4 Sneeuwkettingen op XC70 ??
-
- 1st Gear member
Op mijn 940 had ik op steile stukken in de wintersport 4 sneeuwkettingen.(voor voor remmen/sturen en achter voor de aandrijving, ging perfect) Heb net een XC70-D5-Automaat gekocht (Wat een heerlijke bak) en in het instructieboekje staat expliciet dat er alleen sneeuwkettingen op de voorwielen mogen (prima daar zit de besturing en aandrijving). Dus de berg op tijgeren zal moeiteloos gaan, maar nu zie ik me al naar beneden rijden en in de remmen moeten en voel de achterkant al wegbreken. Is er iemand die weet waarom er achter niet ook sneeuwkettingen op mogen?
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mijn collega reed met mijn XC70 zónder kettingen de bergen door.
Daar waar andere auto's zonder kettingen niet bij het hotel weg kwamen.
Geen antwoord op je vraag en misschien toch weer wel
Daar waar andere auto's zonder kettingen niet bij het hotel weg kwamen.
Geen antwoord op je vraag en misschien toch weer wel

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V50 Edition Sport
- 2nd Gear member
Nou dat wil ook wel eens weten. Ik kan me voorstellen dat t een dure hobby is voor en achter.
V50 Edition Sport II Barentz Blue OffBlack-Quartz/Beige DalaTTec
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
sneeuwkettingen worden alleen op de voorwielen gebruikt volgens het instructieboekje
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Zeer juist, maar waarom?? Als je een paar millimeter verschil in bandenslijtage hebt tussen voor/achter of links/rechts schijnt het al niet goed te zijn voor de AWD koppelingen en sneeuwkettingen wel? En als je naar beneden rijdt sta je zo achterstevoren.bart simpson schreef:sneeuwkettingen worden alleen op de voorwielen gebruikt volgens het instructieboekje
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Je rijdt met die kettingen in zachtere sneeuw dus zal het diameter/omtrekverschil wel meevallen en je rijdt niet erg hard (vermoed ik ;o)
Vind de stelling dat je met een 940 minder snel achterstevoren zou komen staan als met een V70 erg ongeloofwaardig.
Vind de stelling dat je met een 940 minder snel achterstevoren zou komen staan als met een V70 erg ongeloofwaardig.
-
- 1st Gear member
Nou, de 940 had 4 sneeuwkettingen en de V70 geen op de achterwielen en draaide 180 graden bij het remmen omdat de "grip"op de achterwielen "non exsisting" was. Zo wordt ook altijd aangeraden om de beste banden op de achterwielen te zetten (zie instructieboekje) ondaks dat je voorwielandrijving hebt!bart simpson schreef:Je rijdt met die kettingen in zachtere sneeuw dus zal het diameter/omtrekverschil wel meevallen en je rijdt niet erg hard (vermoed ik ;o)
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Toch zie je zelden mensen met 4 kettingen rijden.... (heb het zelf de laatste keer uitstekend zonder gered, had er wel 2 bij me)pollmax schreef:Nou, de 940 had 4 sneeuwkettingen en de V70 geen op de achterwielen en draaide 180 graden bij het remmen omdat de "grip"op de achterwielen "non exsisting" was. Zo wordt ook altijd aangeraden om de beste banden op de achterwielen te zetten (zie instructieboekje) ondaks dat je voorwielandrijving hebt!bart simpson schreef:Je rijdt met die kettingen in zachtere sneeuw dus zal het diameter/omtrekverschil wel meevallen en je rijdt niet erg hard (vermoed ik ;o)
-
- 1st Gear member
(quote)Toch zie je zelden mensen met 4 kettingen rijden....
Behalve de echte professionals, zoals sneeuwschuivers en bussen. Je kan wel een auto volbouwen met airbags, maar als je moet vertrouwen op een paar vierkante centimeters rubber op sneeuw of onvermoed ijs op en steile helling??? Je hebt gelijk dat de omtrek niet veel uitmaakt in zachte sneeuw.
Maar de vraag blijft, waarom zo expliciet: alleen op de voorwielen?? als je AWD hebt.
Behalve de echte professionals, zoals sneeuwschuivers en bussen. Je kan wel een auto volbouwen met airbags, maar als je moet vertrouwen op een paar vierkante centimeters rubber op sneeuw of onvermoed ijs op en steile helling??? Je hebt gelijk dat de omtrek niet veel uitmaakt in zachte sneeuw.
Maar de vraag blijft, waarom zo expliciet: alleen op de voorwielen?? als je AWD hebt.
- 2.4TXC70
- 2nd Gear member
@Pollmax: Ben ook zeer benieuwd naar de uitkomst hiervan. Wij reden vroeger op steile stukken ook altijd met 4 sneeuwkettingen op de 740. Nu de XC70 voor ons komt ook benieuwd waarom je ze alleen voor mag hebben...
-
- 1st Gear member
Heb de vraag ook maar bij Volvo Nederland gepost. Dat antwoord laat meestal een week op zich wachten, maar toch. Zal het antwoord in deze "thread"posten.
Mijn familie woont in Zwitserland dus kom ik er nogal vaak en er zijn veel "sappige" verhalen van dure Allroads/AWD/4-wheeldrives die niet zo fortuinlijk waren in moeilijke omstandigheden, vertrouwend op sneeuwbanden en hun 4-wheel drive.
Omhoog gaat meestal prima, maar naar beneden is er alleen nog maar de eerdergenoemde paar vierkante centimeter rubber die de anderhalve ton moet tegenhouden en daar vertrouw ik zelf maar niet op.
Mijn familie woont in Zwitserland dus kom ik er nogal vaak en er zijn veel "sappige" verhalen van dure Allroads/AWD/4-wheeldrives die niet zo fortuinlijk waren in moeilijke omstandigheden, vertrouwend op sneeuwbanden en hun 4-wheel drive.
Omhoog gaat meestal prima, maar naar beneden is er alleen nog maar de eerdergenoemde paar vierkante centimeter rubber die de anderhalve ton moet tegenhouden en daar vertrouw ik zelf maar niet op.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Omdat normaliter alleen de voorwielen aangedreven zijn, pas als die spinnen volgen de achterwielen, 4 kettingen hebben imho alleen zin bij permanent 4wielaangedreven voertuigen.pollmax schreef:(quote)Toch zie je zelden mensen met 4 kettingen rijden....
Volgens mij wordt bergaf bedoeld inplaats van spinnend berg op. Berg op trek je hem wel recht.bart simpson schreef:Omdat normaliter alleen de voorwielen aangedreven zijn, pas als die spinnen volgen de achterwielen, 4 kettingen hebben imho alleen zin bij permanent 4wielaangedreven voertuigen.pollmax schreef:(quote)Toch zie je zelden mensen met 4 kettingen rijden....
Men is (terecht) bang dat de achterzijde (bij remmen) de voorzijde voorbij komt. Dit geldt natuurlijk ook voor niet AWD's.
Ik ben ook wel benieuwd of er een technische reden is om geen sneeuwkettingen achter te gebruiken op (niet permanente) AWD's.
- V50 Edition Sport
- 2nd Gear member
@ Bart
Wij hebben ook nog een Subaru Outback met All wheeldrive en daar staat ook in het instructie boekje ALLEEN op de voorwielen.
Maar wat daar de achterliggende redenen van zijn is dus nog steeds een groot raadsel.
Groetjes Theo
Wij hebben ook nog een Subaru Outback met All wheeldrive en daar staat ook in het instructie boekje ALLEEN op de voorwielen.
Maar wat daar de achterliggende redenen van zijn is dus nog steeds een groot raadsel.
Groetjes Theo
V50 Edition Sport II Barentz Blue OffBlack-Quartz/Beige DalaTTec
-
- 2nd Gear member
Omdat 95% van je remvermogen op je voorwielen zit. Achter is alleen maar bij remmen en dat kan zonder problemen zonder kettingen. Dit geldt nog meer als je een berg afrijdt. Dan is de remkracht op je achterwielen ontzettend laag
Je kan er kettingen erbij opleggen, maar ik kan me voorstellen dat het nut hiervan nihil is of zelfs negatief is.
Als iemand met een AWD op een bergpas achterstevoren staat zegt dat meer over de bestuurder dan over de auto. AWD is niet heilig, maar het werkt wel 200% beter dan een 2wd in sneeuw.
Je kan er kettingen erbij opleggen, maar ik kan me voorstellen dat het nut hiervan nihil is of zelfs negatief is.
Als iemand met een AWD op een bergpas achterstevoren staat zegt dat meer over de bestuurder dan over de auto. AWD is niet heilig, maar het werkt wel 200% beter dan een 2wd in sneeuw.
Ja, 20 jaar geleden! Ook niet! Het is geen motorfiets!Laptom schreef: Omdat 95% van je remvermogen op je voorwielen zit. Achter is alleen maar bij remmen en dat kan zonder problemen zonder kettingen.

Tegenwoordig hebben we rem-assistant, ABS en nog meer systemen die het uiterste halen uit je (achter) remmen.
Achter zou dus niet mogen blokkeren en dus niet slippen. Maar toch.
Maar feitelijk in sneeuw wil dit toch gebeuren, zeker bij lagere snelheden.
Heb je daar tabellen voor?Laptom schreef:Dit geldt nog meer als je een berg afrijdt. Dan is de remkracht op je achterwielen ontzettend laag
Dus de auto registeert, volgens jou, dat je helling af rijdt?
Dan heb je toch juist MEER remkracht nodig, cq verdeling van remkracht?
Daar ken ik ook andere verhalen van. Is niet altijd zo gemakkelijk te benoemen.Laptom schreef:Als iemand met een AWD op een bergpas achterstevoren staat zegt dat meer over de bestuurder dan over de auto. AWD is niet heilig, maar het werkt wel 200% beter dan een 2wd in sneeuw.
Geen sneeuwkettingen op achterwielen AWD moet haast iets met de tussenbak/koppeling hebben te maken.
Maar een technisch onderbouwing?
-
- 1st Gear member
Vaak is denkend in extremen misschien de beste manier om de discussie duidelijk te maken en niet te verzanden in: Gewoon goed sturen; Voorzichtig de berg af;voor zit 95% van de remmen;je kan best zonder kettingen;die heb ik nog nooit nodig gehad; enz, want dat is natuurlijk ook allemaal waar. maar:
Je rijdt met je AWD of niet-AWD met 2 sneeuwkettingen (voor) op een 10% helling naar beneden in de sneeuw. De weg is door overstekend bevroren lekwater op een plek (vaak in bochten) gedeeltelijk be-ijst, niet te zien vanwege de sneeuw. Je remt een beetje en hup je achterwielen komen je voorbij en dan hoef je nog niet eens te remmen want het draaimoment is er al vanwege de bocht en de helling!
( Die hollandse V70 lag daar zo'n 10m. (in de berm)in het ravijn tegengehouden door een boom anders was er nog een meter of 50 bijgekomen!) En dat deed ie niet express. Zo ook niet mijn zus met Vitara 4WD in low gear en sneeuwbanden(en die woont in Zwitserland op 1700m. hoogte en heeft jaren ervaring), alleen die stond achterstevoren nog wel op de weg
En als er dan toch Crus-Cuntry op mijn auto staat wil ik dat niet meemaken.
Dus blijft de vraag, wat is de technische onderbouwing voor het niet mogen voeren van ook sneeuwkettingen (achter) op de XC70???
Je rijdt met je AWD of niet-AWD met 2 sneeuwkettingen (voor) op een 10% helling naar beneden in de sneeuw. De weg is door overstekend bevroren lekwater op een plek (vaak in bochten) gedeeltelijk be-ijst, niet te zien vanwege de sneeuw. Je remt een beetje en hup je achterwielen komen je voorbij en dan hoef je nog niet eens te remmen want het draaimoment is er al vanwege de bocht en de helling!
( Die hollandse V70 lag daar zo'n 10m. (in de berm)in het ravijn tegengehouden door een boom anders was er nog een meter of 50 bijgekomen!) En dat deed ie niet express. Zo ook niet mijn zus met Vitara 4WD in low gear en sneeuwbanden(en die woont in Zwitserland op 1700m. hoogte en heeft jaren ervaring), alleen die stond achterstevoren nog wel op de weg
En als er dan toch Crus-Cuntry op mijn auto staat wil ik dat niet meemaken.
Dus blijft de vraag, wat is de technische onderbouwing voor het niet mogen voeren van ook sneeuwkettingen (achter) op de XC70???