Pagina 1 van 4

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 09:19
door AdB1955
Er was een tijd dat de cockpit van een doorsnee auto leek op de cockpit van een Boeing, zoveel knoppen, toeters en bellen. Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen (die oude knoppen van vroeger vond je haast blindelings zonder je blik op de weg te verliezen). Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 09:41
door diesel01
Geen idee, ik heb altijd acc aan en waar mogelijk PA.
Er zal vast een generatie wezen die er moeilijkheden mee heeft, maar wil ik de kachel, stoel/stuur verwarming aan of adres navigeren, playlist op carplay veranderen dan vraag ik mijn vriendin Google even of ze het wil regelen.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 09:57
door Hans Eilander
AdB1955 schreef: 15.11.2024 - 09:19 Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen. Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)
Ik denk het wel. Bij de proefrit met de EX30, heb ik ondervonden dat het zoeken op het grote midden scherm, teveel aandacht en tijd vraagt. Het antwoord op je vraag geven de fabrikanten zelf, door weer deels terug te gaan naar meer fysieke knoppen, ipv alles via het midden scherm. Ik ben blij dat in mijn Volvo het overgrote deel van belangrijke functies, nog met fysieke knoppen kan. Ik ben ook een voorstander van klokken voor je neus, ipv op een groot scherm opzij van je blikveld. :)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:08
door OGA244
Is bewezen (oa euro ncap) onveiliger, fysieke knoppen zijn veel veiliger

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:10
door Gouwe
Dat je met een proefrit moet zoeken waar iets zit lijkt me heel normaal Hans. Ik denk dat Volvo met de Sensus omgeving een prima mix heeft gevonden tussen digitaal en analoog. Sommige functies zoals alarmlicht zit gewoon met een fysieke knop of ACC/PA op het stuur. Sommige functies zitten digitaal op een logische plek altijd in beeld (zoals temperatuur, stoelverwarming) en de rest heb ik nauwelijks nodig en anders heb je ook nog de spraakassistentie.
Dat laatste betekent wel een mindshift merk ik ook bij mezelf. Je bent zo gewend om op een knop te drukken terwijl het meisje aan boord het prima en graag voor je regelt (als je de commando's weet).

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:11
door -KJ-
Welke instellingen wil je tijdens het rijden aanpassen waarvoor je dan diep in de menu's zou moeten gaan?

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:19
door raspaardje
Knoppen bedien je vaak ook niet blindelings; je kijkt er naar, je beweegt je vinger er naar toe en je drukt hem in. Tussen stap 2 en 3 zou je inmiddels weer naar het verkeer kunnen gaan kijken. In een scherm is het dus zaak om bepaalde functies niet te diep weg te stoppen. In Sensus vind ik dat Volvo dat best goed voor elkaar heeft, voor AAOS lijkt die update er in 2025 te komen. Met spraakcommando's kan niet iedereen omgaan terwijl dat met AAOS natuurlijk dik voor elkaar is.

Vroeger moest je een cassettebandje of een cd wisselen...:-)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:20
door Henry82
Ik vind de fysieke knop voor het volume toch wel heel erg fijn. Die mis ik wel als ik in de EX30 rijd, zeker omdat de stuurbediening knoppen daar niet geweldig zijn. Zaken als temperatuur etc kom ik nooit aan, dus prima dat dat via het scherm gaat. En verder alles via Google, die stelt de navi keurig in en speelt af wat ik wil horen op de radio of Spotify.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 10:28
door Urbexpeditie
Het is ook waar je mee opgegroeid bent. Kan mij voorstellen dat iemand van 70 hier meer moeite mee heeft dan iemand van 35. Deze laatste is met de ontwikkeling opgegroeid.
En gezondheid speelt ook parten.
Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 11:29
door Henry82
Vooral in AAOS werkt het echt gewoon heel goed. Zet de stoelverwarming aan, vertel het laatste nieuws, speel Andre Hazes op Spotify, navigeer naar Stockholm, alles werkt zoals het moet.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 12:00
door diesel01
raspaardje schreef: 15.11.2024 - 10:19 Knoppen bedien je vaak ook niet blindelings; je kijkt er naar, je beweegt je vinger er naar toe en je drukt hem in. Tussen stap 2 en 3 zou je inmiddels weer naar het verkeer kunnen gaan kijken. In een scherm is het dus zaak om bepaalde functies niet te diep weg te stoppen. In Sensus vind ik dat Volvo dat best goed voor elkaar heeft, voor AAOS lijkt die update er in 2025 te komen. Met spraakcommando's kan niet iedereen omgaan terwijl dat met AAOS natuurlijk dik voor elkaar is.

Vroeger moest je een cassettebandje of een cd wisselen...:-)
Je wilt niet weten wat ik vroeger vroeger gedaan heb tijdens het rijden..... :whistle: 8) :-D

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 12:25
door Henry82
Deed je dat ook via een spraakcommando? :P

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 13:09
door Ben
Zo'n scherm is helemaal niet nodig !


hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 13:21
door diesel01
Henry82 schreef: 15.11.2024 - 12:25 Deed je dat ook via een spraakcommando? :P
Hey do komm mal her... :lol:

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 16:16
door AdB1955
Als bijna 70-jarige stoor ik me bv mateloos aan het feit dat ik elke keer tijdens het rijden het menu in moet duiken om het volume van de navigatiestem aan te passen en het uiteindelijk niet op een voor mij logische plek uiteindelijk weet te vinden. Maar goed, ik heb ook deze week net als Hans Eilander in een EX30 gezeten en zag daar een groot scherm waar de bestuurder het dus mee moet doen... Zal ook wel een kwestie zijn van gewenning... en leeftijd (waar Urbexperditie op wijst)

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 16:25
door OGA244
Teveel aandacht op een scherm moeten richten richt je niet op de weg, dan ook nog naar opzij moeten kijken ipv recht voor je maakt een EX30 voor mij alleen om die reden al een no go..

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 16:40
door BraboFrits
Urbexpeditie schreef: 15.11.2024 - 10:28 Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
Werkt zeker goed, alleen vergeet ik het nogal eens te gebruiken, net als de snelheid checken op het bestuurdersdisplay i.p.v. op de HUD recht voor mijn neus :-D

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 16:47
door raspaardje
AdB1955 schreef: 15.11.2024 - 16:16 Als bijna 70-jarige stoor ik me bv mateloos aan het feit dat ik elke keer tijdens het rijden het menu in moet duiken om het volume van de navigatiestem aan te passen en het uiteindelijk niet op een voor mij logische plek uiteindelijk weet te vinden. Maar goed, ik heb ook deze week net als Hans Eilander in een EX30 gezeten en zag daar een groot scherm waar de bestuurder het dus mee moet doen... Zal ook wel een kwestie zijn van gewenning... en leeftijd (waar Urbexperditie op wijst)
We kunnen natuurlijk ook steeds meer aanpassen in onze auto's. Als je daar allemaal knopjes voor moet hebben dan is het overzicht ook geheel weg. Geen overzicht = extra afleiding.
Een Volvo met Sensus met ronde volumeknop vind ik op een paar dingetjes na eigenlijk heel toegankelijk.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 17:01
door Henry82
De snelheid op het middenscherm went heel snel, dat viel me 200% mee.
Al is een klein schermpje zoals de EX90 nu heeft wel fijner.

hoe (on)veilig is zo'n scherm

Geplaatst: 15.11.2024 - 17:54
door OGA244
Basale info is voor mij essentieel, graag recht voor mijn neus met ronde klokken met naalden.. Daarnaast fysieke knoppen..
Zie helemaal niets in die touch schermen