Pagina 1 van 2
960 rijdt alleen op gas, niet meer op benzine?
Geplaatst: 07.12.2006 - 15:38
door malle pietje
Gisteren handmatig bij starten op benzine gezet, daarna horten en stoten en geen vermogen....Zelfs afslaan! De vorige eigenaar heeft al circa 60.000km niet meer op benzine gereden. Waar kan ik nu op letten, wat moet ik vervangen?
Geplaatst: 07.12.2006 - 16:07
door Ludo
zit er nog wel benzine in?.
anders wellicht de pomp verbrand.
Geplaatst: 07.12.2006 - 16:27
door malle pietje
Ja hoor, er zit nog een kwart tank in en hij loopt ook wel, maar bijvoorbeeld weg rijden resulteert in optrekken, wegvallen van vermogen, weer even optrekken, etc. Het lijkt er eigenlijk op alsof je op het laatste beetje benzine rijdt, maar dat is dus niet zo.
Geplaatst: 07.12.2006 - 16:42
door Ludo
malle pietje schreef: De vorige eigenaar heeft al circa 60.000km niet meer op benzine gereden.
is weer een typisch gevalletje van verkeerde zuinigheid. :roll:
ik zou beginnen met het gemakkelijkste, de brandstoffilter vervangen en brandstofdruk controleren.
Geplaatst: 07.12.2006 - 16:55
door malle pietje
Voorlopig nog geen werkplaatshandboek, dus even een vraagje, waar vind ik de brandstoffilter, bij de tank of onder de kap?
Enne, wat moet die druk ongeveer zijn?
Geplaatst: 07.12.2006 - 19:18
door Ludo
als ik me niet vergis zit die bij de 960 ook onder de auto, daar zit dacht ik ook de benzinepomp bij.
de druk moet altijd tussen 2 en 3 bar zijn.
de drukregelaar kan ook nog een boosdoener zijn, die zit bij de injectors.
Geplaatst: 07.12.2006 - 20:23
door Battlecruiser
Ik heb dit ooit eens gehad in een LPG-auto: een niet Volvogarage zocht vele uren lang naar het euvel, kon het niet vonden.
Bij de Volvodealer wisten ze het meteen: benzineaanzuigslang in de tank is uitgedroogd en trekt valse lucht. Komt doordat lpg-rijders de benzinetank meestal niet voltanken.
Of het dit is, is niet geheel zeker. Kans is wel groot. Kan uitgeprobeerd worden door de benzinetank helemaal vol te tanken. Doet ie het dan wél. dan weet je zeker dat het slangetje de boosdoener is.
Geplaatst: 07.12.2006 - 20:48
door malle pietje
Hoi Battlecruiser,
dit klinkt inderdaad wel vrij geloofwaardig, kan je nog vertellen wat er uiteindelijk aan gedaan is? De aansluitslang is opzich niet apart te vervangen geloof ik...?
Geplaatst: 07.12.2006 - 22:10
door xree
Ik had bijna hetzelfde probleem.
Bij mij bleek het afsluitrelais tbv lpg/benzine stuk te zijn.
voor €95,- was het verholpen.
ree
Geplaatst: 08.12.2006 - 10:07
door martin2
Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven maar voordat je iets doet zou ik even verse benzine tanken. Het kan natuurlijk zijn dat er nog oude (zomer)benzine inzit. Na de hitte van deze zomer is het ook nog eens zo dat de lichte fracties van de benzine zijn verdampt. Wat over blijft is natuurlijk de zwaardere fracties en dat loopot gewoon beroerd (bij lagere temp).
MvG Martin
Geplaatst: 08.12.2006 - 19:45
door malle pietje
Nou heb vandaag de tank helemaal afgetopt en een reiniger erbij gedaan. Daarna circa 40km gereden. Het wordt langzamerhand beter maar nog steeds is het significant bagger te noemen. Hopelijk wordt het beter als deze tank is leeg gereden en de reiniger alles heeft kunnen doorspoelen. Als dat niets geeft geholpen, dan zoeken we verder....
Geplaatst: 09.12.2006 - 11:15
door Battlecruiser
malle pietje schreef:Hoi Battlecruiser,
dit klinkt inderdaad wel vrij geloofwaardig, kan je nog vertellen wat er uiteindelijk aan gedaan is? De aansluitslang is opzich niet apart te vervangen geloof ik...?
De aanzuigslang kostte zelf maar een paar duppies, maar verder was het veel werk dus veel werkloon.
Begrijp ik het goed dat je met een stampvolle tank nog steeds het probleem hebt? Dan kan het niet aan die aanzuigslang liggen.
Is het benzinefilter al nagekeken? Ik weet niet goed hoe het met dit type Volvo is, maar sommige auto's hebben meerdere filters.
Geplaatst: 09.12.2006 - 17:53
door malle pietje
Nou, die benzinefilter is zeker iets waar ik naar ga kijken, het is nog steeds rampzalig, zo erg dat ik, als best geduldig persoon, maar weer op gas ben gaan rijden. Niet te doen dus. Er zit wel van die chemische rotzooi in die alles moet schoonmaken maar dat moet natuurlijk wel even zn werk doen. Hopelijk gaat het beter na een volle tank oprijden....
Geplaatst: 20.01.2007 - 21:32
door malle pietje
Vandaag eindelijk een filter gekocht, was te lui en ben gewoon op gas blijven rijden.... :oops: Hoewel de filter behoorlijk simpel te bereiken is, kreeg ik m zo snel niet los! Das nog eens beter vast gezet dan bij een citroen XM....Morgen nog een dag.....
Verder ontdekte ik dat het 'zeefje' voor de luchtmassameter kapot is en naar binnen gezogen was..Ik heb de draadjes van de meter zelf schoon gespoten met remreiniger maar heb nog steeds het vermoeden dat ook deze vervangen zal meoten worden (nogal goeie ervaringen gehad met het vervangen daarvan bij een V70)...
In een ander draadje al even aangehaald, maar waar zitten in godsnaam de bougies? Ik kan alleen 6 volvo modules vinden bovenop het blok, geen bougie kabels...?De injectoren, zitten die op de gasstang die langs het blok loopt? En hoe kan je die losmaken om schoon te maken?
Wil zo langzamerhand wel af van dat slechte lopen, ook op gas begint ie voor mn gevoel steeds slechter stationair te lopen....
Geplaatst: 20.01.2007 - 21:56
door martin2
Ik kan alleen 6 volvo modules vinden bovenop het blok, geen bougie kabels
Bougies zitten onder deze "modules". De modules zijn overigens de bobines.
MvG Martin
Geplaatst: 20.01.2007 - 22:01
door Ludo
idd de modules zoals je noemt zijn de bobines.
die moet je loshalen, daaronder zitten de bougies.
de injectors zitten in de rail onder het alluminium afdekplaatje. (beetje moeilijk uitleggen zo, maar de positie is zowat tussen de olievuldop en inlaatspruitstuk, je kijkt er zo naar)
injectors schoonmaken zou je best ultrasoon laten reinigen wil je het goed doen.
Geplaatst: 21.01.2007 - 12:24
door malle pietje
Aha, dat is dan ook weer duidelijk!
Kan je me nog een tip geven waar ik de injectoren ultra-soon kan reinigen, en wat dat ongeveer kost?
En wat is volgens jullie de invloed van de luchtmassameter? Op gas heeft ie mijns inziens fatsoenlijk vermogen.....
Geplaatst: 21.01.2007 - 19:29
door Ludo
even zoeken op google.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=inj ... eken&meta=
als de motor op lpg goed draait moet je niet gaan zoeken bij de
Lucht
Massa
Meter.
je hebt een G3 systeem, (welk merk/type?)
de LMM waardes die nodig zijn komen van het motormanagement van benzine systeem.
niks mis mee dus, anders deed ie het op lpg ook niet.
Geplaatst: 23.01.2007 - 12:04
door malle pietje
Top, dank voor de link, ga zo even bellen...
Dit weekend de benzinefilter uit voorzorg vervangen, heeft in niks geresulteerd. Ook de bougies zien er nog gezond uit. Wel zijn de contactdraden van de bobines een beetje gammel, maar zouden niet meer weerstand hoeven hebben dan de bedoeling is. Ik kom dus steeds meer uit op vervuilde injectoren, logisch gezien de achtergrond van weinig tot niet op benzine rijden. Enigszins tegenstrijdig in mijn ogen is nu het hokken en stoten bij constant 70 a 80 rijden op benzine, dat niet logischerwijs volgt uit vieze injectoren...
Met de uitsluit theorie ben ik nu dus op de volgende stap beland;
het is niet de luchtfilter
het is niet de LMM
het is niet de benzinefilter
het zijn niet de bougies
Geplaatst: 26.01.2007 - 16:18
door malle pietje
Als toevoeging op de vorige post, op gas loopt ie ook niet zo mooi stationair meer, lijkt zelfs af en toe op 5 of misschien wel 4 pitten te lopen....
Verder overigens geen gebrek aan vermogen en overige problemen op gas, dus tot zover een onveranderde situatie!
Edit;
Er bleek ook een luchtslang valse lucht aan te zuigen vlak na de LMM, de opening was afgescheurd bij de laatste back-fire bij de vorige eigenaar....Heeft overigens geen verbeteringen opgeleverd in het rijgedrag op benzine...
En nog iets heeel raars, lostrekken van de stekkers van de injectoren heeft geen enkel effect, zowel op gas als op benzine draait de motor gewoon onveranderd door, alsof ie op lucht loop! :shock:
Ik begrijp er werkelijk niets van!!!