Pagina 1 van 7
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 22:43
door Stoyanov
Volgende week bezoek ik Duitsland. Niet alleen is de brandstof daar significant voordeliger; ze hebben er ook 100 octaan benzine.
Is dit aan te raden voor mijn T3?
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 22:55
door Urbexpeditie
Octaan 100.. de naam zegt het al. Hoger octaangehalte. In principe kan het geen kwaad aangezien het ethanol vrije benzine is en zorgt voor iets meer vermogen.
Volgens mij meer bedoeld voor oudere auto's.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 22:56
door dimitripb
Het gaat je niets extra’s brengen. De motor is ontworpen en geoptimaliseerd op E10. Je gaat geen enkel voordeel merken. Misschien is die iets zuiniger maar dat maakt het prijsverschil niet goed.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 23:30
door Urbexpeditie
Lager octaan zorgt voor het zgn pingelen van de motor. De XC40 is inderdaad zo ontworpen dat het pingelen wordt tegengegaan. Dat gebeurd dmv een pingelsensor. Echter....
ANWB

Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 23:35
door Stoyanov
Dank voor alle antwoorden.
Ik tank gewoon E5.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 13.11.2024 - 23:40
door Urbexpeditie
Zou je met een zware aanhanger of caravan achter de auto rijden dan zou ik het zeker wel tanken. Maar voor dagelijkse boodschappen of van a naar b zonder extra belasting is het niet interessant genoeg.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 11:07
door Hans Eilander
Stoyanov schreef: ↑13.11.2024 - 23:35 Dank voor alle antwoorden. Ik tank gewoon E5.
Verstandig besluit. Ik doe nooit anders dan E5 tanken.....

Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 11:38
door mga1600
Toen ik indertijd nog in een leaseauto reed heb ik samen met andere ‘uitverkoren’ berijders in een proefproject gezeten van de leasemaatschappij. De ene helft moest uitsluitend ‘gewone’ benzine tanken , de andere helft uitsluitend V-Power. Allemaal in groepen van vergelijkbare auto’s. Doel was om te zien of er effect was op het verbruik en/of op de levensduur of reparatiekosten.
De test duurde twee jaar lang. De maatschappij kreeg zo statische inzichten omdat het om redelijke grote aantallen auto’s ging. De ons verstrekte conclusie aan het einde van de test was dat V-Power weliswaar tot een iets lager verbruik leidde, maar dat het prijsverschil met gewone benzine niet goedgemaakt werd. Op reparatie of onderhoudsgebied werd geen enkel verschil vastgesteld. Aldus de lease maatschappij.,
Ik was een van degenen die V-Power moest tanken tot aan het einde van de test, daarna mocht het juist niet meer…... maar los van de elders getrokken conclusies vond ik de auto met V-Power wel wat stiller klinken.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 12:24
door lint
Ik gebruik voor de Z4 altijd E5/euro 98.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 12:40
door Hans Eilander
Ik denk dat het verschil tussen premium brandstof en gewone benzine, net is als de A en B merken in de supermarkt. Het is niet alleen een beetje prijsverschil, maar je proeft dat het nét wat beter smaakt.

Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 13:03
door E.T.
Mede om de hygroscopische werking van ethanol en de problemen die daar mee kunnen ontstaan, wordt er hier ook 98/E5 getankt.
Bij de Amazon merk je ook zeker het verschil met 95/E10, zowel in verbruik, prestaties en de rustigere loop. Bij de XC60 T8 vind ik hem mooier "rond" lopen, maar dat zal tussen de oren zitten. De Panda TwinAir van moeders merk je daarentegen ook weer degelijk verschil, loopt minder rauw en pakt makkelijker op.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 16:36
door Urbexpeditie
De octaan 98/100 is meer klopvast en daar gaat inderdaad de motor rustiger van lopen. Dat komt oa dat de vervroeger niet aangesproken hoeft te worden. Deze zorgt voor vervroeging van het onstekingstijdstip.
Je merkt het vooral bij de 3 cilinder motoren. Die klinken standaard als een tractor/brommobiel. Tank een paar keer 98 of 100 en het rauwe wordt een stuk minder.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 17:23
door Hans Eilander
Urbexpeditie schreef: ↑14.11.2024 - 16:36 De octaan 98/100 is meer klopvast en daar gaat inderdaad de motor rustiger van lopen. Je merkt het vooral bij de 3 cilinder motoren.
Ik heb dus zo,n 3 cilinder. En vooral omdat deze Volvo een blijvertje is, tank ik uitsluitend E5 (98) Misschien maakt het op de lange termijn zelfs wat uit op de levensduur van de motor. De tijd zal het leren. Het typische wat rauwe geluid van een 3 cilinder, hoor ik alleen bij stevig optrekken. Verder is hij fluister stil. Je zou soms bijna denken dat je elektrisch rijd.....

Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 20:25
door redracer
in duitsland scheelt dit ( 95vs98 ) ook slechts 5 cent per liter dus veel makkelijker keuze om altijd 98 te pakken . Hier is het vaak 20-30cent meer per liter en dat is met 70 liter bijna €20 extra en dus voor de woon/werk-verkeer auto wellicht meer overdreven dan een fun auto die weinig rijd .
Eens in de zoveel tijd een flesje injectorcleaner van €9 erin gieten heb je dan meer aan om het schoon te houden.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 14.11.2024 - 21:42
door Jers3n
Het cijfer 10 (bij E10) of 5 (bij E5) staat voor het maximaal toegestane percentage ethanol. Er kan dus ook minder, of in geval van E5 geen, ethanol in zitten. (Op dit moment bevatten, in NL, Shell V-power E5 en BP Ultimate 98 E5 helemaal geen ethanol). Niet alleen heeft ethanol een lagere energie coëfficiënt (daardoor is verbruik bij E10 dus iets hoger), brandstof met ethanol verouderd ook echt sneller. (Fabrikanten geven aan 15 dagen tot enkele maanden). Dus als je weinig rijdt is dat ook iets om rekening mee te houden.
Gezien onze km’s en een 70 liter tank komt het voor dat ik 2 maanden niet tank.
Dat is dus ook een van mijn overwegingen om E5 te tanken.
Ik tank in Duitsland ook wel eens V-power racing (100), en de auto rijd daar echt beter op en is daarop ook ietsje zuiniger dan op E5
Vraag over brandstof
Geplaatst: 15.11.2024 - 09:52
door diesel01
Vanavond even naar Dld om het preventieakkoord te omzeilen.
Kratje Krombacher voor €11 en Paulaner voor €14(doe maar 2), alles voor okselfris, schnitzeltje er in en als klap op de vuurpijl een volle tank 102oct bij de Aral.
De prijzen voor Premium brandstof zijn in Dld goed betaalbaar en tegenwoordig met 1 tank per maand een no-brainer.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 15.11.2024 - 19:13
door dimitripb
Hans Eilander schreef: ↑14.11.2024 - 11:07
Verstandig besluit. Ik doe nooit anders dan E5 tanken.....
Verstandig besluit is om gewoon E10 te tanken. Met een XC40 benzinemotor is er werkelijk geen voordeel als je E5 tankt, maar je bent wel duurder uit.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 15.11.2024 - 21:29
door Hans Eilander
dimitripb schreef: ↑15.11.2024 - 19:13Hans Eilander schreef: ↑14.11.2024 - 11:07 Verstandig besluit. Ik doe nooit anders dan E5 tanken.....
Verstandig besluit is om gewoon E10 te tanken. Met een XC40 benzinemotor is er werkelijk geen voordeel als je E5 tankt, maar je bent wel duurder uit.
Dat vind jij, omdat je je huiswerk niet goed gemaakt hebt. Lees de commentaren van deskundigen, en wat de brandstof maatschappijen zelf zeggen over premium brandstof. Als jij er geen problemen mee hebt dat er blaadjes en takjes in je tank groeien, en op een dag zelfs uit je tankdeksel komen, moet jij lekker E10 blijven tanken....

Vraag over brandstof
Geplaatst: 15.11.2024 - 21:38
door Urbexpeditie
E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
Vraag over brandstof
Geplaatst: 15.11.2024 - 22:10
door Hans Eilander
Urbexpeditie schreef: ↑15.11.2024 - 21:38 E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
Niet alleen dat. Maar ethanol is ook funest voor pakkingen, en rubberen afdichtingen. Kan zelfs de brandstofpomp aantasten.
De onderhoudsmonteur van mijn SYM sooter, (1 cilinder) heeft me met klem ontraden om E10 te tanken. Funest voor de motor en pakkingen. Dus....