Pagina 1 van 1
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 07.08.2024 - 15:23
door Quadrantz
Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.
Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel

).
Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.
Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?
Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.
Thanks

Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 07.08.2024 - 15:29
door Hans oet Twent
Quadrantz schreef: ↑07.08.2024 - 15:23
Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.
Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel

).
Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.
Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?
Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.
Thanks
Wegenbelasting is voor de meesten die hoger dan 50 uitstoot hebben is al volle mep.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 07.08.2024 - 16:00
door Quadrantz
Hans oet Twent schreef: ↑07.08.2024 - 15:29
Quadrantz schreef: ↑07.08.2024 - 15:23
Zoals het onderwerp aangeeft twijfel ik tussen de T5 en T6. Momenteel rijd ik een D3 (2011) en wil nog max een jaartje doorrijden.
Verwachting is dat volgend jaar de T6(/T8) wat goedkoper gaan worden ivm de hogere wegenbelasting (wat voor mij geen issue is met m'n diesel

).
Stukje elektrisch rijden kan handig zijn voor korte afstanden alhoewel ik dit ook niet heel vaak doe (gebruiken dan vooral de kleinere auto of nog beter de fiets). Wellicht handig voor de voetbal ritjes in de omgeving.
Vragen:
- Is de T6 een stuk duurder qua onderhoud?
- Wat is het rijbereik nog van een T6 uit 2018 met zeg 150.000km op de teller?
Op dit moment wel veel meer T5 aanbod maar ik vind het ook prima om in DLD er 1 op te halen.
Thanks
Wegenbelasting is voor de meesten die hoger dan 50 uitstoot hebben is al volle mep.
Ahh ok dat wist ik niet

. Dan zal het toch eerder een T5 gaan worden ivm meer aanbod.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 07.08.2024 - 19:29
door OGA244
T6 van 2020 is toch nog geen plug in? Vanaf 2020 volgens mij pas.
T8 was er wel
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 07.08.2024 - 21:19
door RZA
Ik heb een T5 (FWD) met Polestar kuurtje en bevalt erg goed; lekker veel koppel en voelt zeker niet langzaam aan. Verbruik 1 op 11 gemiddeld, zeker niet de meest zuinige wagen. T5 AWD zal iets meer kosten met zich meebrengen voor onderhoud door de vierwielaandrijving.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 08.08.2024 - 08:20
door Kick
T5 hier; zou nooit meer een andere willen hebben

Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 08.08.2024 - 08:46
door Quadrantz
Thanks voor de reacties!
T8 is overkill voor wat ik nodig heb. Ga ook het liefst voor 1 zonder trekhaak.
T5 is dan idd de beste optie en ook het liefst FWD, AWD zal ik ook niet gebruiken (alleen handig met wintersport wellicht maar dat is ook niet elk jaar).
Kan ik m'n zoekgebied weer wat verkleinen, thanks!

Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 08.08.2024 - 12:46
door Kick
Hier staat er eentje:
https://www.autobedrijfwassenaar.nl/occ ... uU1OJkpVoA
Komen ook onze laatste twee Volvo's vandaan.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 08.08.2024 - 21:12
door Washy
OGA244 schreef: ↑07.08.2024 - 19:29
T6 van 2020 is toch nog geen plug in? Vanaf 2020 volgens mij pas.
T8 was er wel
Jawel, mijn 2020 T6 kan aan de stekker.
Bereik geeft aan, met dit weer, 43km. Dit is in realiteit 30/32 km gok ik.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 09.08.2024 - 07:55
door OGA244
My 2017 tot my 2020 was er geen T6 plug in, my21 kwam deze pas, deze was wel beschikbaar eind 2020 maar hoorde niet tot de gevraagde modelreeks 2017/2020.
Ikzelf vind een plug in met zo'n beperkte actieradius trouwens zonde van de meerprijs, zeker met de veranderende mrb, zou een T5 FWD nemen
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 28.08.2024 - 14:14
door Rene68
Nou, het gaat niet alleen om de actieradius in de pure mode natuurlijk. Voorbeeld; in Frankrijk geen enkele keer opgeladen maar een gemiddeld verbruik van 1:15 terwijl daar echt goede klimmetjes met 8% dagelijks werden gereden. En als de batterij leeg is kun je nog steeds AWD gebruiken (handig op de camping om de klapkar van de buurman van de camping naar boven te tijden). Als de batterij vol is rij ik ongeveer 47km elektrisch. Met dagelijks gebruik rij ik over de laatste 50000km gemiddeld 1:30 en dan zet ik hem ook nog weleens in de power stand. De benzine motor heeft dezelfde aantal PK's maar icm met de eletro motor dus een systeemvermogen van 350pk en een heerlijk koppel (T5 350 Nm en de T6 659 Nm).
Wat het onderhoud betreft kan ik niet veel zeggen. Heb de auto nu 2.5 jaar maar geen vreemde dingen gehad in de aandrijflijn.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 28.08.2024 - 15:15
door Gouwe
Ik zou als ik TS was eens gaan rijden met beide modellen en op basis daarvan kijken wat (beter) bevalt. Uiteraard speelt je eisen en wensen pakket ook mee: wat wil je met de auto kunnen doen.
Je vraag over het rijbereik snap ik, maar is niet helemaal relevant in jou situatie. Meeste mensen rijden met een PIH/TE in hybrid mode. Dan rijdt je eerst de accu leeg en daarna verder op benzine. Ik schakel zelf: Pure (elektrisch) als dat het meet efficiënt is en Hold (op benzine) idem.
Naast het extra comfort van de elektrisch aandrijving moet je wat kosten betreft rekening houden met het risico op extra reparaties. Denk aan ERAD en OBC. Mijn accu is 8,5 jaren oud, heeft 300K gelopen en levert nog ca. 80% van de oorspronkelijke waarden.
Ik verbruik 1:18 gemiddeld. T8 kan overkill zijn, maar is m.i. geen argument. Je hoeft het potentieel niet te gebruiken. Kijk ook naar wat het extra oplevert. Met een PIH/TE kun je hele mooie verbruikswaarden bereiken, met een T5 stopt het gewoon bij 1:11 a 12.
Had ik met een benzine motor gereden dan was mijn verbruik 1:11 geweest. Kortom op brandstof heb ik bijna 40% bespaard. In euro's kom je dan in mijn geval over 130K op een bedrag van 9.000 euro aan besparing op benzine (uitgaande van een gemiddelde literprijs van 2 euro). Voor dat geld kun je ook best wat extra reparaties lijden...... Met een PIH/TE hoef je minder te remmen, je remschijven en blokken kunnen dus veel langer meegaan (bij mij achter 270K) en ok dat scheelt kosten in onderhoud.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 28.08.2024 - 16:56
door Rene68
Bovendien is de meerprijs van een T6 tov een T5 iets van €1000 op de nieuwprijs.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 28.08.2024 - 17:17
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: ↑28.08.2024 - 15:15
Ik zou als ik TS was eens gaan rijden met beide modellen en op basis daarvan kijken wat (beter) bevalt. Uiteraard speelt je eisen en wensen pakket ook mee: wat wil je met de auto kunnen doen.
Je vraag over het rijbereik snap ik, maar is niet helemaal relevant in jou situatie. Meeste mensen rijden met een PIH/TE in hybrid mode. Dan rijdt je eerst de accu leeg en daarna verder op benzine. Ik schakel zelf: Pure (elektrisch) als dat het meet efficiënt is en Hold (op benzine) idem.
Naast het extra comfort van de elektrisch aandrijving moet je wat kosten betreft rekening houden met het risico op extra reparaties. Denk aan ERAD en OBC. Mijn accu is 8,5 jaren oud, heeft 300K gelopen en levert nog ca. 80% van de oorspronkelijke waarden.
Ik verbruik 1:18 gemiddeld. T8 kan overkill zijn, maar is m.i. geen argument. Je hoeft het potentieel niet te gebruiken. Kijk ook naar wat het extra oplevert. Met een PIH/TE kun je hele mooie verbruikswaarden bereiken, met een T5 stopt het gewoon bij 1:11 a 12.
Had ik met een benzine motor gereden dan was mijn verbruik 1:11 geweest. Kortom op brandstof heb ik bijna 40% bespaard. In euro's kom je dan in mijn geval over 130K op een bedrag van 9.000 euro aan besparing op benzine (uitgaande van een gemiddelde literprijs van 2 euro). Voor dat geld kun je ook best wat extra reparaties lijden...... Met een PIH/TE hoef je minder te remmen, je remschijven en blokken kunnen dus veel langer meegaan (bij mij achter 270K) en ok dat scheelt kosten in onderhoud.
Ik ga het spoedig beleven. De overkill snap ik wel, maar voor ons als caravanners is het hoge eigen gewicht een absolute meerwaarde. Dat is overigens ook een kul argument als je in NL 1x per jaar alleen naar de Veluwe stuurt en weer terug op huus an. In die categorie val ik in ieder geval niet.
Twijfel tussen XC60 T5 en T6 (BJ 2017 - 2020
Geplaatst: 31.08.2024 - 19:32
door V480-S60
TS heeft inmiddels een T5 aangeschaft.
Topic op verzoek gesloten.