Pagina 1 van 1

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 08.10.2024 - 19:04
door HansV60
5 oktober teruggekomen van vakantie van 6 weken met deze combinatie uit Zuid Frankrijk. Het was onze eerste reis met deze caravan.
Fendt Bianco Activ 515 SGE van 2024.
Cassetteluifel
2000 kg as, op kenteken terug gezet naar 1800.
Truma combi 4E
Mover Enduro EM313
Lithium accu LI1210
Enduro BC260 fietsendrager

Het rijden met deze combi is uitstekend bevallen. Reed eigenlijk beter dan de vorige Fendt type 495. De indeling is natuurlijk anders. Dus het beladen ook. De 2 e-bikes op de dissel, de kogeldruk was tegen de 100kg. Een fantastische wegligging, en vermogen genoeg.

Foto aankomst laatste camping richting huis in de buurt van Langres.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 08.10.2024 - 21:54
door AdB1955
Fraaie combi. Ik houd het bij m'n Eriba Touring..

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 08:24
door Gouwe
Hele fraaie combi en mooi om te lezen dat de XC40 het zo goed doet i.c.m. een zware caravan. Waarom het gewicht op kenteken laten terug keuren trouwens?

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 08:46
door OGA244
Een T5 hybrid mag geen 2 ton trekken?

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 08:57
door V480-S60
Een XC40 T5 hybrid mag idd "slechts" 1800 kg trekken.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:01
door OGA244
Een T5 AWD mag wel 2 ton trekken

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:17
door Gouwe
Gaat het daarbij niet om het daadwerkelijke gewicht? M.a.w. niet de TTM maar wat de caravan incl. belading op dat moment werkelijk weegt?
Ik las net dit (en dan snep ik hem wel als je naar Frankrijk e.d. gaat):
In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’

Neemt niet weg dat ik gewoon benieuwd ben naar het motief van HansV60

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:39
door HansV60
Gouwe, je hebt gelijk met de eisen. Je moet in mijn geval je kenteken aanpassen als je naar het buitenland gaat. In Nederland is het niet verplicht, als je caravan maar niet zwaarder is dan 1800kg.
We hadden natuurlijk een 1800 as kunnen nemen, maar de 1700 en 1800 asrubbers zijn niet zo best. Met 2000 zit je aan de veilige kant😀.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:47
door Gouwe
Check. Je moet niets maar het is wel het advies van de ANWB....
Dat vind ik toch ook het leuke van het forum: je doet nog eens kennis op.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:48
door V480-S60
En iemand die over die te "zwakke" asrubbers bij de 1700 en 1800 kg assen mee kan praten. Is @Hans oet Twent

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:53
door mees
Net als op caravanforum.nl zijn er nu een paar misverstanden.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 09:58
door V480-S60
Nee nee. Je moet niets, je mag😉 verlagen.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 11:52
door diesel01
Wacht ff hoor....
Sinds wanneer is het toegestaan om met een voortuig die 1800k mag trekken een aanhanger te trekken die een max toegestane maximum van 2ton heeft, ongeacht wat hij weeg wanneer hij er achter hangt?

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 12:01
door V480-S60
Verschil tussen papieren gewicht in combinatie met rijbewijsplicht en daadwerkelijk gemeten waarden tijdens weging en de daarbij maximaal toegestane daadwerkelijke treklasten.

Het kost mij nu teveel tijd om het uit te leggen. Heb de spullen (verwijsgelegenheid) hier ook niet om het goed neer te zetten.

Maar om al deze discussie voor te zijn heeft TS zijn Toegestane Maximale Massa verlaagt naar 1800 kg. Laat ik het daar even bij houden.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 14:06
door diesel01
Ha...nog eens nagelezen bij de rdw, idd niet meer laden dan het maximum toegestane trekgewicht van de auto en je bent safe en als goed Nederlander mag je ook nog maximaal tot 10% overbeladen voordat er geschreven gaat worden.
En NL is bij kans het enige land dat het zo werkt, welkom in Europa.

Ervaringen XC 40 T5 hybride

Geplaatst: 09.10.2024 - 14:56
door V480-S60
Die 10% overbeladen is idd alleen voor NL.(in DE heb je echt een boete te pakken weet ik.)
De rest is allemaal Europees geregeld. Maar omdat veel be-ambten dat niet meekrijgen en discussiëren in een vreemde taal lastig is, heeft TS zijn TMM dus gewijzigd.