Pagina 1 van 2
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 09.08.2024 - 09:45
door T8Kabouter
Hoi, Zijn bij af-fabriek levering van een trekhaak ook pin 10 en 11 aangesloten? Ik wil een XC60 T8 van 2019 of nieuwer aanschaffen en daarachter de caravan koppelen. Ik vind het fijn dat mijn biertje na aankomst op plaats van bestemming nog heerlijk koel is.
Met andere woorden: krijgt de pinnen aangesloten die zorgen voor stroom en massa voor de koelkast van de caravan?
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 09.08.2024 - 10:02
door Urbexpeditie
Jazeker. Pin 10 is contact geschakeld 12 Volt
Pin 11 massa.
Beiden zijn ook 2.5 m² uitgevoerd. Dus geschikt voor de koelkast.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 09.08.2024 - 10:05
door T8Kabouter
Wat goed! Thanks! Er zijn verschillende merken die om bijzondere redenen deze pinnen niet af-fabriek aansluiten. Dan moet je dat tegen meerkosten door de dealer laten doen. Dus Volvo doet niet zo flauw en regelt het meteen. Top!
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 10.08.2024 - 14:19
door V480-S60
Maar nog beter is om je koelkast tijdens de reis op gas te laten draaien.
Overigens is het alleen "juist" aangesloten als de trekhaak door de dealer is aangebracht. Een trekhaakcentrum wil het wel eens "vergeten" zijn.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 10.08.2024 - 16:24
door Urbexpeditie
V480-S60 schreef: ↑10.08.2024 - 14:19
Maar nog beter is om je koelkast tijdens de reis op gas te laten draaien.
Deed ik ook altijd. Was een stuk prettiger. Maar is in Scandinavië verboden. Net als in heel veel andere landen.
En, vooral niet vergeten om de gasfles dicht te draaien voordat je een tankstation aandoet...
T8Kabouter schreef: ↑09.08.2024 - 10:05
Dus Volvo doet niet zo flauw en regelt het meteen. Top!
Is een standaard kabelboompje welk ze aansluiten wanneer een trekhaak gemonteerd wordt. Dan zit 10 en 11 ook op aangesloten.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 10.08.2024 - 23:30
door T8Kabouter
Dank voor de aanvullende tips. Ik zal bij de aanschaf van een auto met trekhaak (laten) controleren of het een originele trekhaak is en of de pinnen zijn aangesloten.
Ik word niet zo enthousiast van het idee om te rijden met een actief gassysteem. Het is niet voor niets verboden in verschillende landen en bij een tankstation. Dus liever via stroom.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 12.08.2024 - 13:23
door marsman
Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 12.08.2024 - 22:11
door T8Kabouter
Dat klinkt goed, Marsman. Dat is precies wat ik wil.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 09:53
door wikky
marsman schreef: ↑12.08.2024 - 13:23
Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 10:35
door mees
2 kwartier misschien.
Geen 2 uur.
Maar moderne caravan-koelkasten kunnen niet op caravan-accu 'werken'. Gebruikt alleen die accu voor de koelkastdisplay-stakeltechniek etc.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 10:45
door woobke
wikky schreef: ↑13.08.2024 - 09:53
marsman schreef: ↑12.08.2024 - 13:23
Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.
Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 11:13
door marsman
Ik heb al jaren de gewoonte om de stroomkabel los te halen als we wat gaan eten of drinken. Ik weet echter niet zeker of de koelkast stroom blijft vragen als je de auto uitzet en de kabel laat zitten. De verlichting van onze caravan doet het ook niet als ik de auto uitzet (en de kabel nog aangesloten zit). Kan zo maar zijn dat de koelkast ook uitgeschakeld wordt als je de auto uitzet. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en maak altijd de stroomkabel los.
Lees ook dit eens op het Caravanforum:
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=51138
Hier lees ik dat de koelkast in principe geen stroom vraagt als de motor niet draait. Maar ik lees ook tegenstrijdige berichten en ook de grotere koelkasten werken blijkbaar weer minder op 12V dan de kleine koelkast die wij nu hebben.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 12:15
door wikky
woobke schreef: ↑13.08.2024 - 10:45
wikky schreef: ↑13.08.2024 - 09:53
marsman schreef: ↑12.08.2024 - 13:23
Ik heb een 2019 T8 met originele trekhaak die je kunt wegklappen via de knop in de achterbak. Onderweg staat onze koelkast op 12V en het bier is altijd heerlijk koel op plaats van bestemming. Ik heb het nog nooit met gas geprobeerd, ook niet op de camping. Ook als we overdag met warm weer rijden is de koeling op 12V super. Ik heb wel eens begrepen dat de rijwind zorgt dat de absoptiekoelkasten die de meeste caravans hebben prima op 12V koelen. Dit omdat ze hun warmte dan goed kwijt kunnen.
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.
Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
Tijdelijk afschakelen is nou juist een prima oplossing i.m.o.! Ik zou daar prima mee uit de voeten kunnen.
Dat half uurtje pauze onderweg zonder koeling gaat echt niet ten koste van je koelkast temperatuur, die kan daar wel tegen, alleen bij een hele dag zonder koeling in de hitte rijden wil de inhoud redelijk opwarmen.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 16:25
door woobke
wikky schreef: ↑13.08.2024 - 12:15
woobke schreef: ↑13.08.2024 - 10:45
wikky schreef: ↑13.08.2024 - 09:53
Weet je misschien ook hoelang je onderweg kunt stoppen zonder dat de koelkast de accu (te) leeg trekt? Hebben dat lang geleden (en geen volvo) zelf wel eens aan de hand gehad, sindsdien eigenlijk nooit meer de koelkast onderweg aan gehad.
Interessante vraag, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe onze XC60 met originele trekhaak dit regelt. Probleem zit ook deels in onze Fendt caravan. Die heeft de continu plus en geschakelde plus nodig om de koelkast te laten werken.
Ik vermoed dat de continue plus daadwerkelijk continue is tot de accu bescherming intreed., dan zal de Volvo deze uitzetten om de accu te beschermen.
De geschakelde plus gaat de ene keer meteen met het afsluiten van de auto af, de andere keer blijft die nog minuten lang aan. Hoe dit precies werkt is me niet duidelijk.
Omdat onze koelkast de geschakelde plus gebruikt voor de stuur elektronica en de continue plus gebruikt voor het daadwerkelijke koelen schakelt de koelkast dus uit als we gaan tanken of een pauze nemen. Niet wenselijk dus ik heb een relais geplaatst in de caravan welke schakelt tussen de geschakelde plus en de caravan huishoud accu.
Tijdelijk afschakelen is nou juist een prima oplossing i.m.o.! Ik zou daar prima mee uit de voeten kunnen.
Dat half uurtje pauze onderweg zonder koeling gaat echt niet ten koste van je koelkast temperatuur, die kan daar wel tegen, alleen bij een hele dag zonder koeling in de hitte rijden wil de inhoud redelijk opwarmen.
Ik vind zelfs een half uurtje niet wenselijk als je het over levensmiddelen hebt, bij een buitentemperatuur van 30 graden. Dat trekt die koelkast echt niet meer recht de rest van de rit. Daarbij sta je met kinderen vaker langer dan een half uurtje stil.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 16:34
door mees
En daarom: op gas tijdens pauzes.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 16:50
door woobke
mees schreef: ↑13.08.2024 - 16:34
En daarom: op gas tijdens pauzes.
En daar zat mijn probleem. De huidige generatie Dometic koelkasten hebben voor het gasdeel ook 12v nodig.. om dat mooie schermpje en de elektronica aan te sturen...
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 16:59
door marsman
Haha, bij ons gaat al jaren hooguit een paar biertjes en een flesje wijn mee in de koelkast. Soms een pakje boter en wat kaas of zo. Die bederven niet als de koelkast een uurtje uit is. De rest kopen we op locatie.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 13.08.2024 - 17:00
door mees
@woobke
De onze van 13 jaar geleden ook, al.
Dus daarom een boord-accu (af fabriek).
Die accu wordt tijdens het rijden geladen door pool 9.
Pool 10 koelt de koelkast tijdens het rijden. Ook echt koud in erg hete gebieden.
Beiden geschakeld.
Heeft Volvo goed geregeld met hun (moderne) trekhaak en bijhorende TRM, software en TSA (aanhangwagenstabilisering).
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 14.08.2024 - 17:15
door HansV60
Wij hebben een Volvo XC40 en een Fendt caravan uit 2018. Als wij een dag naar het zuiden hadden gereden was de koelkast niet echt koud meer, terwijl we hem thuis goed gekoeld hadden. Thuis hebben we alles doorgemeten eerst met een lampje, lekker simpel. Alles zou moeten werken en daarna met een multimeter zou ook goed moeten zijn. Daarna naar Broekhuis Harderwijk, ook alles goed volgens hun.
Onder de auto zit een wegklapbare trekhaak af fabriek, daar kan je niets aan wijzigen is geheel gegoten. Waar we achter zijn gekomen is dat de interne bedrading die rechts achter zit, waar ook een elektronische kast zit, de bedrading niet dik genoeg is. Om het kort te houden. We zijn in Zeewolde naar trekhaak.nl gegaan, die natuurlijk ook alles ging doormeten. Zij hebben toen een uitbreidingsset (SP133ZZ hier zit ook een relais bij.) geplaatst tussen de draad van pin 10 van de trekhaak direct naar de startaccu die bij mij onder in de kofferbak zit.
Verleden week een nieuwe Fendt caravan 515 SGE Bianco Active er achter gehad en bij de dealer de koelkast aangezet ( ruim 1 uur gereden). Bij thuiskomst werkte de koelkast goed. Conclusie de interne bedrading in de auto is gewoon te dun. Een vriend van ons had hetzelfde probleem met zijn Citroën en zijn Fendt, ook bij hem was de bedrading de boosdoener.
Trekhaak XC60: zijn pin 10 en 11 aangesloten?
Geplaatst: 14.08.2024 - 17:18
door HansV60
De nieuwe Fendt.