Pagina 1 van 1
XC60 proefrit
Geplaatst: 01.09.2024 - 22:50
door hvt
Vanwege dat mijn vriendin slecht uit de V70 kan komen (post covid), gaan kijken naar een XC60.
Een mooie in de buurt gevonden en zaterdag een proefrit gemaakt.
Zelfs thuis geweest om te passen of de hond (Berner) er een beetje goed in past. Hebben er ook regelmatig 2.
Was voor hem even wennen dat hij hoger moest, loopbrug stond nogal steiler. Wel veel minder ruimte dan in de V70.
Maar de in en uitstap voor ons heerlijk.
Wat ons alleen opviel, eigenlijk tegenviel, was de wegligging.
Wij weten niet hoe we het moeten benoemen, maar vonden het slap.
Vriendin begon erover en werd er zelfs wagenziek van. En snapte zelf ook wat ze bedoelde.
Toen we onze 12 jaar geleden onze V70 uit 2004 aanschaften, had ze er ook regelmatig last van.
Hier heb ik toen eerst progressieve veren onder gezet van Eibach en later ook de schokbrekers vervangen door Monroe reflex schokdempers.
Daarna was het wagenziek worden over en vonden we het een heerlijke (reis)auto.
Tevens heb ik hier altijd banden (17 inch) onder met stevige zijwangen.
Moet er wel bijzeggen dat ik wel liefhebber ben van een wat stuggere auto. Rij dagelijks in een maximaal beladen Expert, heb hier ook hulpveren onder. Ligt ook lekker stevig op de weg.
Vandaag wat aan het zoeken geweest op het forum, kom ik daar alleen maar verhalen tegen van forumleden die de XC60 te stug vinden.
Viel mij op dat de proefritauto op vrij hoge banden stond. 18 inch velgen. Bij bewegen van de auto zag ik hem wel wat bewegen op de banden, maar ook op de ophanging.
Iemand die hetzelfde gevoel heeft met een XC60?
En een oplossing hiervoor gevonden heeft?
Zou 20 inch wielen wat hierin doen?
Wij vonden het wel erg jammer, is verder wel een hele mooie auto.
Het gaat over een XC60 uit 2017. Polar+ uitvoering. <100.000km
XC60 proefrit
Geplaatst: 01.09.2024 - 23:46
door Rogier64
Niet direct een ervaringsdeskundige maar ik had een tijdje geleden een XC40 SMER Ultimate EV als leenauto mee voor een beurt aan mijn V60. Doordat het zwaartepunt van de auto hoger ligt, had ik het idee dat de koets meer overheld in bochten. Of dat werkelijk zo is of een gevoel weet ik niet, doordat je zelf ook hoger zit wordt mijn inziens dat gevoel wel versterkt. Of 20" of een R-Design met sportchassis veel uit gaat maken weet ik niet.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 05:22
door adderoos
Misschien een stukje rijden met een andere XC60 ?
Wij rijden een XC60 van 2020 met 19" met daarop All Season banden, wij ervaren de slappe vering niet, althans niet in het rijden op de weg.
Als je een drempel pakt dan is de auto wel wat zweverig, lijkt dan wat dieper de vering in te duiken, maar wordt niet als hinderlijk ervaren.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 07:29
door Fredhead
Het is ook maar net wat je vergelijkingsmateriaal is.
Een XC60 is geen sportieve auto dus qua demping zal je dat ook niet vinden.
Je kan nog kijken naar een R-Design of een exemplaar met een FourC onderstel met instelbare dempers.
Kijken of die voor je gevoel stug genoeg is.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 07:54
door lint
Wij hebben de V70 en de XC60 gehad. Zijn twee heel verschillende auto's qua rijden.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 07:59
door Paul
Ik vond mijn XC60 (2020) een stuk sportiever rijden (en zitten) dan mijn V70 hoor.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 08:24
door Hans oet Twent
Ik had de eerste keer proefrijden met de XC60 exact hetzelfde. Een 2e keer rijden gaf een totaal ander beeld. 2 Verschillende auto's met het zelfde onderstel. Auto 1 stond op 21" en auto 2 stond op 19" wielen. De laatste is het geworden.
Auto heeft een totaal ander karakter dan de V70, de V90 en de V60. Staat hoger op de 'poten' en zou wat qua gewicht meer kunnen overhellen... Maar of dat het verschil maakt? Geen idee.....
Je kan ook een XC70 of een V60CC of een V90CC zoeken. Hogere instap maar een ander karakter qua auto.
Blijkbaar gaat het over het vorige model XC60 en niet over het huidige model. Bovenstaande bijdrage is niet van toepassing op het vorige model maar voor de huidige generatie.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 08:25
door Gouwe
Een XC60 van de generatie vanaf 2017 is volgens mij niet te vergelijken met de XC60 van daarvoor. Oude versies zijn naar mijn ervaring ook gewoon slap. De nieuwe versie is veel stugger en zou ik persoonlijk alleen met luchtvering willen hebben.
Je zou kunnen overwegen om er weer een andere set schokdempers/veren onder te zetten, en dan liefst één die je volledig in kunt stellen op in en uitgaande slag. Kost wat maar dan heb je ook wel wat.
Set grotere velgen met plat rubber veert ook minder.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 08:48
door Kick
Hier ook T5 uit 2017 en daarvoor een V70 uit 2016; twee verschillende autos' kwa wegligging. Maar ik herken niet de klacht die TS beschrijft. Ik vind de XC60 lekkerder rijden dan de V70. De V70 reed heerlijk, meer klevend aan de weg terwijl de XC60 'ruimer en vrijer' aanvoelt.
Ik denk dat het heel persoonlijk is hoe je dit ervaart en ik zou nog een keer een proefrit maken. En misschien de stoel ook iets verzetten? Meer achterover of juist voorover?
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 09:00
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: ↑02.09.2024 - 08:25
Een XC60 van de generatie vanaf 2017 is volgens mij niet te vergelijken met de XC60 van daarvoor. Oude versies zijn naar mijn ervaring ook gewoon slap. De nieuwe versie is veel stugger en zou ik persoonlijk alleen met luchtvering willen hebben.
Je zou kunnen overwegen om er weer een andere set schokdempers/veren onder te zetten, en dan liefst één die je volledig in kunt stellen op in en uitgaande slag. Kost wat maar dan heb je ook wel wat.
Set grotere velgen met plat rubber veert ook minder.
Oké de Topic starter praat over het vorige model XC60?
Zo ja dan is mijn bijdrage waardeloos. Ik dacht dat de huidige in 2017 geïntroduceerd was.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 09:15
door Gouwe
Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 09:46
door Hans oet Twent
Gouwe schreef: ↑02.09.2024 - 09:15
Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
Check.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 12:01
door wikky
Gouwe schreef: ↑02.09.2024 - 09:15
Huidige is inderdaad in 2017 geïntroduceerd Han, maar TS stelt de vraag in het topic van XC60 2010-2017, dus is mijn aanname dat hij het heeft over het oude model.
Helemaal correct, polar plus uitvoering zit op het laatste jaar van de vorige generatie (t/m 2017)
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 15:03
door V480-S60
Ik kan me er niets bij voorstellen dat een XC60 van de vorige generatie "deint" op 18" wielen. Ik rij zelf een XC60 T6 met standaard 18" en heb er geen last van.
Ik verdenk, ondanks de lage km-stand toch de veren, dempers en de bussen.
XC60 proefrit
Geplaatst: 02.09.2024 - 21:41
door CaseHill
Hebben een xc60 T5 (2016) R-design met 18 inch Michelin primacy 4. 2.5 atmosfeer. Mijn vrouw klaagt af en toe dat ie hard is afgeveerd. Ik niet. Ligt als een blok op de weg. Goed contact dus. Prettig stuur. Maar eigenlijk geen vergelijkings ervaring met andere typen xc60. Lijkt me wel interessant.
XC60 proefrit
Geplaatst: 03.09.2024 - 10:02
door diesel01
Kijk naar een Rdesign, dat is echt een stevig afgesteld onderstel vergelijkbaar met een B6 demper van Bilstein.
Anders op zoek naar een auto met fourC, die heb ik gehad op een XC60 my09 en dat is echt keihard in advance.
XC60 proefrit
Geplaatst: 03.09.2024 - 23:51
door hvt
Het gaat inderdaad om het vorige model XC60.
Mijn zoektocht was specifiek naar één uit 2017.
Dit vanwege de VEA motor en geartronic automaat. Ik begreep dat de VEA motoren in 2017 al de verbeterde olieschraapveren hebben.
Wat mij bij de zoektocht opviel, was dat het bijna allemaal Polar uitvoeringen waren. Maar ik kwam erachter dat dit toen een actiemodel was.
Zijn eigenlijk geen R-designs van dat jaar te vinden.
Het was de eerste XC60 waar we in reden, dus we schrokken nogal van het rijgedrag.
Vanavond er nog over gesproken, het gevoel hadden we zelfs op de snelweg rechtdoor.
Eigenlijk erg tegenstrijdig met de meeste reacties op mijn bericht.
Ik snap dat dit een heel andere auto is dan mijn V70. Vooral vanwege die Eibach veren en reflex dempers.
En doordat deze auto hoger en dus een hoger zwaartepunt heeft, anders door de bochten gaat lijkt mij ook logisch.
Maar dat het rijgedrag rechtdoor zo anders is, had ik niet verwacht.
Zou dus het meest logisch zijn dat er iets met de schokdempers zou zijn bij deze XC60.
Er is gesproken met de vorige eigenaar, die hem nieuw gekocht heeft, en kon zich niet vinden in mijn rijervaring.
Probleem met schokdemper is natuurlijk dat dit meestal langzaam slechter wordt.
Ook al zitten kijken naar een Eibach B12 Pro-Kit. Dit is met Bilstein dempers. Volgens mij de B8.
Is dan volgens de beschrijving met 25 mm verlaging, maar dat is wel acceptabel.
Maar weet nog niet of ik deze gok aandurf.
Iemand ervaring met z’n set onder een XC60?
XC60 proefrit
Geplaatst: 04.09.2024 - 07:42
door wikky
ik zou zeggen, ga eens rijden in een/meerdere andere XC60 (ook al wil je die specifieke niet hebben) en kijk of die hetzelfde weggedrag hebben. pak anders ook een R-design uit 2016 mee voor een proefrit.
Dan heb je vergeleken en weet je beter waar je het over hebt.