Versnelling slipt iets wanneer ik doorschakelen
Geplaatst: 01.08.2024 - 15:40
Hallo beste Volvo rijders,
De versnelling van Volvo XC90 V8 (MY2007) slipt iets door wanneer ik naar een hogere versnelling ga. Met name wanneer ik rustig optrek van de 2e naar de 3e en van de 3e naar de 4e versnelling.
Wanneer ik dus rustig optrek en de bak schakelt zelf door, dan blijft het toerental in de 3e en 4e versnelling ongeveer 500 rpm hoger dan bij die snelheid nodig is. Dit houdt aan tot de snelheid van de auto gelijk is aan het aantal toeren en daarna loopt het toerental en de snelheid gelijkwaardig op (of wanneer ik niet meer versnel zakt het toerental naar het normale niveau).
Dit gebeurd eigelijk alleen bij rustig optrekken waarbij de toeren per versnelling niet boven de 2.250 rpm komt. Geef ik wat meer gas, bijvoorbeeld tot 3.000 rpm en schakelt hij dan door, dan schakelt hij uitstekend en heb ik geen verschil in toeren...
De auto heeft 300k op de teller en schakelt prima, maar het probleem zit hem dus bij het slippen van de 3e en 4e versnelling.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Zou het de Koppelomvormer kunnen zijn, of zit dit meer in de Versnellingsbak?
Ik hoor graag of iemand een idee wat het probleem is, of een richting heeft waarin ik de oplossing kan vinden?
Groet Hans
De versnelling van Volvo XC90 V8 (MY2007) slipt iets door wanneer ik naar een hogere versnelling ga. Met name wanneer ik rustig optrek van de 2e naar de 3e en van de 3e naar de 4e versnelling.
Wanneer ik dus rustig optrek en de bak schakelt zelf door, dan blijft het toerental in de 3e en 4e versnelling ongeveer 500 rpm hoger dan bij die snelheid nodig is. Dit houdt aan tot de snelheid van de auto gelijk is aan het aantal toeren en daarna loopt het toerental en de snelheid gelijkwaardig op (of wanneer ik niet meer versnel zakt het toerental naar het normale niveau).
Dit gebeurd eigelijk alleen bij rustig optrekken waarbij de toeren per versnelling niet boven de 2.250 rpm komt. Geef ik wat meer gas, bijvoorbeeld tot 3.000 rpm en schakelt hij dan door, dan schakelt hij uitstekend en heb ik geen verschil in toeren...
De auto heeft 300k op de teller en schakelt prima, maar het probleem zit hem dus bij het slippen van de 3e en 4e versnelling.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Zou het de Koppelomvormer kunnen zijn, of zit dit meer in de Versnellingsbak?
Ik hoor graag of iemand een idee wat het probleem is, of een richting heeft waarin ik de oplossing kan vinden?
Groet Hans