Pagina 1 van 1

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 27.07.2024 - 13:17
door Truffel1
Wij hebben een XC 40 nu een half jaar. Zeer tevreden. Om zoveel mogelijk zonnestroom te laden van onze eigen panelen heb ik het maximaal te laden amperage op 6 amp gezet. Daarmee laat hij 4,2 kW per uur. Mijn zonnepanelen geven op zonnige dagen max 3 kW pr uur. Ik laadt dus altijd een deel met netstroom (is overigens ook groen maar het gaat me om het principe). Het duurt langer maar ik kan zo dus meer eigen stroom laden.
Nu vroeg ik mij af omdat thuis laden sowieso al beter is dan snelladen of het dan ook zo is dat langzamer thuisladen wellicht nog beter is. Wie weet daar iets vanaf?

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 27.07.2024 - 13:31
door -KJ-
Langzamer laden (AC) is sowieso beter voor je accu dan DC (snel-)laden. Echter, hoe langzamer je laadt hoe meer laadverliezen er zijn. De verhouding tussen stroom die de accu in gaat en de stroom die de omvormer en de auto (die is wakker en verbruikt ook stroom) gebruiken wordt ongunstiger. 11kW schijnt een mooie middenweg te zijn. Ik laad ook zoveel mogelijk direct vanaf de zonnepanelen en neem dan genoegen met maximaal 3,9kW. De verliezen zijn toch ongeveer gratis.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 27.07.2024 - 13:31
door Tukker999
Langzamer thuisladen geeft in ieder geval meer laadverlies.
Bij ons met 3,6 kWh laden is het laadverlies tussen de 10 en 12%
De vijanden van de batterij zijn hoge temperaturen en ontladen < 10% en opladen > 90%

Dit zegt de ANWB over laadverliezen

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 27.07.2024 - 20:52
door JeroenSpock
Verliezen van het laadproces heeft dan weer niets te maken met de gezondheid van de accu, maar ik snap je punt.
<10% is niet zo erg, 0% liever voorkomen maar als het een keer gebeurd kan het geen kwaad. Wel zorgen dat je hem binnen een dag weer aan de lader hangt.
100% is dan wel weer minder goed voor een accu, alleen doen als je de capaciteit een keer echt nodig hebt en zorgen dat je er binnen een paar uur mee gaat rijden.

Hoge interne temperaturen krijg je dus juist door snel laden of ontladen (lange tijd).
Uit ervaring weet ik dat opladen met een kwart van de accu capaciteit per uur geen kwaad kan.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 27.07.2024 - 22:21
door Tukker999

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 28.07.2024 - 10:00
door Rawils
Ik heb mijn auto standaard op 80% staan. Door de grote 82kWh accu redt ik het daar prima mee.
Ik laad alleen tot 100% als ik echt ver weg moet en dat komt zelden voor.
Ik laad altijd thuis met max. 3.7 kW en heb sinds aanschaf in januari nog nooit een snellader gebruikt.
Dat probeer ik ook te vermijden, al is het alleen al vanwege de belachelijk hoge tarieven. Thuis laden is momenteel € 0,26285 per kWh.
Het is een eigen auto en ik wil dat de accu zo lang mogelijk in topconditie blijft.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 30.07.2024 - 22:57
door Plaid
Het laden kan nog langzamer: op zonnestroom schakeld mijn 3-fase laadpaal terug naar 1-fase laden als er niet genoeg zonne opbrengst is om 3*6A te geven. Dus terug naar 1*6A. Er zit een extra relais in die twee fasen uitschakelen. Ik heb geen een idee of andere laadpalen dit ook doen.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 30.07.2024 - 23:41
door Tukker999
Plaid schreef: 30.07.2024 - 22:57 Het laden kan nog langzamer: op zonnestroom schakeld mijn 3-fase laadpaal terug naar 1-fase laden als er niet genoeg zonne opbrengst is om 3*6A te geven. Dus terug naar 1*6A. Er zit een extra relais in die twee fasen uitschakelen. Ik heb geen een idee of andere laadpalen dit ook doen.
Voor oudere laadpalen die dat nog niet hebben kan je een schakelaar in de groepenkast kopen in Venhuizen.
Standaard regelt het apparaat dat er zoveel mogelijk zonnestroom word gebruikt als je er een sensor bijkoopt voor het regelen en met Domoticz of HomeAssistant kan je het zelf naar wens aansturen.
Ik weet het sinds een paar dagen en schaf het gelijk aan zodra ze daar van vakantie terug zijn.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 31.07.2024 - 08:32
door Plaid
Nou ja... Die heb ik. Maar dat is niet "een schakelaar voor in de groepenkast". Dit is de gehele laadpaal controller/regelaar. Daar maak je zelf een laadpaal/wallbox mee.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 31.07.2024 - 10:52
door Tukker999
Plaid schreef: 31.07.2024 - 08:32 Nou ja... Die heb ik. Maar dat is niet "een schakelaar voor in de groepenkast". Dit is de gehele laadpaal controller/regelaar. Daar maak je zelf een laadpaal/wallbox mee.
Je kan hem in het bestaande circuit van de EVbox laadpaal plaatsen in de groepenkast. De rest van de installatie blijft gelijk.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 31.07.2024 - 13:24
door TonH53
Rawils schreef: 28.07.2024 - 10:00 Dat probeer ik ook te vermijden, al is het alleen al vanwege de belachelijk hoge tarieven. Thuis laden is momenteel € 0,26285 per kWh.
Het is een eigen auto en ik wil dat de accu zo lang mogelijk in topconditie blijft.
Onlangs bij Tesla geladen voor € 0,27 per kWh. Wel binnen vijf minuten na gereed ontkoppelen, want de "boete" is € 1 per minuut.
kWh-prijs is afhankelijk van de drukte bij de laadpalen, maar ik heb nog nooit meer van € 0,29 per kWh betaald.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 15.12.2024 - 15:57
door coqrouge
Nieuw inzicht: "Vergeet alles wat je dacht te weten over het ontzien van de accu van jouw elektrische auto"
https://www.ad.nl/auto/vergeet-alles-wa ... a9560636c/

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 15.12.2024 - 16:01
door lint
Wij laden meestal thuis met 11 kW aan de laadpaal en dan tot 90%.
Incidenteel aan de snellader en meestal bij Tesla.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 30.12.2024 - 23:39
door Tsjakha
Ik laad meestal AC publiek 11kw, omdat ik niet kan thuisladen lukt dat niet thuis en op het werk onder de 53 ct (Shell), dus blij toen ik onlangs zag dat in de Volvo app (meestal schreeuwend duur) bij de Mac Donalds kan snelladen met 50 Kw voor slechts 39 ct
Echter bij deze lader merk ik dat naast de “tikken” (temperatuur in de accu?’) tijdens het laden, een ventilator in werking treedt die je blijft horen ook na 10 km rijden, parkeer ik dan in de garage dan is het net een brandstof auto waarvan de radiator tijdje blijft nakoelen. Met alle geluiden die ik lees in de media, sinds kort erg anti EV, vraag ik me af of het normaal is, of dat ik de accu eerder in de degradatie breng met snelladen?
Of is snelladen iets wat je eigenlijk zoveel mogelijk moet voorkomen?
Wel komt laadpercentage nooit onder 10% en laad ik tot max 90%

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 31.12.2024 - 08:25
door Gouwe
Een accu slijt altijd. Een accu slijt harder door te diep ontladen, te vol laden en te hoge temperaturen. Voor dat laatste is jou auto ook voorzien van een koelsysteem om de accu tijdens het laden te koelen en dat is wat je hoort. Dat is dus ook volkomen normaal. Volgens mij kan jou auto met max 175 kWh snelladen, dus 50kWh is dan maar 1/3 van de max capaciteit en dus is mijn idee dat je dan in ieder geval nog lang niet aan de max zit van wat de auto kan hebben. Je accu zal bij 50 kWh niet 5x zo snel slijten als bij 11kWh.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 01.01.2025 - 12:31
door Tsjakha
Bijzonder dat koelsysteem van de accu, nooit eerder gehoord, ook niet toen ik met 150kw bij Tesla heb snelgeladen, en ook die tikken vergelijkbaar met verwarmingsbuizen die uitzetten bij warmte klinken toch alsof je de accu geweld aandoet.
Laadcurve is ook erg vlak, pas boven 80% schakelt deze paal terug naar lagere snelheid.
Afijn het tarief in de Volvo app voor Mac Donalds DC snelladen is gisteren aangepast naar 72 cent, de 39 cent geldt alleen voor AC laden, dus deze paal in de buurt valt af voor het voordelig meepakken van de extra range icm snelle hap.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 02.01.2025 - 08:18
door Rawils
Tsjakha schreef: 01.01.2025 - 12:31 Afijn het tarief in de Volvo app voor Mac Donalds DC snelladen is gisteren aangepast naar 72 cent, de 39 cent geldt alleen voor AC laden, dus deze paal in de buurt valt af voor het voordelig meepakken van de extra range icm snelle hap.
Volgens mij is er sinds het nieuwe jaar een extra energiebelasting ingevoerd voor AC laadpalen.
Wat de logica daarvan is, ontgaat mij volledig. Dit ontmoedigt toch alleen maar het electrisch rijden? Net zoals de MRB die is ingevoerd en over een paar jaar door het extra gewicht van de accu duurder zal zijn dan ICE auto's. Heel logisch allemaal... Gelukkig kan ik thuis laden.

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 02.01.2025 - 08:38
door OGA244
7ct p kWh idd, op benzine rijden is nu echt goedkoper

Is langzamer laden wellicht beter voor de accu?

Geplaatst: 02.01.2025 - 08:46
door Tsjakha
Bij MacDonalds staan Vattenfall laadpalen met 3 stekkers: Type2, CCS, Chademo.
In de Volvo app allemaal 39 cent tot vorige week.
Nu wordt alleen de CCS naar 72 cent opgetrokken, op zich wel begrijpelijk omdat Vattenfall via de eigen app 65 cent rekent.
Ik vermoed dat ze bij Volvo Charging dit "foutje" hebben rechtgetrokken.
Het is inderdaad even afwachten wat de uitwerking wordt van hogere energiebelasting voor de laadpaal exploitanten (CPO's)
echter met huidige prijsverschillen van 50% tussen de Mobilty providers (MSP) die de passen en apps aanbieden, denk ik dat het
eerder gaat om wie de markt wil pakken, dan vind ik Shell met een huidige flatfee van 53 cent nu wel de marktleider voor AC
en Tesla (zeker met abonnement) kampioen DC laden.