Pagina 1 van 1

V 70 2001 op 3 Cylinders ??

Geplaatst: 28.08.2024 - 16:00
door AeroSales
Sinds een jaar een tweede V 70 20V 2001 op LPI in bezit . met 590000km
Auto heeft het tot een 2 maanden geleden perfect gedaan .
Toen een motormanagement service waarschuwing gehad , ging ook weer weg na hernieuwd starten , geen "limp mode " gehad .
Een maand geleden onderweg begon de motor op 4 Cylinders te lopen , daar mee thuis gekomen
Thuis geconstateerd dat de bobine cel 2 het niet deed. Deze vervangen voor een nieuwe en toen :

Starte de auto amper meer , alleen met 1/3 gas en slaat af en toe terug ( backfire ?) en loopt dat maar op 3 cilinders ....
Alles bougies losgenomen en met bobine eraan later vonken , alle 5 doen het ..

Met draaiende motor alle bobines een voor een losgenomen , bij Cyl 1 & 2 geen verschil bij de andere Cylinders wel. Dus 1 & 2 doen niet mee, compressie gemeten , alle 11 ATo en hoger .
Gedacht aan valse lucht cylinder 1 & 2. , spruitstuk pakking gewisseld en PCV separator vervangen , oude volledig dicht gekoekt

ECU gewisseld met een unit van Riman en gekloond door Obbe , ook geen verbetering , Alle bedrading van de ECU naar bobines gemeten op weerstand en evt naar massa , geen bijzonderheden gevonden

VIDA aan gesloten geeft misfiring Cyl 2 aan ,
Een andere tester FOXwell aangesloten deze geeft aan : CEM 1A5D verbinden met ETM signaal ontbreekt and Cem 1A62 verbinden met ECM apparaat sturing , signaal ontbreekt

Ik kan niet plaatsen dat de ETM en CEM communicatie invloed hebben op 2 cilinders die niet mee willen doen ..

Iemand suggesties of tips

Thank
Aero Salas

V 70 2001 op 3 Cylinders ??

Geplaatst: 28.08.2024 - 23:06
door fmulders
Leeftijd bougies?
Wellicht doorslag? Dan zie je wel de boel vonken als je de bougie eruit haalt, maar komt die vonk nooit in de verbrandingskamer. Soms is dit duidelijk te zien doordat de bougie een bruine vlek in het ceramisch materiaal laat zien.

V 70 2001 op 3 Cylinders ??

Geplaatst: 29.08.2024 - 11:01
door Msuidgeest
Aansluitingen van 1 en 2 misschien omgedraaid?

V 70 2001 op 3 Cylinders ??

Geplaatst: 29.08.2024 - 12:21
door AeroSales
Daar heb ik ook aan gedacht ,ook onderling de bougies op een andere positie gemonteerd, helaas ...het blijft hetzelfde . Bougies zien er goed uit
Startmotor heeft ook met het starten dat ie stokt , net of de ontsteking te vroeg is voor de compressie slag ..
Net weer gecheckt krijg nu er met de FOXwell er nog een code bij ...NYS-NV. ECM 9160 Eenheid gasklep fout intern onjuist signaal ..
Mogelijk toch de ETM die een verkeerd signaal afgeeft ..?

V 70 2001 op 3 Cylinders ??

Geplaatst: 29.08.2024 - 17:20
door Volvogo
AeroSales schreef: 29.08.2024 - 12:21 Daar heb ik ook aan gedacht ,ook onderling de bougies op een andere positie gemonteerd, helaas ...het blijft hetzelfde . Bougies zien er goed uit
Startmotor heeft ook met het starten dat ie stokt , net of de ontsteking te vroeg is voor de compressie slag ..
Net weer gecheckt krijg nu er met de FOXwell er nog een code bij ...NYS-NV. ECM 9160 Eenheid gasklep fout intern onjuist signaal ..
Mogelijk toch de ETM die een verkeerd signaal afgeeft ..?
Ik heb niet de auto specifieke kennis over die foutcode, maar bij stationair draaien/aanslaan lijkt me niet dat het gasklephuis veel doet. Ik zou inderdaad aan bobines/kabels van/naar de bobines/bougies denken. Heb je de bobines allemaal al doorgemeten? Is het gedrag gelijk op gas en benzine?
Krijg je ook een motorstoringslampje, of blijft die uit?