Pagina 1 van 1
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 09.11.2024 - 17:46
door arjen
Lezende in de online handleiding ter voorbereiding op levering S60 T6 My 2024 eind deze maand een vraag over onderstaande,
—————-
Slimme energieverdeling met behulp van navigatie
Verdeel de elektrische energie zo efficiënt mogelijk over de hele afstand met behulp van Google Maps.
In rijmodus Hybrid wordt de auto aangedreven door zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor. Als in Google Maps een bestemming is gekozen, berekent de auto hoe de elektrische energie zo efficiënt mogelijk over de hele afstand kan worden verdeeld. In
Slimme energieverdeling gebruiken
Kies een bestemming in Google Maps en controleer of aan de onderstaande criteria is voldaan:
De rijmodus Hybrid is gekozen.
Accuverbruik is ingesteld op Auto in de instellingen voor Rijden op het middendisplay
———-
Wat is jullie ervaring of verschil tussen rijden met of zonder google maps
En waarschijnlijk kan ikhet antwoordt wel raden maar dit slim rijden werkt ook of niet als je waze of carplay gebruikt ipv maps.
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 09.11.2024 - 18:18
door Gouwe
Nee het werkt niet i.c.m. Waze. Ik heb een Sensus systeem dus niet de slimmigheid van AAOS i.c.m. maps. Waar maps alleen geen rekening mee kan houden is op je op locatie van aankomst ook weer kan/gaat laden. M.a.w. de accu is leeg op plaats van bestemming (of niet)? Hoe doet de auto dat dan op de terugreis?
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 09.11.2024 - 18:40
door BIS
Als je weet dat je niet kan laden, dan voer je de terugweg meteen in als 2e punt op je route. En dan smeert google de acculading uit over beide ritten.
Tenzij het een langere route is, dan komt er weer een AAOS bug om de hoek kijken: dan stopt de berekening plots en trekt hij je accu volledig leeg op de heenweg

Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 09.11.2024 - 20:31
door Gouwe
OK, had geen idee hoe dat werkt. Ik doe het maar handmatig, gewoon de hold functie gebruiken.
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 10.11.2024 - 19:47
door Bart
BIS schreef: ↑09.11.2024 - 18:40
Als je weet dat je niet kan laden, dan voer je de terugweg meteen in als 2e punt op je route. En dan smeert google de acculading uit over beide ritten.
Tenzij het een langere route is, dan komt er weer een AAOS bug om de hoek kijken: dan stopt de berekening plots en trekt hij je accu volledig leeg op de heenweg
Ik heb de functie wel gebruikt in de V60 (Sensus), maar dan met Waze ernaast op de telefoon voor de navigatie.
In de XC nu alleen nog Google gebruikt, ik zal jouw tip om meteen de terugrit ook in te voeren ook eens testen. Weet bv. dat ik bij mijn ouders niet kan laden, mooi als hij dan de accu over 2 ritten verdeelt.
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 10.11.2024 - 22:52
door arjen
Meestal rijd ik in de omgeving en dat zal gemiddeld niet meer zijn dan 70 km per dag.
Af en toe een rit door NL van 250 km heen en volgende dag 250 km terug. Op de overnachtingsplek is laden geen probleem
Ik ga het dus ontdekken, ervaren hoe het beste eruit te halen is en soms ook gewoon keer genieten van de power.
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 11.11.2024 - 08:27
door mga1600
Gisteren voor het eerst een langere rit gemaakt met onze XC60T6. Voor de heenweg de eindbestemming in Google Maps aangegeven die 235km weg lag, maar met een tussenbestemming waar we even langs moesten. Accu was vol bij vertrek. Benzine tank ook vol (ik wilde het echte verbruik over deze rit kunnen meten). Wat ik merkte is dat de stroom keurig werd verdeeld over stukken buiten de snelweg om - dus lokaal verkeer over 80 km wegen e.d. Bij aankomst was de accu precies tot 0% leeggereden, echt precies.
Ter plekke de accu tijdens het bezoek weer kunnen volladen (bij familie met een Wallbox). Daarna weer naar huis gereden (235 km) met thuis als bestemming in Google maps. Een deel (20 minuten) van de terugrit was na 19.00 dus 130 kmh. Accu was opnieuw echt helemaal precies 0% bij aankomst.
Wat me opnieuw opviel is dat in druk snelweg verkeer de auto ook steeds even elektrisch op gang werd gebracht nadat je in moest houden en voordat de snelheid weer hoger werd. Dan pas ging de brandstofmotor weer aan. De overgangen waren nauwelijks merkbaar, je ziet vooral wat op het scherm voor je neus.
Na aankomst voor de ‘wetenschap’ weer volgetankt bij het zelfde tankstation met dezelfde pomp. Er moest 21,1 liter in. Dat vond ik heel eerlijk gezegd verbijsterend weinig want dat betekent dus een brandstof verbruik van 4,4 liter per 100 km onder reële omstandigheden of wel beter dan 1:22. Uiteraard ook wel 2 keer netto ca 16- 17 kWh aan stroom verbruikt.
Los van deze ervaring: de XC60 met zijn luchtvering en heerlijke comfort stoelen rijdt voor mij zoveel relaxter dan de vorige Volvo (C40 Twin) die weliswaar nog veel meer vermogen had maar ook kleinere, hardere stoelen en een stuggere vering. Met die auto dezelfde rit ook vaker gemaakt en nu vast kunnen stellen wat die verschillen inhouden : ik stapte nu met het idee uit dat ik nog wel verder zou willen rijden terwijl ik met de C40 altijd blij was als we er waren…..…. Niets ten kwade van de C40 overigens, dat is een hele fijne auto, maar wat mij persoonlijk betreft past de XC60 veel beter bij me ‘op de lange baan’……
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 11.11.2024 - 20:10
door arjen
Mooi en helder verhaal!
Je hebt dan de rijmodus Hybride gebruikt icm Google maps route toch.
Ik ga dat vrijdag en zaterdag ook zo testen
Slimme energieverdeling middels maps versus waze of carplay
Geplaatst: 17.11.2024 - 20:02
door arjen
Zo mijn eerste rit van 250 km heen en 250 km terug gemaakt.
Hybrid icm Google maps werkt bijzonder goed.
Bij aankomst accu precies leeg en verbruik van verbrandingsmotor over 250 km was laag. Weet niet meer precies maar dacht 4,6 of zo
Terugreis was na 19 uur dus geregeld 140 kmpu aangehouden. Verbruik was natuurlijk hoger maar lager dan ik met de b3 gewend was.
En ja ook de accu is niet gratis dus dat moet je om het zuiver te houden er wel bij op tellen.
Wat verder op is gevallen
Opladen van de accu 18.8 kWh of zo gaat in 3 uur met de 6,4 boardlader waarbij de eerste 50 % rap in de accu zit
Wat een enorme power zit er in die T6. Aantal keer even goed opgetrokken of tussentijds versneld. Maar wow dat is meer dan rap
Het Headup display, wat is dat fijn en duidelijk. Buiten dat het er gaaf uitziet is het ook echt heel makkelijk.
B&W audio. Tja ik vond het standaard systeem al goed. Dit is echt overtreffende trap waar je snel aan went
