-en-span onderhouden; wat er stuk is word altijd gemaakt. Hij Loopt als een jonge hinde en laat nog mening petje-in-een-golf bij de stoplichten lachend achter zich!
Normaal gesproken lach ik iedereen uit, berg op met caravan, en stoom zo die berg op. die motor is fantastisch! Vorig jaar echter liep de motor warm. Natuurlijk hebben we geen temperatuurmeter maar wel uiteindelijk die text van de boordcomputer die je paniekerig zegt dat 'ie warm is en je langzamer moet gaan rijden (ofzoiets). Opvallend was eigenlijk al eerder, zonder caravan, dat de auto na een gewone rit als'ie weer stil stond, stond na te blazen. Warm dus.
Enfin na de vakantie is de auto naar de dealer geweest en die waren er zeker van dat het probleem in "vervuilde radiateur" zat. Ze zouden om schoonmaken. Prima.
Voor de zekerheid kocht ik een odb2 adapter zodat ik de temperatuur kan zien.
Zonder caravan, 100 constant op de snelweg: 94 graden
Met caravan, vlakke weg, 80 km/h: 99 graden
Met caravan, lichte helling, 80 km/h: 112 graden (en nog steeds die waarschuwing niet; wanneer komt die dan?)
Ik denk dat dat echt te warm is. Een kennis heeft ongeveer dezelfde auto en die zit op de snelweg, zonder last en 100 km/h op de 87 graden. Dat lijkt me normaal.
Ik heb bij dit issue een lichte deja-vu naar een geval met een Opel Omega 6cyl diesel die ik ooit had; die liep ook ineens warm en toen bleek dat de plastic schoepen van de waterpomp afgebroken waren. Dus dat legde ik mijn Volvo garage voor en die wisten zeker dat dat niet het geval kon zijn.
Toch denk ik aan deze oorzaken:
- waterpomp pompt te weinig; weinig flow = weinig koeling
- verstopt koelsysteem (?)
- Thermostaat gaat niet helemaal open waardoor niet allle koelwater door het "buitencircuit" gaat.
Wat denken jullie? en hoe zou ik dat kunnen controletoren? Zelf denk ik; fuck it, zet er maar een nieuwe waterpomp op en ook een nieuwe thermostaat! Natuurlijk is dat duur maar op zich is de auto me dat wel waard hoor.