Pagina 1 van 2

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 10.10.2024 - 20:22
door arjen
Voor een vriend van mij even aan meedenken.
Met de veranderingen in houderschapsbelasting en interesse in een S60 of V60 van circa 2023.

De vraag was of een T6 phev nog wel te verkiezen is boven een B4 bijvoorbeeld. Als ik goed begrepen heb is vanaf 2025 het tarief van een phev, zelfde als benzine.
Maar een T6 is dan wel circa 300 kilo zwaarder dan een vergelijkbare B4.

Haal je dat electrische er nog wel uit of wordt dat een duur dingetje. Auto zal via private lease bereden worden.

Hoe zien jullie dat.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 10.10.2024 - 20:50
door J33Bee
Koop je een nieuwe, kun je bij een B-reeks geen remote start meer doen ala standkachel. Dit kan alleen nog maar op accu.

Verder is vanaf 2025 nog onzeker hoeveel BPM/MRB stijging er voor PHEV voertuigen komt in NL;

https://ondernemersplein.kvk.nl/aanscha ... aangepast/

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 10.10.2024 - 20:55
door arjen
Zal waarschijnlijk een 2023 a 2024 zijn dus geen nieuwe

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 10.10.2024 - 21:00
door OGA244
Ben verbaasd dat een gebruikte auto in de private lease gaat, de initiële investering is al relatief hoog..
ROB is onzeker door een beperkte of reeds verlopen fabrieksgaranties..
Restwaarde is ook lager door leeftijd.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 10:00
door wasbeer2006
Dit is een hele leuke intressante discussie en hiervoor zullen we veel meer info nodig hebben.

Wat is de drijfveer? Financien, rijplezier, snelheid, etc etc.

Financieel:
Heeft de persoon zonnepanelen?
Hoeveelheid elctrische kilomters?
Op welke locatie kan je laden en tegen wel tarief?
Kan je in 2027 overdag laden als de zon schijnt.

Ga uit dat 1 liter benzine 3KW is qua verbruik. Benzine 1 op 15 en electrisch 1 op 5.
Waarbij de B3 en B4 wel 20% zuiniger op brandstof zijn dan de T6 en 8.

Rijplezier:
De B's zijn lichter en fabriek af met sportonderstel te krijgen.
De B's zijn daardoor en het lagere gewicht echt wel een stuk dynamischer en wat natuurlijker rijgedrag.
De B3 en 4 hebben voorwielaandrijving in natte omstandigheden heb je een stuk minder tractie bij het wegrijden.
De T6 is vanuit stilstand echt snel boven de 80 a 100 is het verschil met de B4 een stuk kleiner.

Persoonlijk (los van geld)
Als je een B5 AWD kan krijgen heb je denk ik het beste van twee werelden





Als je elke KW moet gaan betalen en ik ga uit van 35ct per KW

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 10:11
door Speedyace
Je kunt dit zo bekijken bij de belastingdienst. Pak het gewicht van de T6 1975kg en vul bezine in. i.p.v. benzineauto met een C02 uitstoot van 1t/m50gr/km en je weet wat je moet betalen €369 (NH). Voor een B4 1634kg zal dit zo'n €267(NH) zijn per kwartaal.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 10:13
door OGA244
In de private lease zouden alle componenten reeds moeten zitten..

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 10:35
door raspaardje
OGA244 schreef: 11.10.2024 - 10:13 In de private lease zouden alle componenten reeds moeten zitten..
Exact. Gewoon private lease termijnbedragen vergelijken toch, of zie ik het te simpel?
En daarnaast gewoon gaan rijden zodat je de juiste keuze maakt die niet alleen financieel gedreven hoeft te zijn.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 11:39
door wasbeer2006
Dat is veel te simpel, daar zit geen brandstof/stroom bij, nogmaals als het om een financiële keuze gaat.

Maar als de belasting 100 euro meer per drie maanden is dan is dat 750km op benzine.
Als je de voor jouw gelden stroomkosten rekent kan je het grafiekje zo maken waar het omslagpunt ligt

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 11:57
door raspaardje
Precies. En dan kijk je puur naar geld.
Hoe de auto zich gedraagt bij jouw rijstijl is ook belangrijk.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 11.10.2024 - 21:39
door MikeJuliettDelta
Rijplezier = T6. 😊

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 00:05
door Jers3n
wasbeer2006 schreef: 11.10.2024 - 10:00 Persoonlijk (los van geld)
Als je een B5 AWD kan krijgen heb je denk ik het beste van twee werelden
B5 AWD is er alleen in de V60 Cross Country (van de modelvarianten van de V60/S60). Deze combi is voor zover ik weet (in NL) niet in de gewone V60 geleverd.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 10:21
door wasbeer2006
De B5 staat wel in mijn 2022 modeljaar folder echter zonder AWD inderdaad!
Dat was de CC zoals je aangeeft.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 10:57
door S80 Executive
Die B5 in de V60CC is een fijn blok. Als er een V60CC met een T6 of T8 was geweest, dan had die hoger op mijn verlanglijstje gestaan dan de B5.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 11:24
door Jers3n
S80 Executive schreef: 12.10.2024 - 10:57 Die B5 in de V60CC is een fijn blok. Als er een V60CC met een T6 of T8 was geweest, dan had die hoger op mijn verlanglijstje gestaan dan de B5.
beetje of topic, B5 is in de V90 CC ook een fijn blok, maar had best graag ervaren hoe de T8/T6 plug-in aandrijflijn het in de V90 CC zou doen, had die combi graag meegenomen in de aanschaf overweging.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 11:50
door Sarnelli
Zo te lezen idd allemaal smaak gevoelig.
Ik rij zelf een B3 en heb meer dan genoeg vermogen naar mijn idee.
Ook de caravan trekt hij makkelijk.
Motor en bak was een grote verbetering tov mijn vorige auto, de V40 T3

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 13:47
door Gouwe
wasbeer2006 schreef: 11.10.2024 - 10:00 ...Ga uit dat 1 liter benzine 3KW is qua verbruik. Benzine 1 op 15 en electrisch 1 op 5.
Waarbij de B3 en B4 wel 20% zuiniger op brandstof zijn dan de T6 en 8.
Persoonlijk weet ik niet of je de verbruikskosten benzine / versus elektra zo moet vergelijken. Dat gaat misschien op bij en BEV, maar naar mijn mening niet voor een PIH. Mijn ervaring is dat ik met mijn T8 over 30K per jaar (zonder laden aan de stekker) 1:11 verbruik gemiddeld. Doe ik gewoon laden dan kom ik gemiddeld aan de 1:18 (en over de laatste 200KM nu bijna 1: 40).
Over 30K verbruik ik in mijn situatie dus of 30K/11 = 2750 liter (afgerond) of 30K/18 =1650 liter (ook even afgerond).
Dat is op 30K dus 1100 liter. Doe dat maal 1,85/ltr en de besparing in brandstof is afgerond 2000 euro.
Wel verbruik ik over die 30K ook een dikke 2000kWh aan stroom. Ik koop dat in voor 12 cent/kWh (ik loop de terugleververgoeding mis), dat maakt dus 250 euro afgerond. Voordeel is in mijn situatie 1750 euro per jaar op brandstof (en ik profiteer nog even van de MRB korting).

Met een V60 (zeker de long range) denk ik dat je op 30K wel mag rekenen met 1:16 versus 1:30. Tel daar 2000kWh bij op tegen het voor jou geldende tarief en je weet wat ongeveer de kosten van beide opties zijn.
Wel zal het daadwerkelijke verbruik bij een PIH heel sterk afhangen van je rijpatroon (veel korte of juist lange afstanden), long range versus short range en je laaddiscipline en mogelijkheden.

wasbeer2006 schreef: 11.10.2024 - 10:00 Waarbij de B3 en B4 wel 20% zuiniger op brandstof zijn dan de T6 en 8.
20% lijkt me wat overdreven. OK, een T6/T8 weegt zo een 250 Kg. meer, maar ook met een PIH zul je zonder te laden regenereren en heb je elektro ondersteuning bij optrekken. Zeker eenmaal op snelheid zal er nauwelijks verschil in verbruik zijn.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 14:33
door vvmark
Ik heb er een paar maand terug ook een snelle berekening op los gelaten.
Uitgaande van niet kunnen salderen en volle mep wegenbelasting moeten gaan betalen voor een plug in hybride, was het voor mij niet aantrekkelijk( bij een short range v60).
Wegenbelasting en verzekering waren bij elkaar rond de 70 of 75 euro meer per maand en het laden op kantoor was aardig aan de prijs. Voordeel is ook nog dat ik nu gewoon een reservewiel en allerlei andere dingen onder de vloer kwijt kan 😉

Je moet echt op basis van je eigen situatie een berekening/ keuze maken.

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 15:21
door Philken
idem hier(wel België), de b4 diesel kwam pakken goedkoper uit met mijn gebruik(+300km/dag en overdag niet thuis om te laden dus volle mep betalen voor de electriciteit)

B3 B4 B5 of T6

Geplaatst: 12.10.2024 - 15:32
door Doc R
Je kan een heleboel rekenen, de overheid is echter notoir onbetrouwbaar.
Kies met emotie, daar heb je uiteindelijk meer lol van.
V60 D6 is met veel stekkeren qua brandstof verbruik, zeker met lange afstanden, amper zuiniger dan V70 D3 handgeschakeld. Vermoed dat dit ook geldt voor de diverse uitvoeringen nieuwe V60.
Veel plezier met de voorpret :-D

P.S. bij echt lange afstanden is de V70 zuiniger.