Pagina 1 van 2

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 02.08.2024 - 22:56
door thuizt
Beste Forumleden,

Aan alles komt een eind maar helaas aan de V70XC wat eerder dan gehoopt.
Na 420K een scheur in het onderblok. (2,4T) Achteraf hoor ik helaas dat het een vaker voorkomende probleem bij dit blok schijnt te zijn.
Helaas ruim een half jaar geleden een volledig cilinderkop revisie gehad met de hoop nog enkele jaren door te kunnen. Het heeft niet zo mogen zijn.
Bijna 8 jaar probleemloos op LPG gereden en wat een fijne auto.
Nu dus een opvolger.
Blijf graag op LPG rijden, schoon, stinkt niet en met ruim 30K per jaar ook rendabel.
auto moet ouder zijn dan 15 jaar vanwege de youngtimer regeling.

Keuze tussen een XC70-II met de 2,5T of een XC70-III met de 3,2

De II denk ik redelijk goed te kennen maar hoe is het met de derde generatie. Kwalitatief net zo goed ??
Zijn er redenen om voor een bepaald model te kiezen ?

Hoor graag jullie meningen

Theo

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 03.08.2024 - 19:45
door Jiska
Goedeavond Thuizt,


Wat vervelend dat jou xc70 er eerder mee uit scheid dan gehoopt. Altijd vervelend. Zeker wanneer je er veel in hebt geïnvesteerd.

De derde generatie zou ik niet kiezen, aangezien deze veel Ford onderdelen ‘bevat’ en kwalitatief echt minder goed is dan de 2e generatie. Wat betreft de motor kan ik de 2.5T (tot nu toe) aanraden! Fijne motor met veel koppel! Veel succes met de zoektocht en mocht je een paar advertenties tegenkomen en de keuze lastig vinden, wil ik je met alle liefde helpen😉

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 04.08.2024 - 08:42
door OGA244
2e generatie, technisch simpeler en zuiniger

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 05.08.2024 - 13:22
door thuizt
Dank voor de reacties en aangeboden hulp.
Zie dat ik mijn vraag in het P2 forum heb geplaatst waar ik natuurlijk soms naar keek.
Zouden de antwoorden in het P3 formum gelijkluidend zijn :-)
Heb nog niets op het oog.
Aanbod is relatief kostbaar, 13K voor meer dan 15 jaar oud en ruim 2 ton op de teller lijkt een beetje de ondergrens te zijn.
We zoeken verder

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 05.08.2024 - 13:35
door V480-S60
Dat prijsniveau komt mede door de "youngtimer" status.

En op zich maakt het niet uit waar je de vraag stelt over de "betrouwbaarheid" aangezien de algemene tendens wel is dat een P2 wat "betrouwbaarder" is.

Persoonlijk ben ik ook wat meer van de P2 met 2.5T en AWD maar als ik in het verleden eerder tegen een P3 (XC70) T6 was aangelopen dan tegen mijn huidige XC60 T6 dan was het zeker weten de P3 geworden.

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 05.08.2024 - 20:05
door Jiska
V480-S60 schreef: 05.08.2024 - 13:35 Dat prijsniveau komt mede door de "youngtimer" status.

En op zich maakt het niet uit waar je de vraag stelt over de "betrouwbaarheid" aangezien de algemene tendens wel is dat een P2 wat "betrouwbaarder" is.

Persoonlijk ben ik ook wat meer van de P2 met 2.5T en AWD maar als ik in het verleden eerder tegen een P3 (XC70) T6 was aangelopen dan tegen mijn huidige XC60 T6 dan was het zeker weten de P3 geworden.
Dat is nou precies de auto die ik heb! (2.5T AWD).
Geweldige auto. Zeker vanwege de rijeigenschappen!
Het brandstof verbruik valt reuze mee. 1 op 12/13 snelweg kilometers en 800km op een tank (wel rustig rijden😉)


En 13k is inderdaad veel geld. Het kan sowieso goedkoper (rond de 10k). Maar dan heb je wel echt kwaliteit!

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 05.08.2024 - 20:06
door Jiska
En ik spreek gewoon uit ervaring hoor. Ik heb beide types gehad en de v70 II is de beste!

Maar de XC90 V8 wint sowieso (niet kwa verbruik) dat is een beest! Zeker met wat aanpassingen😉

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 07.08.2024 - 22:34
door thuizt
Met 1op12/13 moet je wel heel rustig rijden, steden en dorpen mijden en niet na 1900 op de snelweg zijn :-)
Met veel binnenwegen kwam ik tot 1op10 op LPG. Dat zou een kleine 1 op 12 op benzine zijn geweest en dat was dan ook nog eens met een handbak.
P2 dus de beste maar P3 wel iets moderner / stiller / comfortabeler hoewel ik de stoelen van een V70 P3 minder vond dan die van mij toen ik daar een maandje in mocht rijden,

Nog geen keuze gemaakt, zoeken nog rustig verder.

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 07.08.2024 - 23:36
door Jiska
thuizt schreef: 07.08.2024 - 22:34 Met 1op12/13 moet je wel heel rustig rijden, steden en dorpen mijden en niet na 1900 op de snelweg zijn :-)
Met veel binnenwegen kwam ik tot 1op10 op LPG. Dat zou een kleine 1 op 12 op benzine zijn geweest en dat was dan ook nog eens met een handbak.
P2 dus de beste maar P3 wel iets moderner / stiller / comfortabeler hoewel ik de stoelen van een V70 P3 minder vond dan die van mij toen ik daar een maandje in mocht rijden,

Nog geen keuze gemaakt, zoeken nog rustig verder.
Daar heb je gelijk in! Nou denk ik dat ik met 120 kmh ongeveer 1 op 10 a 11 rij. Maar kwa brandstof verbruik is het verschil tussen 120 en 140 echt minimaal.

Geloof mij maar. Als je een P3 koopt krijg je daar spijt van. Ik heb die destijds ook gekocht en hij ziet er inderdaad mooi uit, maar de bouwkwaliteit is vele male slechter dan een P2. Alles is misschien wat moderner, maar zoveel minder degelijk. Toen de derde generatie uitkwam vond ik hem vele male mooier dan de tweede. Nu ik ze beide heb gehad is mijn conclusie dat ik de tweede toch mooier vindt. Degelijke en makkelijk bedienbare knoppen, heerlijke (sport) stoelen, luxe, goede xenon verlichting, etc etc.

Conclusie:

De P3 is moderner, maar de P2 kwa kwaliteit is vele male beter. Eigenlijk de laatste echte volvo. De echte kenner zal het daar niet over eens zijn en zal zeggen dat dat een 850 is, maar kwa kwaliteit is de echte laatste een v70/s60/xc70 2e generatie. Ik rij niet voor niks al meer dan tien jaar hetzelfde model met volle tevredenheid (buiten de onderhoudskosten. Als je dat niet wilt moet je geen volvo kopen. Het zijn goede auto's, maar daar hangt ook een prijskaartje aan)

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 07.08.2024 - 23:48
door Jiska
Deze bijvoorbeeld. Dik in de opties. Onder andere HU850, Premium sound, Navi, sportinleg, xenon
En de fijne 2.5t motor gekoppeld aan de spaceball 5 bak. De een wil een automaat, de ander niet.
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... youngtimer

Wil je echt gaan knallen en een zeldzaam model hebben, dan moet dit hem wezen.
Met de hogedruk turbo t5 motor met (jawel) 260PK! Echt een beest! Geartronic, hu850 met High Performance (ook goed, heb alle drie de systemen in mijn v70 gehad. Performance met 650 = matig, High performance met 850 = heel goed, Premium met 850 = geweldig)
, Xenon, navi, en noem het maar op.


https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... leder-youn

Genoeg keuze! Zijn er ook nog genoeg te vinden onder dit bedrag, maar heb even 2 mooie eruit geplukt :)

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 08:52
door Jers3n
TS zoekt toch een XC70?

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 08:59
door Jiska
Oh ja! Oeps😬

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 09:26
door volvo440special
Zo dan, men weet nog aardige prijzen te vragen voor zulke karren!

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 09:30
door Jiska
Dat klopt inderdaad! Zeker als de vorige eigenaar wat opties heeft aangevinkt. Ik had expres exemplaren uitgezocht met onder de 3 ton en dan wordt het wel heel duur. Maar hij is opzoek naar een xc70 en daar zijn ook een aantal scherp geprijsde te vinden

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 09:56
door Henry82
Die prijzen gaan x3 zodra je het labeltje Youngtimer er op kan hangen. Maar ja, mensen betalen het, dus waarom ook niet he...

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 08.08.2024 - 16:59
door Lupo Volvo
Kan Carlo Schmidt niet aan iets leuks komen? Youngtimer rijden met de kwaliteit en garantie van een nieuwe auto.

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 11.08.2024 - 11:38
door Dennis78
Ik weet niet hoeveel je hebt geïnvesteerd in jouw XC70, maar ik zit nu op het punt dat als het blok kapot gaat ik er een ander blok in laat leggen.
Als je een beetje zoekt moet je toch wel een blok kunnen vinden met een acceptabele km-stand en die erin (laten) bouwen.

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 28.08.2024 - 14:58
door thuizt
Dat was inderdaad de overweging. Blok vervangen of auto vervangen.
Ruim een half jaar geleden de kop laten reviseren, waarschijnlijk te verwachten na veel LPG kilometers. Ook zo'n operatie die riant boven de prijs indicatie uitkwam, want, sensortje hier, slangetje zus, onderdeeltje daar, nadien nog enkele malen teruggeweest voordat alles weer lekker liep. Toen begon de koelvloeistof lekkage.
Vermoed zelf, geheel ongefundeerd, dat de kop revisie en alle spanningen op het blok bij /na het monteren van denieuwe kop gezorgd hebben voor de scheur in het blok. Kwam ergens een vergelijkbare sitatie tegen. Kop vervangen en kort daarna onderblok gescheurd.
Behalve de motor zijn er dan meer punten. De visco blijft kwetsbaar, de katalysator was niet meer optimaal en is niet meer te verkrijgen, de schokbrekers moesten nu echt vernieuwd, een automaat zou toch wel heel fijn zijn, etc.

Dus andere auto.

Uiteindelijk een V70 P3 2,5T geworden
De XC70 is alleen met de 6-cylinder leverbaar en natuurlijk Volvo onverwoestbaar maar als de READ het begeeft.

Nu wachten voor de LPG inbouw en vaker klepspeling controleren

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 29.08.2024 - 17:42
door Dennis78
Zou er ten alle tijde, misschien hoeft het niet, een klepsmeersysteem in laten bouwen die op iedere inlaatkanaal zit gemonteerd.
Ik had er 1 van flashlube erop zitten, scheelt je ook weer kleppenstellen.

2e of 3e generatie ?

Geplaatst: 29.08.2024 - 18:41
door thuizt
Dat zat er in maar heeft me toch niet behoed voor de koprevisie.
Gezien de beperkte extra kosten is dat bovendien een vanzelfsprekendheid.
Ondanks Flashlube nu heel strak toezien op kleppen stellen.
Controleren schijnt relatief eenvoudig te zijn in tegenstelling tot het stellen. Zou dat dan eigenlijk zelf wel willen kunnen.,

@Jiska, gaan zijn of de spijt gaat komen, vind nog steeds de XC70 p2 een van de mooiste Volvo's alhoewel een P1800 .......