Pagina 1 van 9
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 14:19
door Volvoradios
Beste Volvisten,
Heb een V60 met Ford T3 150pk gekocht.
De proefrit verliep zonder problemen, dus ik nam de auto mee.
Op terugweg (na circa 70 km) kreeg ik de melding "oliepeil te laag". De T3 heeft daar kennelijk geen lampje voor. Schrok me rot en was gelukkig vlakbij een Gamma waar ik litertje 5W30 jocht. Ik deed 0,5 liter er in en de melding verdween. Daarna reed ik naar huis (10 km). Ik heb de verkoper meteen ingelicht, maar wil nu toch erachter komen wat er aan de hand is.
Bij aankomst bij autohandelaar was de auto net naar de wasstraat geweest en de motor warm. Olie kon ik dus niet goed peilen toen. Maar peilstok was iig "nat". Dat was dus gisteren. Nu de motor helemaal koud was vanochtend heb ik olie gepeild. Zie foto. Peil was nu 1 streepje onder max.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 14:22
door Volvoradios
Weet iemand wat het verschil is tussen min en max is van dit type peilstok (t3 Ford motor 150 pk)? Ik weet dat ik er gisteren halve liter in deed.
Dus het peil op de foto is 0,5 liter hoger.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 14:48
door Gouwe
Normaal gesproken is het verschil tussen min en max 1 liter.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 14:52
door Volvoradios
Het instructieboekje doet er onduidelijk over. Zie foto.
Een Volvo monteur zei: 0,75 liter tussen min/max.
Maar wist het ook niet zeker, gaf hij toe.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 15:17
door Gouwe
Gooi er nog eens een kwart liter bij...
En trouwens ook een warme motor kun je prima peilen: stok eruit, even afvegen met een doekje, stok er in en er weer uit en je kunt aflezen wat het peil is.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 15:23
door Volvolof
Op zich niet gek als je na een lange rit een dergelijke melding krijgt. Dan kan alle benzine en water verdampen die in korte ritjes verzameld zijn. Wel slordig om de auto met weinig olie af te leveren. Hopelijk is er niets mis.
Deze blokken hebben een distributieriem die door de olie loopt net als in de beruchte 1.2 van PSA. Bij dit blok hoor je zelden problemen hiermee, maar zou voor de zekerheid netjes een jaarlijkse olieverversing doen met de juiste spec en dan liever geen Gamma.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 15:40
door Volvoradios
Hallo, de riem van deze motor loopt NIET in de olie.
Nieuwe theorie: Auto was warm toen ik aankwam. Kon oliepeil dus niet goed peilen, maar het zal laag zijn geweest. Tijdens rijden wordt de olie rondgepompt en peil in carter neemt daardoor af = melding. Dit zei een vriend van me.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 29.10.2024 - 15:52
door Volvoradios
Een Volvo monteur zei dat ik huidige KM stand moet noteren en over 500 km nog eens moet peilen. Iets waar ik zelf ook al aan gedacht had natuurlijk. Er komt iig geen zwarte rook uit de uitlaat en de uitlaatpijp is niet vet of uitzonderlijk zwart.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 08:23
door Volvoradios
Iemand nog andere tips?
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 08:44
door Frits V70
Olie pijlen doe je met een langer stilstaande of liever koude motor. Dan meet je het juiste pijl.
Bijvullen tot 1 streepje onder de max, km stand noteren en dan doen wat de Volvo monteur aangeeft.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 09:01
door volvo440special
Koude motor of warm na minstens 10 min stilstand.
Een motor die 'wat' olie verbruikt hoef je overigens niet aan rookwolken of de uitlaat te zien. Het meeste vangt de katalysator al op. Pas als je vaker olie tankt dan brandstof, ga je echt pluimen zien.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 09:01
door Mastiff
Volvoradios schreef: ↑30.10.2024 - 08:23
Iemand nog andere tips?
Litertje olie met de juiste specs in de kofferbak "voor het geval dat" en het de komende tijd iets vaker het oliepeil in de gaten houden. Maar vooral lekker genieten van je nieuwe bolide.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 09:15
door Volvoradios
We gaan het beleven...
Hij rijdt verder geweldig.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 09:58
door diesel01
Ik had met mijn dieseltje altijd een liter 0w20 Castrol in de kofferbak liggen, zeker door Duitsland of naar het zuiden van Europa waar het blok aan het werk moest vroeg hij soms om olie.
Niet zo zeer met de caravan waar de belasting gelijkmatig en constant is maar meer in de bergen met korte sprintjes of langstrecke op de autobahn.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 10:14
door Volvoradios
Ja, maar dit is een auto uit 2012 met vrij modern benzineblok. Dan verwacht je geen olieboot haha. Heeft iemand hier op het forum een T3 (1.6 Ford), die veel olie verbruikt? Of verbruik-te? En wat was de oorzaak en hoe werd het opgelost?
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 10:23
door diesel01
Volvoradios schreef: ↑30.10.2024 - 10:14
Ja, maar dit is een auto uit 2012 met vrij modern benzineblok. Dan verwacht je geen olieboot haha. Heeft iemand hier op het forum een T3 (1.6 Ford), die veel olie verbruikt? Of verbruik-te? En wat was de oorzaak en hoe werd het opgelost?
Mijn dieseltje was een vea 4cilinder euro 6 D5 awd uit 2016...doorgaans geen olieverbruik maar alleen wanneer de 240pk/500nm aan het werk mochten.
Wellicht heb je wat ruimte tussen de olieschraapveren, misschien zijn er altijd korte stukjes mee gereden waardoor er intern wat vervuiling is, misschien is iemand vergeten om de olie na te kijken en bij te vullen.
Het leven zit vol variabelen.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 10:54
door Volvoradios
Ok Update:
Ik heb er gisteren 35 km mee gereden (dus na die eerste meting waarbij olie tot een na bovenste streepje kwam).
Vandaag weer gepeild. Auto nacht lang stil gestaan en natuurlijk op precies zelfde plek.
Straat helt beetje, dus waar hij staat maakt uit.
En verdorie, peil is nu 1 streepje lager. Zie foto.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 11:28
door volvo440special
Zet de auto eens ergens even goed recht. 10 min wachten en peilen. Daadwerkelijk onder max: met beleid vullen en tussentijds peilen. Tot hij strak op de max staat.
Laten we zeggen komende tijd 500km rijden en nog eens peilen, op dezelfde plek.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 11:37
door Volvoradios
@diesel01:
Toen je zei "dieseltje" dacht ik VW Polo diesel uit 1988 ofzo

V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
Geplaatst: 30.10.2024 - 13:05
door Volvoradios
Stel dat hij idd per 35 km 0,125 liter verbrandt. (Tussen 2 streepjes zou daarmee overeen moeten komen). Dat zou neerkomen 3,6 liter/ 1000 km

Welke technische mankementen zouden zo'n catastrofaal olieverbruik kunnen veroorzaken?
Zuigerschraapveren, klepzittingen, keerringen?