Pagina 1 van 2

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 12.08.2024 - 21:16
door Derk van d
Hallo allemaal,
Ik heb twee weken geleden een xc90 inscription twin engine gekocht 12-2016
Ben op vakantie in oostenrijk en kwam erachter dat de motorrem niet echt effectief is.
Was op de grossglockner vandaag,
Met mijn vorige auto kon ik tiptronic toepassen en zelf schakelen met de automaat
Met deze volvo heb ik hem tijdens de daling in stand B gezet maar moest telkens bijremmen om de auto in bedwang te houden,
Gevolg was dat de remmen behoorlijk begonnen te piepen….
Is er iemand die weet of ik iets vergeet of verkeerd doet?
Hoor graag!
Mvgr Derk

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 12.08.2024 - 22:11
door Emmevi
Kun je niet handmatig terugschakelen dmv een M stand?
En als je moet bijremmen: ik rem liever 1x flink en dan een poos niet, ipv de hele tijd een beetje bijremmen met slepende rem wat je ook veel ziet (en ruikt).

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 08:55
door Derk van d
Hallo,
Handmatig gaat helaas niet zover ik weet😳

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 10:28
door Ben
Ik heb de handleiding voor jouw auto er even bijgezocht en zie daar dat je een stand B hebt op de automaatbak.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5132df5d03
Omdat ik niet weet wat die stand B inhoudt heb ik even verder gezocht en vind ik:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51044772c8
Wellicht is dat het antwoord op je vraag

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 11:52
door Rudyvg
Volgens mij klopt de instructie die Ben geeft. Automaat in B en dan kan je schakelen door de pook naar links of rechts te bewegen. Werkt bij mij iig wel.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 12:09
door Gouwe
De B-stand is geen motorrem even voor de duidelijkheid van de vraagsteller. Zie instructie van Ben hoe je op de motor kunt afremmen door handmatig een lagere versnelling te kiezen. Alternatief gebruik je de power stand, want dan rijdt hij ook (langer) in een lagere versnelling.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 22:26
door Derk van d
Rudyvg schreef: 13.08.2024 - 11:52 Volgens mij klopt de instructie die Ben geeft. Automaat in B en dan kan je schakelen door de pook naar links of rechts te bewegen. Werkt bij mij iig wel.
dit kan bij mij helaas niet?

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 22:30
door Derk van d
Ben schreef: 13.08.2024 - 10:28 Ik heb de handleiding voor jouw auto er even bijgezocht en zie daar dat je een stand B hebt op de automaatbak.
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 5132df5d03
Omdat ik niet weet wat die stand B inhoudt heb ik even verder gezocht en vind ik:
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 51044772c8
Wellicht is dat het antwoord op je vraag
ik had deze optie met mijn vorige auto wel, maar met deze auto helaas niet… de pook kan ik niet naar links of rechts bewegen..

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 22:32
door Derk van d
Als ik de pook naar beneden klikt en in de B stand zet kan ik nog een keer klikken en dan komt er bij de P een verticale verlichte streep te staan, iemand toevallig een idee of dat er ook betrekking op heeft?

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 22:38
door Jers3n
Wellicht handig om de topicstarter naar de juiste handleiding te verwijzen ( 2016 XC90 twin engine en niet de handleiding van een 2024 V60):
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... %20&page=0

Daarin staat het volgende:
“Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient.

Stand B op het bestuurdersdisplay.
Vanuit stand B kunt u handmatig terugschakelen naar lagere versnellingen. Op het bestuurdersdisplay staat welke versnelling (1-8) er is ingeschakeld.
Duw de keuzehendel eenmaal naar achteren om terug te schakelen naar de eerstvolgende lagere versnelling.
Duw de keuzehendel nogmaals naar achteren om verder terug te schakelen.
Om handmatig op te kunnen schakelen naar een hogere versnelling moet de auto zijn uitgerust met stuurpaddles*.
Duw de keuzehendel naar voren om stand D te hervatten.
Om schokkerig gedrag en afslag van de motor te voorkomen schakelt de versnellingsbak automatisch terug, als de snelheid daalt tot onder de gewenste waarde voor de gekozen versnelling.”

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 13.08.2024 - 23:10
door Gouwe
Derk van d schreef: 13.08.2024 - 22:32 Als ik de pook naar beneden klikt en in de B stand zet kan ik nog een keer klikken en dan komt er bij de P een verticale verlichte streep te staan, iemand toevallig een idee of dat er ook betrekking op heeft?
Je moet dan natuurlijk wel rijden als je dit probeert...... En zie verder de heldere uitleg van Jers3n. Als het zo bij mijn 2016 T8 werkt dan ook bij die van jou.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 15:55
door BraboFrits
Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd :-D) of moet afremmen voor een bocht...

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 16:02
door mees
Frits,
heb jij geen stuurpaddles?
....uit de link van Jers3n:
Scherm­afbeelding 2024-08-14 om 16.01.33.png
Indien het antwoord nee is,
wellicht een Sinterklaas-kado'tje?

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 16:25
door Gouwe
BraboFrits schreef: 14.08.2024 - 15:55 Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd :-D) of moet afremmen voor een bocht...
Begrijp niet helemaal wat je er precies onhandig aan vindt in combinatie met een caravan Frits?
Immers met caravan wil je berg op en berg af vooral (en naar mijn ervaring berg op eerder dan de automaat zelf) gewoon een tandje terug kunnen schakelen. Waarom zou je handmatig dan willen opschakelen? Gewoon weer in D en de automaat regelt het weer zelf. Of begrijp ik je niet goed?

@Mees: volgens mij zijn de flippers er alleen in de R-design uitvoering. Ik heb ze wel en heb ze verfoeid, maar met de caravan erachter kun je net even iets makkelijker terugschakelen. Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt. Schakel je terug met het pookje, dan blijft hij de ingestelde versnelling handhaven totdat je hem zelf weer in D zet.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 16:49
door Bart
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 16:25 @Mees: volgens mij zijn de flippers er alleen in de R-design uitvoering. Ik heb ze wel en heb ze verfoeid, maar met de caravan erachter kun je net even iets makkelijker terugschakelen. Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt. Schakel je terug met het pookje, dan blijft hij de ingestelde versnelling handhaven totdat je hem zelf weer in D zet.
En als je hem dan in de B zet en schakelt met de flippers, houdt hij hem dan wel vast?

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 17:00
door mees
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 16:25 Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt.
Dat vind ik wel 'raar' zeg.......

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 17:03
door BraboFrits
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 16:25
BraboFrits schreef: 14.08.2024 - 15:55 Bij mij ook precies zoals Jers3n beschrijft. In B kan ik alleen maar terugschakelen, wil ik opschakelen dan moet ik eerst weer terug naar D en dan weer naar B om terug te schakelen. Erg omslachtig helaas en erg onhandig als ik de caravan erachter heb hangen. Zonder caravan gebruik ik de B alleen om wat steviger te regenereren als ik op een stoplicht af rij dat op rood staat (dat is dus bijna altijd :-D) of moet afremmen voor een bocht...
Begrijp niet helemaal wat je er precies onhandig aan vindt in combinatie met een caravan Frits?
Immers met caravan wil je berg op en berg af vooral (en naar mijn ervaring berg op eerder dan de automaat zelf) gewoon een tandje terug kunnen schakelen. Waarom zou je handmatig dan willen opschakelen? Gewoon weer in D en de automaat regelt het weer zelf. Of begrijp ik je niet goed?
Ik zal duidelijker proberen te zijn O)
Als ik bijvoorbeeld op een provinciale weg met meerdere stoplichten moet optrekken doe ik dat in D. Als ik dan op snelheid ben schakelt de automaat gewoon door maar om het toerental te verhogen i.v.m. de koeling van de bak schakel ik dan in B weer terug. Op de snelweg maakt het niet zoveel uit natuurlijk. Als de caravan erachter hangt rij ik altijd op Power, bergop laat ik de automaat zelf schakelen (dan maakt 'ie doorgaans genoeg toeren). Bergafwaarts in B om op de motor te remmen maar dan moet ik toch wel vaak bijremmen door het gewicht van de caravan, ook in een lagere versnelling.
Wat dat betreft zou ik dus wel graag die flippers willen hebben.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 17:49
door Gouwe
mees schreef: 14.08.2024 - 17:00
Gouwe schreef: 14.08.2024 - 16:25 Nadeel van de flippers is dan weer wel dat als de automaat vind dat er best weer opgeschakeld kan worden, hij dat dan ook weer doet en je dus weer in D rijdt.
Dat vind ik wel 'raar' zeg.......
"Maar Mees "Nee dat vinden we niet raar maar gewoon heel bijzonder"
@Bart: geen idee, heb het vast wel geprobeerd, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Zal anders morgen even testen. Dan ga ik nog een lang weekend samen met mijn vrouw op stap (en de caravan gaat mee als onderkomen voor de nacht).

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 17:54
door mees
BraboFrits schreef: 14.08.2024 - 17:03 Bergafwaarts in B om op de motor te remmen maar dan moet ik toch wel vaak bijremmen door het gewicht van de caravan, ook in een lagere versnelling.
Dan rij je te hard Frits :happy: :( :) :whistle: :bandit:
Ik moet om met het dalende verkeer mee te kunnen komen en niet de slak te zijn, ook wel eens 'bijremmen' hoor.
Toeren in M zijn dan ook vaak 4 a 5000 rpm om niet te hoeven bijremmen.

motorrem niet echt effectief

Geplaatst: 14.08.2024 - 17:55
door Gouwe
@Frits: Ik denk dat ik begrijp wat je zegt, maar met de flipper gaat hij toch weer in D, dus dan moet je alsnog weer terugschakelen. Kortom voor jou misschien niet ideaal, maar beter dan dit gaat het niet worden denk ik.