Volvo 240 Onrustig
Geplaatst: 12.09.2024 - 17:38
Goedemiddag,
Sinds een maand of 10 ben ik trotse eigenaar van een 240 die ik gebruik als dagelijkse vervoer (Minstens 400 km/week, vaak meer), tot recent ging het meer dan prima echter beginnen nu de kleine probleempjes. Zo loopt de motor de helft van de tijd erg onrustig en dan enkel merkbaar op lage toeren (800-2000 rpm), denk hierbij aan heftige schommelingen in toerental bij stationair lopen, stotteren bij het wegtrekken en soms zelfs de neiging tot afslaan om vervolgens slecht te starten.
Nu heb ik enige ervaring met oldtimers (al is dit mijn eerste Volvo) maar dan voornamelijk met wagens voorzien van carburateur. Mijn 240 is oorspronkelijk een K-JET injectie maar het is me nog nooit gelukt om hem op benzine te laten lopen (sinds ik hem heb gekocht), hij loopt enkel op LPG (G1-installatie).
Verder heeft m'n baksteen elektronische ontsteking (dus geen puntjes).
Nu heb ik hetvolgende al geprobeerd:
- Nieuwe bougiekabels (Op de vorige stond nog 'Volvo' dus 40 jaar oud)
- Nieuwe bougies (Bosch met hittegraad 6)
- Nieuwe bobinekabel
- Nieuwe verdelerkap
(Alles Bosch)
- Andere bobine en rotor geprobeerd.
- Vacuum-potje leek goed vacuum vast te houden (Simpel en kort getest met mond)
- Andere verdamper geïnstalleerd (de vorige leek koelvloeistof te verbruiken, nieuwe op gehoor en gevoel afgesteld)
- Cilinderdruk-test (Alles netjes, 3x 160 psi, 1x 155 psi)
- Eén voedingsslang opnieuw bevestigd (Lekte gas)
Misschien een wat voorbarige aanname maar ik ga er vanuit dat mijn ontstekingssysteem goed is (met alle nieuwe onderdelen), daarnaast ga ik er vanuit dat mijn ontstekingstijdstip goed staat omdat hij dus 50% van de tijd wel heel netjes loopt.
Ik neig zelf naar een brandstofprobleem of valse lucht. Ik heb nog geprobeerd te zoeken naar een eventueel lek maar ik beschik helaas niet over de juiste apparatuur dus heb het ouderwets geprobeerd met remreiniger langs de pakkingen en slangen en doormiddel van sigaar-rook te blazen in de rembekrachtigingsslang (in de hoop dat de rook zich ergens anders in de motorruimte weer tevoorschijn zou komen).
Verder is klepspeling misschien een punt? (blijft toch LPG en heb sinds aanschaf alweer zo'n 15-20.000 gereden denk ik zo)
Probleem is: ik heb erg weinig tijd en omdat het mijn daily driver is kan ik hem moeilijk weken aan de kant zetten om elk klein dingetje te gaan onderzoeken, ik overweeg dus om hem naar een garage te brengen maar ook dat kost me waarschijnlijk dagen/weken zonder auto en daarnaast veel geld want een probleem vinden kost vaak uren.
Vandaar dat ik het nog eens op dit forum probeer... misschien dat iemand dit probleem bekend in de oren klinkt of dat iemand mij enkele suggesties kan doen (dingen die ik over het hoofd zie, eerst moet checken, bekende kwaaltjes etc.)
Bij voorbaat veel dank,
Ruben
Sinds een maand of 10 ben ik trotse eigenaar van een 240 die ik gebruik als dagelijkse vervoer (Minstens 400 km/week, vaak meer), tot recent ging het meer dan prima echter beginnen nu de kleine probleempjes. Zo loopt de motor de helft van de tijd erg onrustig en dan enkel merkbaar op lage toeren (800-2000 rpm), denk hierbij aan heftige schommelingen in toerental bij stationair lopen, stotteren bij het wegtrekken en soms zelfs de neiging tot afslaan om vervolgens slecht te starten.
Nu heb ik enige ervaring met oldtimers (al is dit mijn eerste Volvo) maar dan voornamelijk met wagens voorzien van carburateur. Mijn 240 is oorspronkelijk een K-JET injectie maar het is me nog nooit gelukt om hem op benzine te laten lopen (sinds ik hem heb gekocht), hij loopt enkel op LPG (G1-installatie).
Verder heeft m'n baksteen elektronische ontsteking (dus geen puntjes).
Nu heb ik hetvolgende al geprobeerd:
- Nieuwe bougiekabels (Op de vorige stond nog 'Volvo' dus 40 jaar oud)
- Nieuwe bougies (Bosch met hittegraad 6)
- Nieuwe bobinekabel
- Nieuwe verdelerkap
(Alles Bosch)
- Andere bobine en rotor geprobeerd.
- Vacuum-potje leek goed vacuum vast te houden (Simpel en kort getest met mond)
- Andere verdamper geïnstalleerd (de vorige leek koelvloeistof te verbruiken, nieuwe op gehoor en gevoel afgesteld)
- Cilinderdruk-test (Alles netjes, 3x 160 psi, 1x 155 psi)
- Eén voedingsslang opnieuw bevestigd (Lekte gas)
Misschien een wat voorbarige aanname maar ik ga er vanuit dat mijn ontstekingssysteem goed is (met alle nieuwe onderdelen), daarnaast ga ik er vanuit dat mijn ontstekingstijdstip goed staat omdat hij dus 50% van de tijd wel heel netjes loopt.
Ik neig zelf naar een brandstofprobleem of valse lucht. Ik heb nog geprobeerd te zoeken naar een eventueel lek maar ik beschik helaas niet over de juiste apparatuur dus heb het ouderwets geprobeerd met remreiniger langs de pakkingen en slangen en doormiddel van sigaar-rook te blazen in de rembekrachtigingsslang (in de hoop dat de rook zich ergens anders in de motorruimte weer tevoorschijn zou komen).
Verder is klepspeling misschien een punt? (blijft toch LPG en heb sinds aanschaf alweer zo'n 15-20.000 gereden denk ik zo)
Probleem is: ik heb erg weinig tijd en omdat het mijn daily driver is kan ik hem moeilijk weken aan de kant zetten om elk klein dingetje te gaan onderzoeken, ik overweeg dus om hem naar een garage te brengen maar ook dat kost me waarschijnlijk dagen/weken zonder auto en daarnaast veel geld want een probleem vinden kost vaak uren.
Vandaar dat ik het nog eens op dit forum probeer... misschien dat iemand dit probleem bekend in de oren klinkt of dat iemand mij enkele suggesties kan doen (dingen die ik over het hoofd zie, eerst moet checken, bekende kwaaltjes etc.)
Bij voorbaat veel dank,
Ruben