Pagina 1 van 1
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 04.10.2024 - 14:05
door peterw112
Wij zijn ons aan het orienteren op een hybride, voorwaarde is dan wel woonwerkverkeer bijna geheel elektrisch te kunnen rijden iedere dag. Op de panelen. Anders doen we liever gewoon benzine.
De long range V60 vanaf 2022 geeft een actieradius WLTP 88km, de XC60 geeft 77 km. Wij overwegen dan ook voor het eerst een Volvo.
Ons doel is een plugin hybride aanschaf die woonwerk-verkeer (30 km enkele rit) heen en weer te kunnen rijden (totaal 60 km).
Deze route is mogelijk door: 30km snelweg bij rustig verkeer, of 10km binnendoor + 20km snelweg (vaak in de spits).
De vraag is, gaan wij dit redden in de winter en zomer puur elektrisch?
Wat is gemiddeld jullie ervaring in de praktijk met de Long Range versie (of standaard range)? Hoeveel km en dat bij welk percentage snelweg (niet kinderachtig rijden) en welk percentage 50-80 wegen?
Dank alvast.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 04.10.2024 - 14:22
door TomAmazon
Alles hangt af van hoe je rijdt, temperatuur buiten,.... Doe je graag stoplichtsprintjes, dan gaat de batterij snel naar beneden. Airco of verwarming opzetten zonder preconditioning, knabbelt ook aan de accu (systeem moet heel de cabine opwarmen of afkoelen, terwijl met preconditioning dit reeds gedaan werd). Op de snelweg zie je de kms zo naar beneden gaan (luchtwaarstand).
De batterij werkt het best op secundaire wegen, omdat je dan in 'B' ook regeneratief kan remmen en 'stroom' terugwinnen. Mijn XC60 ER heb ik gemiddeld 75km in de zomer (na 2,5 jaar eigenaar) en in de winter een dikke 60km. Mijn maximum was 91,2km deze zomer, maar dat was echt 'voorziend' rijden zonder snelweg met airco op.
Woon-werk is 36km snelweg en 12km secundaire wegen en ik kom aan met een rest capaciteit van ongeveer 14km in de zomer. Als ik alles langs secundaire wegen doe heb ik 55km te doen en ik kom aan op kantoor met nog 11km resterend (ook in de zomer).
Veel hangt dus af van andere factoren dan van batterij alleen. De V60 heeft betere stroomlijn, en kan dus verder met dezelfde batterij.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 04.10.2024 - 16:02
door PoetsXC60
Hoe komen jullie toch aan 75 km? Ik ben daar echt een beetje jaloers op.
Ik rijd echt rustig en in de stad en secundair. Altijd in de B en dan is 60-65 de max.
Winter valt het terug naar 55.
XC60 2022
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 04.10.2024 - 16:12
door Bart
Ik denk dat de 77 km zoals door TS opgegeven de WLTP is. Ik heb met mijn V60 ooit eens 82 km gezien als actieradius, maar bleef bij gewoon gebruik rond de 70 km steken. Ik reed regelmatig (rustig) over de A73 van Sevenum terug naar Nijmegen op de accu, haalde ik net (in Pure).
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 04.10.2024 - 22:02
door Tukker999
Al gedacht aan een Toyota RAV 4?
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 05.10.2024 - 00:01
door lanfeest
PoetsXC60 schreef: ↑04.10.2024 - 16:02
Hoe komen jullie toch aan 75 km? Ik ben daar echt een beetje jaloers op.
Ik rijd echt rustig en in de stad en secundair. Altijd in de B en dan is 60-65 de max.
Winter valt het terug naar 55.
XC60 2022
Ik heb hetzelfde krijg niet meer dan sporadisch 68km te zien als range. Maar meestal onder de 65km. In de winter richting de 50km.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 05.10.2024 - 11:36
door Gouwe
peterw112 schreef: ↑04.10.2024 - 14:05
Anders doen we liever gewoon benzine.
Ben benieuwd naar de overweging?
Ik heb een T8 met een range van maar 20-25 km. Rijdt 1:18 met en 1:11 zonder laden van de accu. Jij haalt denk ik de 1:15 (zonder) en 1:25 met.
Dus ook al moet de benzine motor af en toe aan, dan is het financieel gezien nog steeds een no brainer.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 05.10.2024 - 17:52
door TJJD6
Hier mijn ervaring: Vandaag nog 75.5km (Landsmeer-Alkmaar vv = deels 50/80 en deels snelweg) gereden, accu was net niet vol bij wegrijden en ook (net) nog niet leeg bij aankomst. Wij halen gemiddeld met vakantie (Italië) en geregeld een ritje van Amsterdam naar Friesland (paar keer in de maand) ca 1:45 gemiddeld en tanken meestal zo eens in de 2000/2500 km (behalve op vakantie). Op de snelweg moet je niet harder gaan dan 95-100km/h anders gaat het een stuk sneller leeg allemaal maar ik vind dat ind randstad niet zo'n probleem. Op lange snelweg ritten (tot zo'n 120km/h) is 1:15/16 op beziene haalbaar. Al met al is de LR (T6) volgens mij zo gek nog niet.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 06.10.2024 - 00:43
door Tukker999
Ik zat zo even te denken.
De accu heeft zo'n 18 kWh van vol naar leeg en het rijdt 75 km?
18/0,75 = 24 kWh/100km
Dan verbruikt de elektromotor best wel veel.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 06.10.2024 - 11:18
door mga1600
HeinvdW schreef: ↑06.10.2024 - 00:43
Ik zat zo even te denken.
De accu heeft zo'n 18 kWh van vol naar leeg en het rijdt 75 km?
18/0,75 = 24 kWh/100km
Dan verbruikt de elektromotor best wel veel.
Nee, niet helemaal leeg. Er blijft altijd 3 kWh als gevulde buffer achter voor hybride modus. Dat is de grap, want als je 200 km hebt gereden en de accu dus al lang leeg is wordt je nog steeds elektrisch op gang gebracht na een stop. En juist in dat op gang brengen van een massa van 2 ton gaat veel energie zitten.- daarom is een hybride relatief zuinig.
Dus je moet niet met 18 maar met 15 rekenen. Dan is het verbruik dus 20kwh/100 km afhankelijk van rijstijl. Dat is het met een kleinere EV (;zoals mijn C40) ook gauw als het wat kouder of natter is en de verwarming dus ook stroom verbruikt.
Maar kijk eens naar de video van bijvoorbeeld Thom löv op YouTube of naar video’s van Cars Made Simple. Die halen de opgegeven range wel zo ongeveer. En dat is best bijzonder want met een EV wordt nooit de wltp gehaald…ook al doe je nog zo je best. Maar net als met EV’s zal ook hier de omgevingstemperatuur, de snelheid, de wind etc. een flinke rol spelen. Op mijn ( nu nog) C40 is de range in de winter 50 km minder dan inde zomer.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 08.10.2024 - 00:39
door lanfeest
HeinvdW schreef: ↑06.10.2024 - 00:43
Ik zat zo even te denken.
De accu heeft zo'n 18 kWh van vol naar leeg en het rijdt 75 km?
18/0,75 = 24 kWh/100km
Dan verbruikt de elektromotor best wel veel.
Mijn ervaring (sinds januari dit jaar een XC60 MY24) is dat het volladen tussen de 16,5 en 17 kWh kost. En daar kan ik rond de 50km in de winter en rond de 65km in de zomer mee rijden. Komt dus in de zomer op ongeveer 27 kWh/100km uit. Dat is duur tov een EV en goedkoop tov een benzine auto. Een PHEV is zwaarder door de motor en dus minder efficiënt.
Voor een zware XC60 van 2150 kg met niet zo’n aerodynamisch vorm valt me dit mee. EV is efficiënter maar heeft voor mij persoonlijk nadelen qua actieradius en laadstress in het buitenland.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 08.10.2024 - 06:10
door Almerev70
Ik heb geen LR maar de voorganger.
Ben de laatste weken beetje een het spelen met de kachel, wel voorverwarmen aan de stekker en dan met wegrijden kachel op low en ventilator op stand 1. Dat scheelt enorm veel stroom, dus km's! Vergis je daar niet in.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 08.10.2024 - 08:41
door diesel01
Ik heb een Long Range V90, gister met normaal gebruik en met verkeer mee 60km snelweg met 108 in het uur, secundair 12km met 80 per uur, àlles elektrisch en nog 4km over.
Actieradius V60 / XC60 Long Range
Geplaatst: 29.10.2024 - 09:58
door mga1600
Nog maar 2 weken ervaring met mijn LR XC60T6, maar ik denk dat ik aardig in de buurt ga komen van de wltp van 78 km. Iedere keer dat ik de accu helemaal leeg reed ( in pure of hybrid) en wer opgeladen heb geeft hij 1 of 2 km meer aan dan de vorige keer. Toen ik hem ‘kreeg’ stond hij op 66, inmiddels op 73. Ik weet dat dat een voorspelling is op basis van het historische verbruik, dus het hangt helemaal af van je rijstijl, wind, temperatuur, belading etc. Mijn electrische kilometers met deze auto speelden zich grotendeels af tijdens ritten over 80 en 100 kmh wegen, maar weinig snelweg.