Koop geen Volvo als je wil rijden
Geplaatst: 28.10.2024 - 17:33
Casus: een Volvo V50 met een afgebroken bout in het blok. Schuld van Volvo.
Gaat om de bout die de verstuiverklem vastzet. Die verstuiverklemmen bij de V50 zijn slecht ontworpen, waardoor ze kunnen breken. Dit is ook bekend bij Volvo, waar er een recall op zit en ze kostenloos vervangen worden.
Onze auto is bij de dealer geweest voor het vervangen van de distributieriem. Daarbij hebben ze niets over bovenstaande gezegd, en zijn die klemmen niet vervangen.
Een half jaar later breekt zo'n klem af, en neemt de bout mee. Dus een afgebroken bout in het blok.
Ik heb wel linkse tapeind-verwijderaars, dus gaatje boren, stukje bout verwijderen, klaar, zou je denken. Maar dat viel tegen, die bouten zijn knalhard staal en 8mm. Dus met een 5mm boortje gaatje boren. Nou dat gaat dus gewoon niet.
Ik ben een week aan het boren geweest en amper 3mm erin. Ik boor op de juiste manier. Een cobalt-titanium boortje, scherp, laag toerental, snijolie. Na 3 minuten boren is het boortje bot, dus slijpen en weer door.
Ik ben gewoon privé persoon, dus gewoon een bosch boormachine van de bouwmarkt.
Gepruts dus. En onze financiele situatie wijzigde, dus ik ze; fuck ik ben dit gekut zat, ik bel de garage, laat ze het maar fixxen. Zelfs tegen garage gezegd: al wil je een hele nieuwe motor monteren, is ook goed, qua kosten.
Antwoord van meerdere volvo-dealers: We kunnen u niet helpen. Sowieso hebben ze geen van allen een auto-ambulance om een auto op te halen.
Antwoord van Volvo Nederland: We hadden u alleen geholpen als uw auto altijd louter dealer-onderhouden was geweest en u een volvo assistance abonnement had.
Dus: Volvo, NIET kopen als je wil rijden en de zekerheid wil dat je een dealer altijd nog al laatste redmiddel kan repareren.
Begrijp mij niet verkeerd: ik heb er alle begrip voor dat dealers niet zitten te springen om klanten die zelf aan hun auto prutsen. Snap ik heel erg goed. Maar naar mijn mening, als iemand je feitelijk cart blanche geeft qua kosten, moet je als Volvo dealer een Volvo repareren.
Dealers: alle volvo dealers omgeving utrecht. Vnl. Broekhuis.
Als ze hadden gezegd: "u prutst en klooit zelf aan de auto, en nu is er kutklus, en dan mogen wij het doen, dat gaat u 1000 euro extra kosten', had ik het goed gevonden.
Inhoudelijk is het probleem inmiddels wel door mijzelf opgelost. De oplossing was gewoon met een 7mm boor de hele bout eruit boren (7mm boorde een stuk beter) , en dan draad tappen. Niet ideaal, niet hoe ik het het liefst gehad had, maar inmiddels alweer 1000km mee gereden, dus het werkt wel.
Gaat om de bout die de verstuiverklem vastzet. Die verstuiverklemmen bij de V50 zijn slecht ontworpen, waardoor ze kunnen breken. Dit is ook bekend bij Volvo, waar er een recall op zit en ze kostenloos vervangen worden.
Onze auto is bij de dealer geweest voor het vervangen van de distributieriem. Daarbij hebben ze niets over bovenstaande gezegd, en zijn die klemmen niet vervangen.
Een half jaar later breekt zo'n klem af, en neemt de bout mee. Dus een afgebroken bout in het blok.
Ik heb wel linkse tapeind-verwijderaars, dus gaatje boren, stukje bout verwijderen, klaar, zou je denken. Maar dat viel tegen, die bouten zijn knalhard staal en 8mm. Dus met een 5mm boortje gaatje boren. Nou dat gaat dus gewoon niet.
Ik ben een week aan het boren geweest en amper 3mm erin. Ik boor op de juiste manier. Een cobalt-titanium boortje, scherp, laag toerental, snijolie. Na 3 minuten boren is het boortje bot, dus slijpen en weer door.
Ik ben gewoon privé persoon, dus gewoon een bosch boormachine van de bouwmarkt.
Gepruts dus. En onze financiele situatie wijzigde, dus ik ze; fuck ik ben dit gekut zat, ik bel de garage, laat ze het maar fixxen. Zelfs tegen garage gezegd: al wil je een hele nieuwe motor monteren, is ook goed, qua kosten.
Antwoord van meerdere volvo-dealers: We kunnen u niet helpen. Sowieso hebben ze geen van allen een auto-ambulance om een auto op te halen.
Antwoord van Volvo Nederland: We hadden u alleen geholpen als uw auto altijd louter dealer-onderhouden was geweest en u een volvo assistance abonnement had.
Dus: Volvo, NIET kopen als je wil rijden en de zekerheid wil dat je een dealer altijd nog al laatste redmiddel kan repareren.
Begrijp mij niet verkeerd: ik heb er alle begrip voor dat dealers niet zitten te springen om klanten die zelf aan hun auto prutsen. Snap ik heel erg goed. Maar naar mijn mening, als iemand je feitelijk cart blanche geeft qua kosten, moet je als Volvo dealer een Volvo repareren.
Dealers: alle volvo dealers omgeving utrecht. Vnl. Broekhuis.
Als ze hadden gezegd: "u prutst en klooit zelf aan de auto, en nu is er kutklus, en dan mogen wij het doen, dat gaat u 1000 euro extra kosten', had ik het goed gevonden.
Inhoudelijk is het probleem inmiddels wel door mijzelf opgelost. De oplossing was gewoon met een 7mm boor de hele bout eruit boren (7mm boorde een stuk beter) , en dan draad tappen. Niet ideaal, niet hoe ik het het liefst gehad had, maar inmiddels alweer 1000km mee gereden, dus het werkt wel.