Pagina 1 van 2

S80 automaat

Geplaatst: 07.12.2006 - 20:51
door hollander
Afgelopen week de automaat van mijn S80 laten spoelen en verversen.
Normaal geeft Volvo niet aan dat deze bak ververst moet worden.
De dealer in Breda geeft het advies om het bij zwaar belaste wagens het wel te doen.(caravan trekken en taxi's)
Ook hebben ze meteen wat update's gedaan.
Ik moet zeggen hij schakeld weer als nieuw en heb er geen spijt van dat ik dit heb laten doen.
De kosten voor spoelen verversen en computer updaten waren in totaal €270,= en zeker het geld waard.
Gr Peter

Geplaatst: 07.12.2006 - 22:16
door s80t6
als je er zelf maar een goed gevoel bij hebt...

Wordt verschillend over gedacht over het verversen van bakolie

Geplaatst: 07.12.2006 - 23:06
door Gast
Geen gevoels kwestie, maar gewoon noodzakelijk onderhoud.
Een dealer die weet waar hij het over heeft.
Maar poeh € 270,- , dat is niet mis. Gelukkig niet een olie verversing die vaak nodig is. :P

@Hollander,
Wat is de km-stand van jouw S80 en had je klachten?

Geplaatst: 07.12.2006 - 23:36
door Ludo
bij een dealer spoelen voor 270€?.
no way!.

als je alleen al kijkt wat de olie kost per liter en er ongeveer 14 liter nodig is voor spoelen, is dit bedrag niet eens voldoende voor alleen de olie.

Geplaatst: 07.12.2006 - 23:44
door Fat Rat
dan is het waarschijnlijk geen spoelen maar verversen geweest...

Geplaatst: 08.12.2006 - 18:23
door Gast
Ludo schreef:bij een dealer spoelen voor 270€?.
no way!.

als je alleen al kijkt wat de olie kost per liter en er ongeveer 14 liter nodig is voor spoelen, is dit bedrag niet eens voldoende voor alleen de olie.
tientje de liter? :P

Geplaatst: 08.12.2006 - 18:26
door Battlecruiser
In Deventer bij de vakhandel gewoon 26,95 per kannetje van 5 liter goede ATF...

En een garage koopt het, denk ik, heus wel goedkoper in.

Geplaatst: 08.12.2006 - 18:42
door Frumpy
De prijzen van olie liggen bij de Volvo dealer iets anders.
Laatst heb ik bij Niham 1 liter olie voor de stuurbekrachtiging gekocht, kostte 16 euro nog wat. :?
Moest wel de groene olie nemen, omdat na bouwjaar 2001 de universele rode automaten- en stuurbekr. olie er niet in mag. Misschien dat het daar aan lag.

Geplaatst: 08.12.2006 - 20:50
door Ludo
een Volvo dealer die niet 'origineel Volvo spul' neemt. :?:
dacht het niet.
AlexV70 schreef:tientje de liter? :P
vraag maar eens bij een dealer. :wink:

voor een tientje krijg je maar 30cl.

Geplaatst: 08.12.2006 - 22:20
door IkeV70
Waarom eigenlijk spoelen met dure atf? Kan men niet spoelen met goedkoper spul, en alleen de laatste keer vullen met echte atf?

Geplaatst: 08.12.2006 - 22:50
door Fat Rat
je wil de boel juist schoon hebben lijkt me en dan ga je er geen goedkope olie instoppen waarvan je alle restjes er ook eigenlijk weer uit wil spoelen.
Dat zou ik tenminste niet doen.

Geplaatst: 09.12.2006 - 18:45
door DrRossi
Wie denk je dat die olie eigenlijk maakt voor volvo?

Specificaties zeggen meer als een logo.

Er staat goed beschreven hoe je moet spoelen en dat is best zelf te doen.
Wat echter niet zo vaak staat vermeld is dat als je huidige olie echt vervuild is, je het best na ca 5000 km het nogmaals kan doen omdat de nieuwe olie veel vuil los weekt.
Is je olie nog redelijk fris dan kan je met een keer volstaan.

http://www.matthewsvolvosite.com/chat/p ... php?t=8767

At you're service

Geplaatst: 09.12.2006 - 19:10
door Ludo
DrRossi schreef:Wie denk je dat die olie eigenlijk maakt voor volvo?

Specificaties zeggen meer als een logo.
maakt niet uit wie de olie aanlevert bij Volvo.
Shel, Castrol of een welk merk, Volvo neemt er zijn procenten op.
hoeveel Bosch onderdelen zitten er niet in een Volvo, die bij de bosch service dienst maar de helft kosten...
is dus net hetzelfde.
en specificaties?.
welke specificaties heb je nodig?, weet jij dat zo?.
Volvo schrijft bv voor de AW55-50 bak 'synthetisch' voor.
is dat een half synthetische of een vol synthetische olie?.
voor een 'oudere' bakken zoals de AW50-42 schrijft men dat ie moet voldoen aan Dexron IIE en Ford–Mercon (of hogere) normen.
kun jij daaruit opmaken welke men precies bedoeld?.
er zit nl héél wat verschil in hoor.

een kannetje van 5 liter goede ATF is dus een heel ruim begrip.

Geplaatst: 09.12.2006 - 19:29
door s80t6
Ludo schreef:
maakt niet uit wie de olie aanlevert bij Volvo.
Shel, Castrol of een welk merk, Volvo neemt er zijn procenten op.
Exact, ik kom uit de bootjeswereld, daar gaan de 210 ltr. 15w40 volvo penta olie drums er als zoete broodjes doorheen.

Als ze daar niet aan verdienen zijn ze in de war :d

Geplaatst: 09.12.2006 - 19:36
door DrRossi
In je handleiding staat welke vloeistoffen je moet gebruiken in je auto.
Anders kan je bij je dealer navragen aan welke specificatie deze moet voldoen.
Elke automaterialen zaak kan het je ook vertellen.
Maar laten we eerlijk zijn, als ik een boompje in mijn tuin had deed ik ook minder aan mijn auto.

Bovendien zijn er veel die hun geld verdienen met waar ze goed in zijn en dus graag betalen voor goed onderhoud.

Geplaatst: 09.12.2006 - 19:49
door Ludo
er staat niet veel in de handleidingen hoor.
ik wil zelfs eenieder uitnodigen die de exacte specificaties van versnellingsbakolie in zijn handleiding heeft staan om ze hier te vermelden.
ik durf nu al stellen dat er geen concrete reactie op komt.

zoals ik in m'n vorig bericht al schreef:
Ludo schreef:
Volvo schrijft bv voor de AW55-50 bak 'synthetisch' voor.
is dat een half synthetische of een vol synthetische olie?.
voor een 'oudere' bakken zoals de AW50-42 schrijft men dat ie moet voldoen aan Dexron IIE en Ford–Mercon (of hogere) normen.
kun jij daaruit opmaken welke men precies bedoeld?.
er zit nl héél wat verschil in hoor.
automaterialen zaken wil ik het niet eens over hebben. :roll:

Geplaatst: 09.12.2006 - 20:31
door DrRossi
Je hebt gelijk er staat Dexron IIIG verder niets, maar als je olie haalt van die spec zit je toch goed.
Ik zelf heb een 4T65EV0-GT en daar is het nogal complex om de olie te flushen, je moet het van onderen doen dus een brug is dan wel fijn.
Voor de AW 4, AW 5 en de GM zou ik gewoon die Dexron IIIG gebruiken.
Ook vadis vermeld deze specs.

Geplaatst: 09.12.2006 - 20:46
door Ludo
DrRossi schreef:Je hebt gelijk er staat Dexron IIIG verder niets, maar als je olie haalt van die spec zit je toch goed.
NEE!, dat wil ik nu al de hele tijd duidelijk maken.
in olie met deze specificatie heb je nog verschil.
Dexron III bestaat zowel in minerale, half synthetische en volsynthetische olie.

stel dat er een half synthetische in zit/in moet en je neemt een minerale.
je ziet geen verschil, je ruikt geen verschil, de kleur is hetzelfde maar de smeereigenschappen zijn anders.
je krijgt geheid problemen!.

Geplaatst: 10.12.2006 - 13:01
door hollander
Hoi Alex v70,
om even terug tekomen op jou vraag, welke km stand en wat de klachten waren het volgende.
Ik heb mijn S80 gekocht bij een km stand van 83000 km.
De auto schakelde probleemloos en zonder schokken.
De laatste tijd en op een km stand van 115000km, schakelde de automaat bij wegrijden ineens met een schok in.
Nu geef ik gewoon gas en pakt hij geleidelijk op. tevens gaat het overschakelen veel soepeler.
Naar mijn mening is het niet alleen comfortabeler, maar ook beter voor de aandrijflijn als het schakelen soepeler verloopt.
Gr Peter

Geplaatst: 10.12.2006 - 16:12
door Gast
hollander schreef:Hoi Alex v70,
om even terug tekomen op jou vraag, welke km stand en wat de klachten waren het volgende.
Ik heb mijn S80 gekocht bij een km stand van 83000 km.
De auto schakelde probleemloos en zonder schokken.
De laatste tijd en op een km stand van 115000km, schakelde de automaat bij wegrijden ineens met een schok in.
Nu geef ik gewoon gas en pakt hij geleidelijk op. tevens gaat het overschakelen veel soepeler.
Naar mijn mening is het niet alleen comfortabeler, maar ook beter voor de aandrijflijn als het schakelen soepeler verloopt.
Gr Peter
Blijf me toch verbazen dat ook dit niet voorkomt in het reguliere onderhoud van Volvo.
Gelukkig zijn er nog wel dealers en volvospecialisten die het wel weten.

Oh en wie helpt Ludo aan de juiste ATF gegevens?