Pagina 1 van 1

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 19:18
door 360Degreez
Nou, niet zo dramatisch als de titel doet vermoeden hoor, maar toch wel een overgang van wat écht een deel van me was naar to-taal iets anders. Ook het forum was sinds 2004 een vrijwel dagelijks doorklikdingetje waar ik sinds de Volvo 360 ontzettend veel aan gehad heb, waarvoor op deze onpersoonlijke manier bedankt! Beide Volvo 360's, V40, twee V50'S en twee V60 zijn mede door kundig advies van dit forum ontsnapt aan een overdaad aan onkundig onderhoud en gerommel mijnerzijds.

Door een gekke speling van het lot en een écht ouderwetsch buitenkansje ben ik sinds februari dit jaar echter Volvo-Af. De oude trouwe V60 D6 met de karakteristieke vijfpitter mocht met 360.000KM met pensioen. Nét voorzien van een gereviseerde bak en een grote beurt met alle vloeistoffen, remblokken en banden. Je wilt ze toch met een goed gevoel uitzwaaien. Wel jammer dat hij na inleveren bij de ANWB vrijwel direct op een trailer naar het Oostblok gegaan is. Powodzenia Andrej! Wees er lief voor.

In de zoektocht naar een nieuwe auto Volvo stond mijn Excel sheet vol met links naar the usual suspects met V en (X)C op de achterklep. Liefst full-electric of op zijn minst hybride. Budget van rond de 45K, want we keren zelf de spaarpot om (plus eventueel een krantenwijk voor ondergetekende).

Na veel rondjes Autotrader, Autoscout, Marktplaats en een veel te gecompliceerde Excel sheet kwam ik er bij Kamp V tot mijn grote verdriet toch niet uit. De (X)C40 Recharge was nog boven budget, De XC90 "veel te tuinhuis" (volgens mijn ega) en de V60 eigenlijk te gewoontjes en te laag evenals de V90 die ook nog eens lang was. Oh, en er moet ook een trekhaak op voor de nieuwe vouwwagen!

Gedwongen door het gebrek aan aanbod hebben we verder gekeken en vonden ook de Kia's en Polestars en zelfs Tesla's de weg naar mijn Excel. Als IT-er sprak een Tesla me stiekem wel aan, maar wat zijn die auto's toch doodsaai om te zien. Bovendien hebben alleen de Model Y en monstrueuze Model X een trekhaak. Eerder waren we al eens bij een Tesla dealer naar binnen gelopen en de Model Y bekeken, binnen ons budget stonden er een drietal op marktplaats die het predikaat "meh.." niet overstegen.

De Model X was een slagschip, maar stond er stiekem wel stoer bij in de showroom met zijn gekke deuren, achterspoiler en in mijn ogen mooiere lijnen dan de Y. Zodoende verschoof de focus en kwamen we enkele modellen tegen die binnen budget vielen, een dikke batterij hadden én fabriek-af een trekhaak met trekgewicht op kenteken.

Ik bleek echter niet de enige op jacht naar een X. Bij pogingen tot bezichtigen werden de auto's voor mijn neus weggesnaaid door mensen die het aankoopproces duidelijk beter onder de knie hadden dan ik. Lichtelijk gedemotiveerd belde ik op een vrijdagavond aanbieder -zoveel- met die nét iets te dure auto. Hij had de juiste kleur, het juiste interieur én alle opties!

Teleurstelling 46; De verkoper had reeds een mondelinge overeenkomst met een koper die nog op vakantie was maar wel dit weekend nog langs zou komen voor een bezichtiging. Hij had al veel telefonisch contact gehad en was eindelijk tot een "date" gekomen.

Balen, want dit was écht een heel mooie auto. Na mijn "Verdomme, dit is echt niet te doen he" kwam mijn partner geheel terecht met de reactie ; "Sukkel, dan bel je hem terug en zeg je dat we hem nu komen halen".

Zodoende zaten we een uur later in de auto richting de Duitse grens om de X te bekijken. De aanbieder moest hard lachen en ging na enig aandringen en het vergezicht van en nog op die avond gespekte bankrekening akkoord met een bezichtiging. Gelukkig had ik een goede vriend en garagehouder bereid gevonden mee te gaan om zonder roze bril naar de auto te kijken. Het was donker en het regende, dus een expert met zaklamp was onmisbaar.

Eenmaal aangekomen stond de X op de oprijlaan te laden. Na een eerste Oh..uh.. hij is wel erg groot he? werden we vriendelijk ontvangen door de eigenaar en hebben we de auto bekeken. Hij stond nog op winterwielen en de eigenaar had in alle haast al zijn spullen uit de auto moeten halen, ook had hij geen tijd gehad om de auto even te wassen. Geen probleem want we waren allebei instantly-in-love en na goedkeuring van mijn vriend hebben we de auto nog die avond gekocht en overgeschreven. Daarbij mocht ik later ook nog de originele zomerwielen ophalen! Wat een deal!

Bij het rommelen met de RDW-app, ID kaarten en Tesla accounts kwam er onverwachts een tweede kers op de taart. De eigenaar had de auto al even te koop staan voor een flink hogere prijs, dit was namelijk een model met life-long free supercharging. Het was hem echter bij eerdere bezichtigingen niet gelukt om die over te dragen aan een nieuwe eigenaar waardoor twee bezichtigingen op niets uitliepen.

De eigenaar had echter niets vermeld in de advertentie en wilde dit eerst ook niet noemen, totdat zijn zoon en vrouw hem aanspoorde om "dat met dat laden" gewoon nog eens te proberen. Leuk uitdaging; Mijn idee was echter om niets over te dragen maar om hem simpelweg in te laten loggen op mijn telefoon. Tot de verbazing en teleurstelling van de nu ex-eigenaar was het aanpassen van de persoonsgegevens, het email adres en het wachtwoord een peulenschil. Gefixt! Bedankt he!

Sinds Februari dit jaar rij ik daarom naar volle tevredenheid in een ModelX 100D met alle opties én free supercharging! Het heeft zo moeten zijn. Deze zomer zijn we met "Tess" en een nieuwe vouwwagen (tegenprestatie) afgezakt naar de Cote 'd Azure. De wekenlange planning en laadstress bleken volledig onnodig. De auto heeft ons keurig langs de juiste superchargers geleid en we hebben de meest relaxte heenreis ooit gehad.

Natuurlijk heeft elke auto zijn "Dingetjes" en zijn inmiddels de aandrijfassen (onder coulance) vervangen en heb ik de achterwielophanging aangepast zodat de auto verlaagd en knap uitgelijnd kon worden. Other than that zijn we allebei gek van de auto. Vooral het contrast met de Opel Rocks-e van mijn partner is hilarisch.

We zijn Hollanders, en met Free-supercharging hou ik het gevaarte natuurlijk zo lang mogelijk op de weg. Maar mocht Tess ooit toe zijn aan pensioen gaat de merkselector op Autotrader toch weer eerst op Volvo :-)

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 19:36
door lint
Leuk verhaal om te lezen hoe de overstap naar een ander merk dan Volvo is gegaan.

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 19:47
door Gouwe
Het is je van harte gegund! Veel plezier met de X.
Maar om een XC90 nu te vergelijken met een tuinhuis (door je ega, ik zeg even niks over haar (sl)opel dan :-)).
Wat voor een vouwwagen is het geworden trouwens?

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 20:06
door Bart
Leuk verhaal en veel plezier met de X! Het is nog altijd best een nekkendraaier 😁. Hoe zit het met de soms zo verfoeide afwerking?

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 20:16
door 360Degreez
Gouwe schreef: 27.09.2024 - 19:47 Het is je van harte gegund! Veel plezier met de X.
Maar om een XC90 nu te vergelijken met een tuinhuis (door je ega, ik zeg even niks over haar (sl)opel dan :-)).
Wat voor een vouwwagen is het geworden trouwens?
Ik noem 't kreng (de auto) zelf altijd "Broodtrommel" waarna ze steevast een vies gezicht trekt en een opmerking maakt over compensatiebak .. ofzo.. Geen idee.
Ze gebruikt de Opel (of Citroen Ami) voor woon-werkverkeer in de binnenstad waarvoor 'ie stiekem wel ideaal is.

De vouwwagen is een Aart Kok Livingstone River Lodge. Rijdt fijn achter een EV en is voor ons tween eigenlijk een betere optie dan de bedompte caravan waarmee we voorheen naar de hitte trokken. Het panoramadak is waanzinnig en zorgt 's nachts voor een fijne afkoeling.

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 20:24
door 360Degreez
Bart schreef: 27.09.2024 - 20:06 Leuk verhaal en veel plezier met de X! Het is nog altijd best een nekkendraaier 😁. Hoe zit het met de soms zo verfoeide afwerking?
Thanks! Van buitenaf is hij best netjes. Zelf heb ik het vermoeden dat Tesla vanwege het prijspunt van de X nét wat meer moeite in de afwerking aan de buitenkant gestoken heeft. Kijk je wat verder zie je wel slordigheden hoor; Kunststof kapjes die makkelijk afbreken, achterlichten met vocht, oxidatie bij de achterspoiler en andere zaken waaruit je kunt opmaken dat ze het als merk nog niet zo lang doen. Dat gezegd hebbende is de auto verder echt wel solid en rijdt 'ie voor een auto van 2500KG best dynamisch.

Daarnaast doet de dealer (Rotterdam-zuid) het heel goed. Fijne communicatie, een aantal zaken onder coulance gefixt waarbij ze ongevraagd (en onbetaald) her en der wat dingetjes fixen en vervangen omdat ze vinden dat het hoort. Dikke pluim zover.

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 20:30
door Ben
Mooi verhaal, veel plezier met Tess !
Maar je weet ........ Volvo4Life :-)

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 20:58
door Urbexpeditie
Vond de Zambezi al cool om te zien. Zelf bij staan kijken. Mooie keuze vouwwagen deze Livingstone River Lodge.
Succes met de X 👍🏻

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 21:35
door JeroenSpock
Ja mooi verhaal idd.
Zo'n X vind ik stiekem ook wel wat hebben, al gaat mijn keuze naar een S. De Y en 3 vind ik dan weer beide niks.
De X heeft ook luchtvering toch?
Ik mocht een paar keer in een S rijden en vond hem yoen qua aandrijving echt heel fijn. Inmiddels wat meer BEV's gereden en vergeten hoe die Tesla was, maar in mijn beleving liepen ze toen toch wel aardig voorop qua aandrijflijn.

En oppassen met die achterdeuren, zijn genoeg video's van te vinden haha 😂

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 27.09.2024 - 22:05
door Gouwe
360Degreez schreef: 27.09.2024 - 20:16 ....De vouwwagen is een Aart Kok Livingstone River Lodge. Rijdt fijn achter een EV en is voor ons tween eigenlijk een betere optie dan de bedompte caravan waarmee we voorheen naar de hitte trokken. Het panoramadak is waanzinnig en zorgt 's nachts voor een fijne afkoeling.
Slapen onder tentdoek is bij hitte zeker fijner dan in een caravan, I know :-)

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 28.09.2024 - 08:48
door Kick
Haha, mooi verteld! En eerlijk gezegd herken ik die zoektocht ook wel een beetje omdat ik de laatste tijd ook wel eens denk 'wat nou als de volgende geen Volvo meer gaat worden, welk ander merk dan wel?' Voorlopig is dat nog lang niet aan de orde dus die gedachte parkeer ik meteen in niemandsland :-)

Veel plezier met Tessie!

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 28.09.2024 - 16:48
door Bart
360Degreez schreef: 27.09.2024 - 20:24
Bart schreef: 27.09.2024 - 20:06 Leuk verhaal en veel plezier met de X! Het is nog altijd best een nekkendraaier 😁. Hoe zit het met de soms zo verfoeide afwerking?
Thanks! Van buitenaf is hij best netjes. Zelf heb ik het vermoeden dat Tesla vanwege het prijspunt van de X nét wat meer moeite in de afwerking aan de buitenkant gestoken heeft. Kijk je wat verder zie je wel slordigheden hoor; Kunststof kapjes die makkelijk afbreken, achterlichten met vocht, oxidatie bij de achterspoiler en andere zaken waaruit je kunt opmaken dat ze het als merk nog niet zo lang doen. Dat gezegd hebbende is de auto verder echt wel solid en rijdt 'ie voor een auto van 2500KG best dynamisch.

Daarnaast doet de dealer (Rotterdam-zuid) het heel goed. Fijne communicatie, een aantal zaken onder coulance gefixt waarbij ze ongevraagd (en onbetaald) her en der wat dingetjes fixen en vervangen omdat ze vinden dat het hoort. Dikke pluim zover.
Dat laatste is helemaal fijn!

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 29.09.2024 - 15:00
door 360Degreez
JeroenSpock schreef: 27.09.2024 - 21:35 Ja mooi verhaal idd.
Zo'n X vind ik stiekem ook wel wat hebben, al gaat mijn keuze naar een S. De Y en 3 vind ik dan weer beide niks.
De X heeft ook luchtvering toch?
Ik mocht een paar keer in een S rijden en vond hem yoen qua aandrijving echt heel fijn. Inmiddels wat meer BEV's gereden en vergeten hoe die Tesla was, maar in mijn beleving liepen ze toen toch wel aardig voorop qua aandrijflijn.

En oppassen met die achterdeuren, zijn genoeg video's van te vinden haha 😂
In principe staat de X op hetzelfde onderstel als de S en heeft ook luchtvering. Doordat 'ie hoger op de poten staat is hij minder sportief dan een S, maar is het rijcomfort fantastisch. Volgens de eigenaren van een ModelY, EV6 en XC90 is de X comfortabeler en veel stiller door de goede isolatie.

Doordat de S en X hetzelfde platform delen en de voorste motor bij de X een stuk hoger ligt dan bij de S, staan de aandrijfassen voor onder een vrij grote hoek. Bekend probleem is dan ook dat de homokineten vibreren en erg snel slijten onder het koppel van de voormotor. Een revisie van de aandrijfassen zou ze een stuk steviger moeten maken, maar het terugbrengen van de hoek door middel van rijden in de laagste modus en/of verlagen zou het probleem echt moeten verhelpen.

Het lager rijden van de auto brengt echter weer een ander probleem met zich mee; Extreme bandenslijtage door het toegenomen camber van de achterwielen wat niet weg gesteld kan worden met uitlijnen omdat de reactie armen fabriek-af niet verstelbaar zijn.

Na het vervangen van de aandrijfassen voor een verstevigde versie (deels coulance vanuit Tesla) heb ik dan ook de auto verlaagd met "Lowering links" én aftermarket verstelbare reactie armen (camber en toe). Na uitlijnen met eigen waarden (Tip : Bandimex in Rotterdam) rijdt de auto nét iets steviger en staat hij, wat mij betreft, wat mooier op de wielen. Meer in lijn met de ModelY, maar mét dat stukje extra comfort.

De achterdeuren, die we schaamdeuren noemen, gebruik ik zo min mogelijk. Wel ik heb ik na aankoop alle rubbers goed schoongemaakt en goed ingepoederd tegen uitdrogen en vastvriezen.

Het enige wat nog rest is het laten wegwerken van wat vakantiekrassen- en deuken, een brede auto en Franse parkeergarages is geen goede combo, en misschien een matte wrap begin volgend jaar. Dan is 'ie echt af :-)

Vaarwel Volvo!

Geplaatst: 02.10.2024 - 02:33
door RoaldH
360Degreez schreef: 29.09.2024 - 15:00
JeroenSpock schreef: 27.09.2024 - 21:35 Ja mooi verhaal idd.
Zo'n X vind ik stiekem ook wel wat hebben, al gaat mijn keuze naar een S. De Y en 3 vind ik dan weer beide niks.
De X heeft ook luchtvering toch?
Ik mocht een paar keer in een S rijden en vond hem yoen qua aandrijving echt heel fijn. Inmiddels wat meer BEV's gereden en vergeten hoe die Tesla was, maar in mijn beleving liepen ze toen toch wel aardig voorop qua aandrijflijn.

En oppassen met die achterdeuren, zijn genoeg video's van te vinden haha 😂
In principe staat de X op hetzelfde onderstel als de S en heeft ook luchtvering. Doordat 'ie hoger op de poten staat is hij minder sportief dan een S, maar is het rijcomfort fantastisch. Volgens de eigenaren van een ModelY, EV6 en XC90 is de X comfortabeler en veel stiller door de goede isolatie.

Doordat de S en X hetzelfde platform delen en de voorste motor bij de X een stuk hoger ligt dan bij de S, staan de aandrijfassen voor onder een vrij grote hoek. Bekend probleem is dan ook dat de homokineten vibreren en erg snel slijten onder het koppel van de voormotor. Een revisie van de aandrijfassen zou ze een stuk steviger moeten maken, maar het terugbrengen van de hoek door middel van rijden in de laagste modus en/of verlagen zou het probleem echt moeten verhelpen.

Het lager rijden van de auto brengt echter weer een ander probleem met zich mee; Extreme bandenslijtage door het toegenomen camber van de achterwielen wat niet weg gesteld kan worden met uitlijnen omdat de reactie armen fabriek-af niet verstelbaar zijn.

Na het vervangen van de aandrijfassen voor een verstevigde versie (deels coulance vanuit Tesla) heb ik dan ook de auto verlaagd met "Lowering links" én aftermarket verstelbare reactie armen (camber en toe). Na uitlijnen met eigen waarden (Tip : Bandimex in Rotterdam) rijdt de auto nét iets steviger en staat hij, wat mij betreft, wat mooier op de wielen. Meer in lijn met de ModelY, maar mét dat stukje extra comfort.

De achterdeuren, die we schaamdeuren noemen, gebruik ik zo min mogelijk. Wel ik heb ik na aankoop alle rubbers goed schoongemaakt en goed ingepoederd tegen uitdrogen en vastvriezen.

Het enige wat nog rest is het laten wegwerken van wat vakantiekrassen- en deuken, een brede auto en Franse parkeergarages is geen goede combo, en misschien een matte wrap begin volgend jaar. Dan is 'ie echt af :-)
Herkenbaar. Ik heb in het verleden een model S “gedeeld” met mijn vader. Maar nu staat er naast de V60 ook een model 3 op de oprit.