Vaarwel Volvo!
Geplaatst: 27.09.2024 - 19:18
Nou, niet zo dramatisch als de titel doet vermoeden hoor, maar toch wel een overgang van wat écht een deel van me was naar to-taal iets anders. Ook het forum was sinds 2004 een vrijwel dagelijks doorklikdingetje waar ik sinds de Volvo 360 ontzettend veel aan gehad heb, waarvoor op deze onpersoonlijke manier bedankt! Beide Volvo 360's, V40, twee V50'S en twee V60 zijn mede door kundig advies van dit forum ontsnapt aan een overdaad aan onkundig onderhoud en gerommel mijnerzijds.
Door een gekke speling van het lot en een écht ouderwetsch buitenkansje ben ik sinds februari dit jaar echter Volvo-Af. De oude trouwe V60 D6 met de karakteristieke vijfpitter mocht met 360.000KM met pensioen. Nét voorzien van een gereviseerde bak en een grote beurt met alle vloeistoffen, remblokken en banden. Je wilt ze toch met een goed gevoel uitzwaaien. Wel jammer dat hij na inleveren bij de ANWB vrijwel direct op een trailer naar het Oostblok gegaan is. Powodzenia Andrej! Wees er lief voor.
In de zoektocht naar een nieuwe auto Volvo stond mijn Excel sheet vol met links naar the usual suspects met V en (X)C op de achterklep. Liefst full-electric of op zijn minst hybride. Budget van rond de 45K, want we keren zelf de spaarpot om (plus eventueel een krantenwijk voor ondergetekende).
Na veel rondjes Autotrader, Autoscout, Marktplaats en een veel te gecompliceerde Excel sheet kwam ik er bij Kamp V tot mijn grote verdriet toch niet uit. De (X)C40 Recharge was nog boven budget, De XC90 "veel te tuinhuis" (volgens mijn ega) en de V60 eigenlijk te gewoontjes en te laag evenals de V90 die ook nog eens lang was. Oh, en er moet ook een trekhaak op voor de nieuwe vouwwagen!
Gedwongen door het gebrek aan aanbod hebben we verder gekeken en vonden ook de Kia's en Polestars en zelfs Tesla's de weg naar mijn Excel. Als IT-er sprak een Tesla me stiekem wel aan, maar wat zijn die auto's toch doodsaai om te zien. Bovendien hebben alleen de Model Y en monstrueuze Model X een trekhaak. Eerder waren we al eens bij een Tesla dealer naar binnen gelopen en de Model Y bekeken, binnen ons budget stonden er een drietal op marktplaats die het predikaat "meh.." niet overstegen.
De Model X was een slagschip, maar stond er stiekem wel stoer bij in de showroom met zijn gekke deuren, achterspoiler en in mijn ogen mooiere lijnen dan de Y. Zodoende verschoof de focus en kwamen we enkele modellen tegen die binnen budget vielen, een dikke batterij hadden én fabriek-af een trekhaak met trekgewicht op kenteken.
Ik bleek echter niet de enige op jacht naar een X. Bij pogingen tot bezichtigen werden de auto's voor mijn neus weggesnaaid door mensen die het aankoopproces duidelijk beter onder de knie hadden dan ik. Lichtelijk gedemotiveerd belde ik op een vrijdagavond aanbieder -zoveel- met die nét iets te dure auto. Hij had de juiste kleur, het juiste interieur én alle opties!
Teleurstelling 46; De verkoper had reeds een mondelinge overeenkomst met een koper die nog op vakantie was maar wel dit weekend nog langs zou komen voor een bezichtiging. Hij had al veel telefonisch contact gehad en was eindelijk tot een "date" gekomen.
Balen, want dit was écht een heel mooie auto. Na mijn "Verdomme, dit is echt niet te doen he" kwam mijn partner geheel terecht met de reactie ; "Sukkel, dan bel je hem terug en zeg je dat we hem nu komen halen".
Zodoende zaten we een uur later in de auto richting de Duitse grens om de X te bekijken. De aanbieder moest hard lachen en ging na enig aandringen en het vergezicht van en nog op die avond gespekte bankrekening akkoord met een bezichtiging. Gelukkig had ik een goede vriend en garagehouder bereid gevonden mee te gaan om zonder roze bril naar de auto te kijken. Het was donker en het regende, dus een expert met zaklamp was onmisbaar.
Eenmaal aangekomen stond de X op de oprijlaan te laden. Na een eerste Oh..uh.. hij is wel erg groot he? werden we vriendelijk ontvangen door de eigenaar en hebben we de auto bekeken. Hij stond nog op winterwielen en de eigenaar had in alle haast al zijn spullen uit de auto moeten halen, ook had hij geen tijd gehad om de auto even te wassen. Geen probleem want we waren allebei instantly-in-love en na goedkeuring van mijn vriend hebben we de auto nog die avond gekocht en overgeschreven. Daarbij mocht ik later ook nog de originele zomerwielen ophalen! Wat een deal!
Bij het rommelen met de RDW-app, ID kaarten en Tesla accounts kwam er onverwachts een tweede kers op de taart. De eigenaar had de auto al even te koop staan voor een flink hogere prijs, dit was namelijk een model met life-long free supercharging. Het was hem echter bij eerdere bezichtigingen niet gelukt om die over te dragen aan een nieuwe eigenaar waardoor twee bezichtigingen op niets uitliepen.
De eigenaar had echter niets vermeld in de advertentie en wilde dit eerst ook niet noemen, totdat zijn zoon en vrouw hem aanspoorde om "dat met dat laden" gewoon nog eens te proberen. Leuk uitdaging; Mijn idee was echter om niets over te dragen maar om hem simpelweg in te laten loggen op mijn telefoon. Tot de verbazing en teleurstelling van de nu ex-eigenaar was het aanpassen van de persoonsgegevens, het email adres en het wachtwoord een peulenschil. Gefixt! Bedankt he!
Sinds Februari dit jaar rij ik daarom naar volle tevredenheid in een ModelX 100D met alle opties én free supercharging! Het heeft zo moeten zijn. Deze zomer zijn we met "Tess" en een nieuwe vouwwagen (tegenprestatie) afgezakt naar de Cote 'd Azure. De wekenlange planning en laadstress bleken volledig onnodig. De auto heeft ons keurig langs de juiste superchargers geleid en we hebben de meest relaxte heenreis ooit gehad.
Natuurlijk heeft elke auto zijn "Dingetjes" en zijn inmiddels de aandrijfassen (onder coulance) vervangen en heb ik de achterwielophanging aangepast zodat de auto verlaagd en knap uitgelijnd kon worden. Other than that zijn we allebei gek van de auto. Vooral het contrast met de Opel Rocks-e van mijn partner is hilarisch.
We zijn Hollanders, en met Free-supercharging hou ik het gevaarte natuurlijk zo lang mogelijk op de weg. Maar mocht Tess ooit toe zijn aan pensioen gaat de merkselector op Autotrader toch weer eerst op Volvo
Door een gekke speling van het lot en een écht ouderwetsch buitenkansje ben ik sinds februari dit jaar echter Volvo-Af. De oude trouwe V60 D6 met de karakteristieke vijfpitter mocht met 360.000KM met pensioen. Nét voorzien van een gereviseerde bak en een grote beurt met alle vloeistoffen, remblokken en banden. Je wilt ze toch met een goed gevoel uitzwaaien. Wel jammer dat hij na inleveren bij de ANWB vrijwel direct op een trailer naar het Oostblok gegaan is. Powodzenia Andrej! Wees er lief voor.
In de zoektocht naar een nieuwe auto Volvo stond mijn Excel sheet vol met links naar the usual suspects met V en (X)C op de achterklep. Liefst full-electric of op zijn minst hybride. Budget van rond de 45K, want we keren zelf de spaarpot om (plus eventueel een krantenwijk voor ondergetekende).
Na veel rondjes Autotrader, Autoscout, Marktplaats en een veel te gecompliceerde Excel sheet kwam ik er bij Kamp V tot mijn grote verdriet toch niet uit. De (X)C40 Recharge was nog boven budget, De XC90 "veel te tuinhuis" (volgens mijn ega) en de V60 eigenlijk te gewoontjes en te laag evenals de V90 die ook nog eens lang was. Oh, en er moet ook een trekhaak op voor de nieuwe vouwwagen!
Gedwongen door het gebrek aan aanbod hebben we verder gekeken en vonden ook de Kia's en Polestars en zelfs Tesla's de weg naar mijn Excel. Als IT-er sprak een Tesla me stiekem wel aan, maar wat zijn die auto's toch doodsaai om te zien. Bovendien hebben alleen de Model Y en monstrueuze Model X een trekhaak. Eerder waren we al eens bij een Tesla dealer naar binnen gelopen en de Model Y bekeken, binnen ons budget stonden er een drietal op marktplaats die het predikaat "meh.." niet overstegen.
De Model X was een slagschip, maar stond er stiekem wel stoer bij in de showroom met zijn gekke deuren, achterspoiler en in mijn ogen mooiere lijnen dan de Y. Zodoende verschoof de focus en kwamen we enkele modellen tegen die binnen budget vielen, een dikke batterij hadden én fabriek-af een trekhaak met trekgewicht op kenteken.
Ik bleek echter niet de enige op jacht naar een X. Bij pogingen tot bezichtigen werden de auto's voor mijn neus weggesnaaid door mensen die het aankoopproces duidelijk beter onder de knie hadden dan ik. Lichtelijk gedemotiveerd belde ik op een vrijdagavond aanbieder -zoveel- met die nét iets te dure auto. Hij had de juiste kleur, het juiste interieur én alle opties!
Teleurstelling 46; De verkoper had reeds een mondelinge overeenkomst met een koper die nog op vakantie was maar wel dit weekend nog langs zou komen voor een bezichtiging. Hij had al veel telefonisch contact gehad en was eindelijk tot een "date" gekomen.
Balen, want dit was écht een heel mooie auto. Na mijn "Verdomme, dit is echt niet te doen he" kwam mijn partner geheel terecht met de reactie ; "Sukkel, dan bel je hem terug en zeg je dat we hem nu komen halen".
Zodoende zaten we een uur later in de auto richting de Duitse grens om de X te bekijken. De aanbieder moest hard lachen en ging na enig aandringen en het vergezicht van en nog op die avond gespekte bankrekening akkoord met een bezichtiging. Gelukkig had ik een goede vriend en garagehouder bereid gevonden mee te gaan om zonder roze bril naar de auto te kijken. Het was donker en het regende, dus een expert met zaklamp was onmisbaar.
Eenmaal aangekomen stond de X op de oprijlaan te laden. Na een eerste Oh..uh.. hij is wel erg groot he? werden we vriendelijk ontvangen door de eigenaar en hebben we de auto bekeken. Hij stond nog op winterwielen en de eigenaar had in alle haast al zijn spullen uit de auto moeten halen, ook had hij geen tijd gehad om de auto even te wassen. Geen probleem want we waren allebei instantly-in-love en na goedkeuring van mijn vriend hebben we de auto nog die avond gekocht en overgeschreven. Daarbij mocht ik later ook nog de originele zomerwielen ophalen! Wat een deal!
Bij het rommelen met de RDW-app, ID kaarten en Tesla accounts kwam er onverwachts een tweede kers op de taart. De eigenaar had de auto al even te koop staan voor een flink hogere prijs, dit was namelijk een model met life-long free supercharging. Het was hem echter bij eerdere bezichtigingen niet gelukt om die over te dragen aan een nieuwe eigenaar waardoor twee bezichtigingen op niets uitliepen.
De eigenaar had echter niets vermeld in de advertentie en wilde dit eerst ook niet noemen, totdat zijn zoon en vrouw hem aanspoorde om "dat met dat laden" gewoon nog eens te proberen. Leuk uitdaging; Mijn idee was echter om niets over te dragen maar om hem simpelweg in te laten loggen op mijn telefoon. Tot de verbazing en teleurstelling van de nu ex-eigenaar was het aanpassen van de persoonsgegevens, het email adres en het wachtwoord een peulenschil. Gefixt! Bedankt he!
Sinds Februari dit jaar rij ik daarom naar volle tevredenheid in een ModelX 100D met alle opties én free supercharging! Het heeft zo moeten zijn. Deze zomer zijn we met "Tess" en een nieuwe vouwwagen (tegenprestatie) afgezakt naar de Cote 'd Azure. De wekenlange planning en laadstress bleken volledig onnodig. De auto heeft ons keurig langs de juiste superchargers geleid en we hebben de meest relaxte heenreis ooit gehad.
Natuurlijk heeft elke auto zijn "Dingetjes" en zijn inmiddels de aandrijfassen (onder coulance) vervangen en heb ik de achterwielophanging aangepast zodat de auto verlaagd en knap uitgelijnd kon worden. Other than that zijn we allebei gek van de auto. Vooral het contrast met de Opel Rocks-e van mijn partner is hilarisch.
We zijn Hollanders, en met Free-supercharging hou ik het gevaarte natuurlijk zo lang mogelijk op de weg. Maar mocht Tess ooit toe zijn aan pensioen gaat de merkselector op Autotrader toch weer eerst op Volvo
