Distributieriem vervangen Volvo S40 1.8 uit 1999
Geplaatst: 22.10.2024 - 16:38
Dag dag! Even een technische vraag op dit gedeelte van het forum.
De distributieriem van mijn Gebakbal bleek bij aankoop al 4 jaar over datum te zijn, dus hoog tijd voor een vervanging. Ik werk in de mechatronica en heb (hopelijk) voldoende sleutelervaring dus ik wil 'm zelf graag gaan vervangen. Maar ik heb toch even wat advies nodig van een ervaren Volvo sleutelaar over de benodigdheden.
Ik zie namelijk online dat er van alles te koop is, van slechts de riem tot een hele set inclusief waterpomp, spanrol, en geleiderol. Gezien de leeftijd en kilometerstand van 170,xxx km: wat raden jullie aan om allemaal te vervangen? De multiriem vind ik er zelf nog jong uitzien maar ben benieuwd of het aan te raden is om ook die direct te vervangen.
Ik hoor het graag!
Ps. Twee kleine bonus vragen:
1. Het lijkt erop dat de 1.8 benzine motoren geen EGR hebben maar de dieselmotoren wel, klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
2. Ik wil graag het PCV systeem even controleren omdat ik lees dat dit nog wel eens problemen kan opleveren. Ik kan er alleen niet helemaal achterkomen welke slangen precies bij het PCV systeem horen en hoe ik het systeem het beste kan controleren. Ik heb wel gecheckt of er bij draaiende motor vacuüm ontstaat onder de olie vuldop of dat er juist 'geblazen' wordt, mijn motor lijkt lichtelijk te 'blazen'.
De distributieriem van mijn Gebakbal bleek bij aankoop al 4 jaar over datum te zijn, dus hoog tijd voor een vervanging. Ik werk in de mechatronica en heb (hopelijk) voldoende sleutelervaring dus ik wil 'm zelf graag gaan vervangen. Maar ik heb toch even wat advies nodig van een ervaren Volvo sleutelaar over de benodigdheden.
Ik zie namelijk online dat er van alles te koop is, van slechts de riem tot een hele set inclusief waterpomp, spanrol, en geleiderol. Gezien de leeftijd en kilometerstand van 170,xxx km: wat raden jullie aan om allemaal te vervangen? De multiriem vind ik er zelf nog jong uitzien maar ben benieuwd of het aan te raden is om ook die direct te vervangen.
Ik hoor het graag!
Ps. Twee kleine bonus vragen:
1. Het lijkt erop dat de 1.8 benzine motoren geen EGR hebben maar de dieselmotoren wel, klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
2. Ik wil graag het PCV systeem even controleren omdat ik lees dat dit nog wel eens problemen kan opleveren. Ik kan er alleen niet helemaal achterkomen welke slangen precies bij het PCV systeem horen en hoe ik het systeem het beste kan controleren. Ik heb wel gecheckt of er bij draaiende motor vacuüm ontstaat onder de olie vuldop of dat er juist 'geblazen' wordt, mijn motor lijkt lichtelijk te 'blazen'.