2.3 T5 start warm moeilijk

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
T5-Rijder
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04.08.2024 - 16:29

Beste forumleden,

ik heb een tijdje geleden een s60 2.3 t5 uit 2001 gekocht.
De eigenaar zei dat er technisch bijna niks mee aan de hand was, behalve dat wanneer de motor goed warm is, de motor erg lang doet om te starten en dat je het beste de sleutel na de eerste poging terug kan draaien en weer moet starten, dan start de motor wel snel.

De auto is volgens hem met VIDA uitgelezen en het zou gaan om de koelvloeistof temperatuur sensor.
Het 2001 model heeft nog het oude model thermostaathuis met kabelsensor. Ik heb er een van fispa (als ik het goed zeg) besteld en deze gemonteerd. Was een leuke klus! Thermostaathuis barstte in twee toen ik bouten los wilde maken. Mocht gelijk op zoek naar een vervanging en dit was geen eitje aangezien de dealer en webshops ze niet meer hebben.

Awel. Auto gestart, temperatuurmeter op het dashboard doet het niet. Accu gereset, sensor werkt uitstekend, echter heb ik nog steeds het probleem dat hij warm niet in 1 keer wil starten!

Ik vermoedde toen de brandstofdruk.
Wanneer ik de sleutel naar contact draai hoor ik de pomp ook helemaal niet. Het interessante is dat als ik de motor heet uitzet, en dan gelijk weer start, de motor wel probleemloos start. Echter wacht ik ongeveer 30 seconden, dan start hij weer pas na 6 seconden ratelen of ik moet de sleutel terugdraaien en weer starten.
De dealer zegt dat een verstopte brandstoffilter er niet voor kan zorgen dat de motor altijd hetzelfde patroon heeft van koud gelijk starten, warm pas na twee keer starten. Defecte brandstofpomp vermoedt de dealer ook niet. Die zouden eigenlijk nooit kapot gaan en ik zou dan problemen met vermogen tijdens het rijden moeten ervaren. Deze heb ik niet.

Ik vermoed nu een brandstof relais, maar ik zie dat deze niet in de fuse box onder de motorkap zit. Weet iemand waar deze zit? Of wordt alles door een aparte brandstofpomp module geregeld?

In het ergste geval vermoed ik ook een lekke injector, zou dit kunnen? Ik ruik na de moeilijke start wel wat benzine rondom de auto.

Of is het iets totaal anders? Ik hoor het graag!
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”