Pagina 1 van 1

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 08:29
door Mackenzie
Hoi allemaal!


Ik ben Maxence, woonachtig in de omgeving van Kortrijk (België) en sinds afgelopen donderdag de eigenaar van een 2013 Volvo XC70 D5 AWD 215pk GT met ca. 180.000km op de teller.

Nu ik er een paar 100km mee heb gereden vallen me er een aantal zaken op:

- De airco maakt een “jankend” geluid, blijkbaar is dit een gekend probleem. Betekent dit direct een nieuwe aircopomp? Of is er een betere (lees: goedkopere) oplossing?

- Ik had graag de automaat eens laten powerflushen. Iemand een goed adres in West-/Oost-Vlaanderen (België)?

- Daar ik van plan ben om lang met de wagen te rijden vroeg ik me af of ik niet beter de EGR klep kan laten wegschrijven? Zo ja, door wie? Liefst ook in de streek van West-/Oost-Vlaanderen.

- Indien de EGR klep werd weggeschreven, dien ik dan niet beter ook de inlaat te reinigen of is dit niet nodig en is het wegschrijven genoeg?

- Mijn wagen maakt tijdens “deellast” een nogal “tractor-achtig” geluid. Bij vollast hoor ik enkel de 5cil brul. Iemand een idee wat dit kan zijn? Klinkt echt zoals een oude/koude dieselklop/gekletter. Doet dit trouwens zowel bij koude als bij warme motor.

- Tot slot: iemand suggesties voor goeie all-seasonbanden? Bandenmaat 235/50/R18


Ik hoop na het oplossen van deze issues veel kilometers te kunnen afleggen met de XC70, al jaren fan van het merk :-).



Alvast bedankt!

Gr

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 08:44
door Kick
Welkom!

Ik kan alleen op de laatste vraag een reactie geven: Michelin Cross Climate 2 ;-)

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 10:10
door Mackenzie
Kick schreef: 20.10.2024 - 08:44 Welkom!

Ik kan alleen op de laatste vraag een reactie geven: Michelin Cross Climate 2 ;-)
Thanks! Ik was tussen deze en de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF3's aan het denken.

Gr

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 10:52
door Fredhead
Als je de EGR dicht zet zou ik de inlaat ook laten reinigen.
Komt een hoop troep in en met de klep dicht blijft het dan ook schoon.

Let wel: volgens mij mag het in België net als in Nederland officieel niet.
Ik heb zelf bij de laatste diesels die ik heb gereden de EGR altijd dicht gehad.
De huidige zit als extra een catchtankje tussen de carter ontluchting en de inlaat en daarmee blijft alles helemaal brandschoon en kurkdroog.

Wat banden betreft sluit ik me zeker bij de Michelins aan! :)

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 11:27
door lint
Welkom.
Hier ook een tevreden Michelin CC gebruiker.

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 16:20
door Mackenzie
Ik bemerk ook een "hoog" verbruik.

Met veel snelweg (cruise control op 127km/u) kom ik steeds uit op 9l/100km.
Lijkt me aan de hoge kant, of niet?

Mijn XC70 is wel een AWD dus verbruikt waarschijnlijk een beetje meer.

Ik heb gisteren de sensor gereinigd die soms wel eens volgekoekt zit met smurrie. Dus dit kan de oorzaak niet zijn.

Gr

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 17:04
door Rene64
Over de airco vraag.
Mijn aircopomp is 2 jaar geleden vervangen, die jammerde al lang wat steeds luider werd.
Op een gegeven moment koelde hij helemaal niet meer als het buiten meer dan 25 graden was om dan na een 5 tot 10 minuten rijden opeens vol aan te gaan.
De nieuwe pomp hoor ik ook weer een beetje, koud zit er een soort rammeltje in als of er een lager van een spanrol slecht is.
En soms wat gejammer, die nieuwe zit er iets van 80.000 km in nu schat ik.
Het werkt prima en de dealer zij bij de laatste beurt dat het bekend is dus ik laat het zo.
Bij twijfel de dealer even laten luisteren voor de zekerheid.

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 20.10.2024 - 17:19
door Fredhead
Mackenzie schreef: 20.10.2024 - 16:20 Ik bemerk ook een "hoog" verbruik.

Met veel snelweg (cruise control op 127km/u) kom ik steeds uit op 9l/100km.
Lijkt me aan de hoge kant, of niet?

Mijn XC70 is wel een AWD dus verbruikt waarschijnlijk een beetje meer.
Gezien de snelheid en het gewicht/stroomlijn van de auto denk ik dat dit een vrij realistisch verbruik is.
Als je rond de 100-110 km/h rijd zal dit een stukje lager moeten zijn.

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 21.10.2024 - 18:41
door Volvolof
Mackenzie schreef: 20.10.2024 - 10:10
Kick schreef: 20.10.2024 - 08:44 Welkom!

Ik kan alleen op de laatste vraag een reactie geven: Michelin Cross Climate 2 ;-)
Thanks! Ik was tussen deze en de nieuwe Pirelli Cinturato All Season SF3's aan het denken.

Gr
Die Pirelli is nog veel beter dan de CC2 als slijtage voor jou niet belangrijk is. Slijt als een malle, dus duur per km.
Wij hebben de CC2 op onze Mini. Fijne band, maar grip op nat kan beter. Gevoelsmatig gaat de v70 op 10(!) jaar oude continental winterbanden beter door een natte bocht. Ik ga ze binnenkort vervangen door Continental allseason contact 2. Ik ben benieuwd. In de testen in ieder geval beter dan de Michelin op nat, maar droog is het andersom.

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 22.10.2024 - 19:50
door Chrizzle D5
Als het gaat om de airco, komt het mij bekend voor. Misschien heb je wat aan mijn verhaal:

- ik heb mijn XC70 2014 d5 twee maand geleden gekocht
- verkoper had vlak voor verkoop al nieuwe multiriem erop gezet (blijkbaar speelde er toen al wat)
- bij de proefrit zat er een heel lichte "jank" geluid bij de airco (net hoorbaar voor neuroten, zeg maar)
- rest van de auto voelde goed, dus auto gekocht, met korting vanwege mogelijke nieuwe aircopomp (gokje)
- in de onderhoudspapieren zag ik dat (naast de multiriem vlak ervoor) nog geen jaar eerder ook de aircopomp al was vervangen
- "jank" geluid werd binnen paar week steeds sterker, bij airco uitgeschakeld verdween het geluid
- bij garage trok men vrij snel de conclusie: aircopomp is aan het overlijden, bovendien wat het een slecht merk dus vervangen
- daarnaast merkten ze ook dat terugloop poelie van dynamo vast zat en vol roest, ook vervangen
- geluid was weg
- na week ofzo begon er weer (eenzelfde) geluid
- bij garage geluisterd met omgekeerde schroevendraaier, men hoort toch ook bijgeluid bij dynamo. Verwachting is dat dynamo ook niet zo best meer is. Garage zag ook roest aan de binnenkant, garage denkt dat de motor ooit te enthousiast is schoongespoten met water. Advies: eerst doorrijden, en als het uiteindelijk te gek wordt, kunnen we evt. dynamo vervangen.

Gezien de eerdere reparaties, is het mijn indruk dat het bij mijn auto al een tijdje speelt. Maar inmiddels 5000 km verder: vooral bij vochtig weer, koude motor hoor ik hem inderdaad nog steeds wat janken bij lage toeren. Soms is het na een stuk snelweg ineens weer weg. Heel onvoorspelbaar. Ik denk dat ik er voorlopig mee doorrijd. Feit dat het geluid wegvalt als je de airco uitschakelt, hoeft volgens garage nog niet te zeggen dat de bron ook bij de aircopomp zit. De airco vraag namelijk vrij veel power, waardoor daardoor bijv. een brakke dynamo (die ook aan de multiriem hangt) daardoor óók extra geluid kan gaan geven.

Mijn advies: laat de garage goed luisteren waar de bron exact zit, met stethoscoop of schroevendraaier tegen het oor.

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 24.10.2024 - 12:15
door Mackenzie
Chrizzle D5 schreef: 22.10.2024 - 19:50 Als het gaat om de airco, komt het mij bekend voor. Misschien heb je wat aan mijn verhaal:

- ik heb mijn XC70 2014 d5 twee maand geleden gekocht
- verkoper had vlak voor verkoop al nieuwe multiriem erop gezet (blijkbaar speelde er toen al wat)
- bij de proefrit zat er een heel lichte "jank" geluid bij de airco (net hoorbaar voor neuroten, zeg maar)
- rest van de auto voelde goed, dus auto gekocht, met korting vanwege mogelijke nieuwe aircopomp (gokje)
- in de onderhoudspapieren zag ik dat (naast de multiriem vlak ervoor) nog geen jaar eerder ook de aircopomp al was vervangen
- "jank" geluid werd binnen paar week steeds sterker, bij airco uitgeschakeld verdween het geluid
- bij garage trok men vrij snel de conclusie: aircopomp is aan het overlijden, bovendien wat het een slecht merk dus vervangen
- daarnaast merkten ze ook dat terugloop poelie van dynamo vast zat en vol roest, ook vervangen
- geluid was weg
- na week ofzo begon er weer (eenzelfde) geluid
- bij garage geluisterd met omgekeerde schroevendraaier, men hoort toch ook bijgeluid bij dynamo. Verwachting is dat dynamo ook niet zo best meer is. Garage zag ook roest aan de binnenkant, garage denkt dat de motor ooit te enthousiast is schoongespoten met water. Advies: eerst doorrijden, en als het uiteindelijk te gek wordt, kunnen we evt. dynamo vervangen.

Gezien de eerdere reparaties, is het mijn indruk dat het bij mijn auto al een tijdje speelt. Maar inmiddels 5000 km verder: vooral bij vochtig weer, koude motor hoor ik hem inderdaad nog steeds wat janken bij lage toeren. Soms is het na een stuk snelweg ineens weer weg. Heel onvoorspelbaar. Ik denk dat ik er voorlopig mee doorrijd. Feit dat het geluid wegvalt als je de airco uitschakelt, hoeft volgens garage nog niet te zeggen dat de bron ook bij de aircopomp zit. De airco vraag namelijk vrij veel power, waardoor daardoor bijv. een brakke dynamo (die ook aan de multiriem hangt) daardoor óók extra geluid kan gaan geven.

Mijn advies: laat de garage goed luisteren waar de bron exact zit, met stethoscoop of schroevendraaier tegen het oor.

Thanks voor deze uiteenzetting!

Ik heb een afspraak gemaakt bij een garage... Ik ben benieuwd


Gr

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 24.10.2024 - 13:24
door Chrizzle D5
Ook vanwege mijn eigen auto ben ik erg benieuwd naar wat er uiteindelijk bij jou uitkwam. Graag een terugkoppeling naderhand :)
(altijd interessant om te horen namelijk)

Nieuwe eigenaar - aantal vragen

Geplaatst: 24.10.2024 - 18:59
door steven.vuylsteke
Dat verbruik bij 127km/h op cruise control lijkt me toch net iets te hoog. Als ik Duitsland door raasde had ik zo iets of nog net wat minder. Bob rijdt constant berg op en af in la France en zit rond de 8 en daar moet gewerkt worden.
Voor die egr enzo, mss gewoon even een dagje uittrekken en naar het gekende adres obbe tuning gaan. Dan ben je echt zeker. Het zal je volgens mij ook een goed gevoel geven